تیوپنتال داروی آرامش بخش یا ماده مخدر؟

نوشته شده برای at ژوئن 22, 2021
342 0

تیوپنتال، موارد مصرف، عوارض و اثرات داروی تیوپنتال

تیوپنتال یکی از داروهای آرام بخش و خواب آور می باشد که طول اثر بسیار کوتاهی دارد و تاثیرات قوی بر روی سیستم عصبی مرکزی می گذارد و به عنوان یک داروی بیهوشی مورد تجویز قرار می گیرد این دارو برای بعضی از افراد که مشکلاتی مانند آسم، تیروئید، کبد و کلیه دارند ممنوع می باشند و عوارضی مانند احساس خواب آلودگی مداوم، تنفس ضعیف و کاهش ضربان قلب را به همراه خواهد داشت.

بنابراین لازم است تا با موارد مصرف در مورد اثرات و عوارض داروی تیوپنتال آگاهی لازم را داشته باشید در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم و اطلاعاتی را بیان می کنیم.

تیوپنتال چیست؟

تیوپنتال از نظر طبقه بندی دارویی در دسته آرام بخش و خواب آور ها قرار می گیرد و در زیر گروه باربیتورات ها می باشد این دارو بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر می گذارد و باعث می شود تا فعالیت های مغزی کاهش یابد و به همین کاربرد این دارو القای بیهوشی می باشد و به عنوان ضد اضطراب و خواب آور مورد استفاده قرار نمی گیرد.

تیوپنتال در عمل های جراحی قبل از این که بی حسی های عمومی به فرد تزریق شود به صورت استنشاقی مورد استفاده قرار می گیرد و باعث آرامش بیشتر در بیمار می شود.

موارد منع مصرف تیوپنتال

تیوپنتال در برخی شرایط و برای برخی از بیماران با ممنوعیت همراه می باشد در صورتی که به هر یک از موارد زیر رو به رو شدید موضوع را به پزشک مورد نظر اطلاع دهید.

  • بیماری های کبدی
  • بیماری های کلیوی
  • میاستنی گراویس ( ضعف وخیم عضلانی)
  • آسم
  • تیروئید
  • تجربه واکنش آلرژیک به سایر باربیتورات ها نظیر سکوباربیتال و فنوباربیتال

نحوه مصرف

تیوپنتال معمولا به صورت استنشاقی یا تزریقی مورد استفاده بیمار قرار می گیرد پس از این که تزریق وریدی این دارو انجام شد متخصصین تنفس، فشار خون، ضربان قلب، اکسیژن، عملکرد کلیه ها و سایر علائم حیاتی بدن را تحت نظر قرار می دهند.

عوارض مصرف تیوپنتال

بسیاری ازا افراد زمانی که باربیتورات را مورد استفاده قرار می دهند دچار واکنش های آلرژیک می شوند در صورتی که با این واکنش ها رو به رو شدید حتما نسبت به دریافت خدمات اورژانس پزشکی اقداماتی را انجام دهید، از جمله علائمی که می توانید در این شرایط تجربه کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروز کهیر های پوستی
  • مشکلات تنفسی
  • بروز تورم صورت
  • تورم لب ها، زبان یا گلو

با توجه به مطالب بیان شده این عوارض چندان رایج نمی باشند و تنها درصد کمی از افراد این عوارض را تجربه می کنند، عوارض رایج مصرف تیوپنتال شامل موارد زیر است ک در صورتی که هر کدام از موارد زیر را مشاهده کردید می توانید با  مراقبان بهداشتی تماس بگیرید:

  • احساس خواب آلودگی مداوم
  • تنفس ضعیف یا کم عمق
  • کاهش ضربان قلب
  • عطسه، سرفه یا احساس تنگی نفس
  • لرز

تداخلات دارویی تیوپنتال

مصرف بسیاری از داروها بدون نسخه پزشک و داروهای گیاهی همزمان با تیوپنتال ممنوع می باشد و در صورتی که به طور همزمان آرام بخش ها و داروهای تضیف کننده سیستم عصبی مرکزی همراه با تیوپنتال مصرف شود باعث به وجود آمدن مشکلات جدی خواهد شد و به همین دلیل لازم است هر گونه دارویی که مصرف می کنید قبل از مصرف تیوپنتال به پزشک مورد نظر اطلاع دهید.

آنچه باید بعد از دریافت تیوپنتال رعایت کنید

یکی از مواردی که استفاده آن ممنوع می باشد مصرف الکل است که باید ۲۴ ساعت بعد از دریافت تیوپنتال و عمل جراحی مورد استفاده قرار نگیرد زیرا می تواند باعث بروز عوارض جدی و شدیدی شود و مشکلاتی نظیر سرکوب تنفس را ایجاد کند.

همچنین مصرف تیوپنتال می تواند ساعات طولانی منجر به حالت هایی مانند سرگیجه و خواب آلودگی شود و به همین دلیل برای رفتن به خانه بعد از عمل جراحی باید رانندگی را به فردی دیگری بسپارید تا هشیاری کاملی داشته باشد و علاوه بر این مسئله انجام دادن هر گونه فعالیت جدی که به هشیاری ربط دارد باید به زمان دیگری موکول شود.

منبع : تیوپنتال داروی آرامش بخش یا ماده مخدر؟

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: تیوپنتال داروی آرامش بخش یا ماده مخدر؟. آخرین ویرایش: ژوئن 22, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=6380

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *