راملتئون، موارد مصرف، عوارض و اثرات داروی راملتئون

نوشته شده برای at 11:25 ب.ظ
326 0

موارد مصرف، عوارض و اثرات داروی راملتئون

راملتئون یک داروی آرام بخش می باشد که آن را به عنوان هیپنوتیزم کننده می شناسند، این ماده بر روی برخی از مواد در بدن اثر می گذارد و باعث تنظیم چرخه خواب می شود این دارو در دسته دارو های خواب آور قرار دارد و برای درمان بی خوابی و بد خوابی تجویز می شود، باید توجه داشته باشید که این دارو با داروهای زیادی تداخل دارد و عوارض متعدد و گوناگونی دارد در نتیجه باید آن را به خوبی بشناسید و تاثیرات آن را در نظر بگیرید. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر این دارو می پردازیم تا اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید.

راملتئون

راملتئون برای درمان بی خوابی و بد خوابی مورد استفاده قرار می گیرد و به شما کمک می کند تا سریع تر و راحت تر بخوابید و استراحت کاملی در شب داشته باشید زیرا خواب بر روی عملکرد فرد تاثیر بسیاری دارد و باعث بهبود عملکرد، تفکر واضح و هوشیار بودن فرد می شود و اگر شخص با کمبود خواب رو به رو شود مشکلات بسیاری برای او به وجود می آید.

نکات مهم و هشدار های لازم قبل از مصرف راملتئون

  • راملتئون باعث می شود که به خواب بروید، هرگز این دارو را در ساعتی که به بیدار شدن شما اختصاص دارد مصرف نکنید مگر آن که ۷ تا ۸ ساعت از زمان خود را به خواب اختصاص داده باشید و در این حالت می توانید مورد استفاده قرار دهید.
  • اگر دچار بیماری های کبدی و مشکلات تنفسی می باشید این دارو را مورد استفاده قرار ندهید.
  • اگر دارویی مانند فلووکسامین مصرف می کنید و به آپنه خواب ( توقف تنفس در هنگام خواب) مبتلا هستید یا سابقه بیماری افسردگی، بیماری روانی و یا افکار خودکشی به سراغتان می آید حتما باید این جزئیات را به پزشک خود اطلاع دهید و تحت نظر پزشک به مصرف دارو بپردازید.

عوارض جانبی راملتئون

  • زمانی که این دارو را مصرف می کنید ممکن است دچار سرگیجه، خستگی یا خواب آلودگی در طول روز شوید، در صورتی که هر کدام از این نشانه ها بدتر شد و یا ادامه پیدا کرد باید فورا به پزشک و یا دارو ساز اطلاع دهید.
  • به یاد داشته باشید که پزشک تان این دارو را برای شما تجویز کرده است و مصرف این دارو برای شما سودمند تر نسبت به عوارض جانبی اش خواهد بود، بسیاری از افراد زمانی که این دارو را مصرف می کنند عوارض جانبی جدی در آن ها نمایان نمی شود.
  • در موارد بسیار نادر گزارش شده است که افرادی که راملتئون مصرف کرده اند در خواب راه رفته اند و زمانی که هنوز بیدار نشده اند غذا خوردند و یا با تلفن صحبت کرده اند اما اغلب آن ها هیچ خاطره ای از این فعالیت ها ندارند. این مشکل می تواند برای شما و دیگران خطرناک باشد زمانی که شما با این مشکل رو به رو شدید یا فکر می کنید که برایتان رخ داده است فورا به پزشک مورد نظرتان اطلاع دهید.
  • در صورتی که الکل یا دارو های دیگری استفاده می کنید که باعث خواب آلودگی شما می شود حتما به پزشک تان اطلاع دهید تا مصرف آن ها را قطع کند.
  • در صورتی که عوارض جدی برای شما به وجود آمد حتما به پزشکتان اطلاع دهید این مشکلات ممکن است شامل مواردی مانند کاهش میل جنسی، قطع دوره قاعدگی و یا اختلال شدید، ترشح از نوک سینه و مشکل در بارداری باشد.
  • در صورتی که با عوارض نادر مانند افسردگی، افکار عجیب و افکار خودکشی به سراغتان می آید فورا به پزشک مورد نظرتان اطلاع دهید.

اقدامات احتیاطی

  • قبل از این که راملتئون را مصرف کنید اگر به داروی خاصی آلرژی دارید و یا به راملتئون حساسیت دارید، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید زیرا این محصول احتمال دارد حاوی مواد غیر فعال باشد و باعث بروز واکنش های آلرژیک و مشکلات دیگری در شما شود.
  • همیشه تاریخچه پزشکی خود را با درمانگرتان در میان بگذارید به ویژه هنگامی که به مشکلات تنفسی ( برونشیت، آمفیزم، آپنه خواب) و بیماری کبد مبتلا هستید.
  • مصرف این دارو ممکن است شما را دچار سرگیجه و خواب آلودگی کند و زمانی که الکل و ماری جوانا( حشیش) استفاده می کنید میزان سرگیجه و خواب آلودگی شما بیشتر می شود در این هنگام هر کاری که نیاز به هشیاری کامل دارد مانند رانندگی، تا زمان بهبودی و هشیاری کامل انجام ندهید و هم چنین از نوشیدن مشروبات الکلی خوددرای نمایید و در صورتی که از ماری جوانا ( حشیش ) استفاده می کنید با پزشک خود مشورت کنید.
  • این دارو زمانی که به طور واضح در زمان بارداری لازم باشد باید مورد استفاده قرار بگیرید در غیر این صورت احتمال دارد برای جنین و مادر خطرات غیر قابل جبرانی داشته باشد در این صورت باید در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

تداخلات دارویی راملتئون

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد دارو ها را تغییر دهد و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهید در این هنگام باید لیستی از داروهایی که استفاده می کنید ( از جمله دارو های بدن نسخه و داروهای ضد نسخه و گیاهان دارویی)  تهیه کنید و آن را به پزشک و دارو ساز خود نشان دهید و بدون تایید پزشک دوز داروهای خود را زیاد و کم و یا تغییر ندهید و تحت نظر پزشک داروهای خود را مصرف نمایید.

داروهای زیادی وجود دارد که ممکن است باعث تداخلات دارویی با راملتئون شود که در زیر نمونه هایی از آن را ذکر می کنیم.

  • داروهای فلووکسامین
  • فلوکونازول
  • کتوکونازول
  • ریفامایسین ( مانند ریفامپین)
  • تسکین دهنده های سرفه ( مانند کدئین، هیدروکدون)
  • الکل
  • ماری جوانا ( حشیش)
  • سایر داروهای خواب یا اضطراب ( مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم و شل کننده های عضلانی)

آنتی هستامین ها مانند ستیریزین و دیفن هیدارامین

سخن پایانی

مصرف قرص هایی که باعث تنظیم خواب می شود باید با دستور پزشک مورد مصرف قرار گیرد و به صورت خودسرانه مصرف نشود و اگر به صورت دقیق و طبق دستور پزشک مصرف شود می تواند به بهبود خواب شما کمک کند اما مهم ترین نکته این است که شما با تغییر سبک زندگی تان و یا اصلاح آن می توانید خواب تان را تنظیم کنید و در مرحله آخر از درمان دارویی برای تنظیم خوابتان استفاده نمایید.

منبع : راملتئون، موارد مصرف، عوارض و اثرات داروی راملتئون

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: راملتئون، موارد مصرف، عوارض و اثرات داروی راملتئون. آخرین ویرایش: ژوئن 13, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=6233

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *