خواب آلودگی شدید در طول روز | نارکولپسی

نوشته شده برای at 7:42 ب.ظ
181 0

خواب آلودگی شدید در طول روز: نارکولپسی

نارکولپسی به اختلال خواب مزمن گفته می شود که تمام جنبه های زندکی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، البته با درمان و پیگیری های مناسب می توان این خواب آلودگی روزانه را متوقف کرد. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد علائم، علل و درمان نارکولپسی بدانید ذکر شده است.

خواب آلودگی شدید در طول روز چیست؟

همان طور که بیان شد نارکولپسی یک اختلال عصبی مزمن است که بر بخشی از مغز که خواب را تنظیم می کند تأثیر می گذارد. این اختلال باعث می شود خواب‌آلودگی بیش از حدی را در طول روز تجربه کرده و حتی در برخی از موارد عدم کنترل ماهیچه‌ای (به نام کاتاپلکسی) را تجربه کنید که باعث می‌شود در طول فعالیت‌های عادی در طول روز مانند کار یا مطالعه به خواب بروید.

این عدم کنترل اغلب توسط احساسات قوی آغاز می شود، این مشکلات کوتاه و موقتی می باشند و فقط چند ثانیه طول می کشند، اما می توانند ترسناک بوده و باعث اختلال جدی در زندگی شما شوند.

در این شرایط فعالیت‌های معمولی روزانه مانند رانندگی، آشپزی یا حتی پیاده‌روی می‌تواند خطرناک باشد و خواب‌آلودگی شدید در طول روز می‌تواند بر کار، مدرسه و روابط صمیمانه فشار وارد کند. نارکولپسی همچنین می تواند مشکلات حافظه و تمرکز ایجاد کند و بر عزت نفس و سلامت روان شما تأثیر بگذارد.

خواب آلودگی شدید در طول روز شایع‌تر از آن چیزی است که احتمالاً تصور می‌کنید و از هر ۲۰۰۰ نفر ۱ نفر را مبتلا می‌کند. اگرچه هنوز درمانی وجود ندارد، اما راه های زیادی وجود دارد که می توانید علائم آن را کاهش دهید. ترکیبی از تغییرات سبک زندگی، استراتژی های خودیاری، مشاوره و حمایت پزشکی می تواند به شما در مدیریت این اختلال، بهبود هوشیاری و لذت بردن از زندگی کمک کند.

اثرات خواب آلودگی شدید در طول روز

براساس آنچه بیان شد خواب آلودگی در طول روز به بسیاری از جنبه های زندگی آسیب می زند که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره شده است:

  • آسیب جسمانی و ایمنی. بسیاری از فعالیت‌های معمولی روزانه، مانند آشپزی، پیاده‌روی و رانندگی در صورت به خواب رفتن یا از دست دادن کنترل عضلات به طور غیرمنتظره، می‌توانند بسیار خطرناک شوند.
  • سلامت روان. نارکولپسی می تواند زندگی شما را تا حدی مختل کند که منجر به افسردگی و اضطراب شود.
  • روابط اجتماعی و حرفه ای. متأسفانه، خواب ناگهانی اغلب برای کسانی که با این اختلال آشنا نیستند، طنزآمیز است. برخی از افراد ممکن است تصور کنند که شما تنبل، بی‌ادب، یا حتی در حال تظاهر به خواب ناگهانی هستید.
  • اختلال در روابط شخصی. روابط شما به خصوص روابط عاشقانه، اغلب ممکن است آسیب ببیند. خواب آلودگی شدید همچنین ممکن است باعث کاهش میل جنسی و ناتوانی جنسی شود.
  • حافظه و توجه. نارکولپسی ممکن است باعث شود شما در به خاطر سپردن چیزها و تمرکز مشکل داشته باشید و اختلال بیشتری در فعالیت های روزانه شما ایجاد کند.

علائم و نشانه ها

اکثر افراد مبتلا به نارکولپسی اولین علائم خود را بین سنین ۱۰ تا ۲۵ سالگی تجربه می کنند. این علائم می تواند به ویژه برای کودکان یا جوانانی که با چالش های مدرسه، دانشگاه یا مراحل اولیه حرفه خود نیز مواجه هستند نگران کننده باشد.

دو مورد از رایج ترین علائم نارکولپسی که خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و کاتاپلکسی می باشد، اغلب با وضعیت عاطفی شما مرتبط هستند. ممکن است زمانی که احساسات شدیدی مانند خنده، غم، تعجب یا ناامیدی را تجربه می کنید، این علائم را نشان دهید.

علائم رایج خواب آلودگی شدید در طول روز عبارتند از:

کاتاپلکسی (از دست دادن کنترل عضلانی). خواب آلودگی شدید ممکن است باعث از دست دادن ناگهانی کنترل عضلانی در هنگام بیداری شود که معمولاً توسط احساسات قوی مانند خندیدن یا گریه ایجاد می شود.

توهمات. برخی از افراد مبتلا به نارکولپسی هنگام به خواب رفتن یا پس از بیدار شدن، مشکلات بینایی یا شنوایی را تجربه می کنند.

فلج خواب. ممکن است در ابتدا یا انتهای خواب قادر به حرکت یا صحبت نباشید.

بیداری شبانه اگر از نارکولپسی رنج می برید، ممکن است دوره های بیداری در شب همراه با گرگرفتگی، ضربان قلب بالا، یا هوشیاری شدید را تجربه کنید.

 

علل خواب آلودگی شدید در طول روز

محققان به دنبال علت اصلی نارکولپسی هستند. توافق عمومی این است که ژنتیک نیز در این امر تاثیر دارد، به عنوان مثال، یک محرک محیطی مانند ویروس، ممکن است بر مواد شیمیایی مغز شما تأثیر بگذارد و باعث ایجاد اختلال شود.

دانشمندان کشف کرده اند که افراد مبتلا به نارکولپسی فاقد هیپوکرتین (یک ماده شیمیایی در مغز) هستند که برانگیختگی را فعال می کند و خواب را تنظیم می کند.

تشخیص نارکولپسی

خواب آلودگی شدید در طول روز اغلب ممکن است اشتباه گرفته شده  یا تشخیص داده نشود. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است درمان را جدی نگیرند، زیرا شایع ترین (و گاهی اوقات تنها) علامت خواب آلودگی بیش از حد در طول روز است که می تواند نشان دهنده بسیاری از شرایط باشد. علاوه بر این، علائم نارکولپسی اغلب به اشتباه به سایر اختلالات خواب یا شرایط پزشکی (مانند افسردگی یا صرع) نسبت داده می شود.

از آنجایی که تنها علامت منحصر به فرد نارکولپسی، کاتاپلکسی (از دست دادن ناگهانی کنترل عضلانی) است، تشخیص این عارضه می تواند زمان زیادی طول بکشد. اگر مشکوک به نارکولپسی هستید، حتماً با پزشک خود در مورد همه علائمی که تجربه می کنید صحبت کنید.

پزشکان و متخصصان خواب همراه با کمک علائم شما از روش های زیر برای تشخیص این اختلال استفاده می کنند:

پلی سومنوگرام شبانه. این تست فعالیت الکتریکی مغز و قلب و حرکت ماهیچه ها و چشمان شما را اندازه گیری می کند.

تست تأخیر خواب چندگانه (MSLT). این تست مدت زمانی که طول می کشد تا شما در طول روز به خواب بروید را اندازه گیری می کند.

تجزیه و تحلیل مایع نخاعی. فقدان هیپوکرتین در مایع مغزی نخاعی ممکن است نشانگر نارکولپسی باشد. بررسی مایع نخاعی یک آزمایش تشخیصی جدید است.

درمان خواب آلودگی شدید در طول روز

اگرچه هنوز هیچ درمان قطعی برای خواب آلودگی شدید در طول روز وجود ندارد، اما ترکیبی از درمان ها می تواند به کنترل علائم شما کمک کند و شما را قادر سازد از بسیاری از فعالیت های عادی لذت ببرید. درمانی که برای شما بهترین نتیجه را دارد با توجه به علائم خاص شما متفاوت است، اما احتمالاً ترکیبی از مشاوره، دارو و تغییر سبک زندگی موثر خواهد بود.

گروه های مشاوره و پشتیبانی

افسردگی در میان مبتلایان به نارکولپسی بسیار شایع است. بسیاری از علائم خواب آلودگی شدید در طول روز (به ویژه حملات خواب و کاتاپلکسی) می توانند باعث خجالت بزرگی شوند و توانایی شما برای داشتن یک زندگی عادی را خراب کنند. این قسمت ها می توانند ترسناک باشند و ممکن است به دلیل عدم کنترل ناگهانی دچار افسردگی شوید.

ترس از به خواب رفتن یا سقوط ناگهانی نیز می تواند برخی از افراد را به سمت گوشه گیری و گوشه گیری سوق دهد. تماس با یک روانشناس، مشاور یا گروه پشتیبانی می تواند به شما کمک کند تا با اثرات این اختلال کنار بیایید.

ممکن است در ابتدا عجیب  به نظر برسد، اما بودن با افرادی که با مشکلات مشابهی روبرو هستند می تواند به کاهش احساس انزوا و رفع هرگونه نگرانی کمک کند. همچنین می‌تواند الهام‌بخش باشد برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و یادگیری اینکه دیگران چگونه با علائم خود کنار آمده‌اند. برای کمک به یافتن درمانگر یا گروه پشتیبانی، به زیر مراجعه کنید.

تغییر سبک زندگی برای کاهش علائم

  • تغییرات در شیوه زندگی سالم مانند ورزش، رژیم غذایی، و نحوه مدیریت استرس می تواند به شما در مدیریت علائم نارکولپسی کمک کند، این تغییرات نقش زیادی در کمک به شما در حفظ چرخه خواب و بیداری سالم دارند. پیروی از برنامه خواب منظم، برنامه خواب آرام و انجام اقدامات عملی برای مقابله با اثرات نارکولپسی در طول روز بسیار مهم است.
  • درمان های خودیاری می تواند نه تنها به بهبود هوشیاری شما در روز کمک کند، بلکه علائم نارکولپسی را نیز کاهش می دهد.
  • دوره های خواب خود را برنامه ریزی کنید. چند چرت کوتاه و برنامه ریزی شده در طول روز (هر کدام ۱۰ تا ۱۵ دقیقه). سعی کنید هر شب در همان ساعات شبانه خوبی بخوابید. چرت‌های برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند از وقفه‌های برنامه‌ریزی نشده در خواب جلوگیری کند.
  • از مصرف کافئین، الکل و نیکوتین خودداری کنید. این مواد در زمان نیاز با خواب تداخل می کنند.
  • از داروهای بدون نسخه که باعث خواب آلودگی می شوند خودداری کنید. برخی از داروهای آلرژی و سرماخوردگی می توانند باعث خواب آلودگی شوند، بنابراین باید از مصرف آن ها خودداری شود.
  • کارفرمایان، همکاران و دوستان خود را درگیر کنید. به دیگران هشدار دهید تا در صورت نیاز بتوانند کمک کنند.
  • ضبط صوت همراه داشته باشید. مکالمات و جلسات مهم را در صورت خوابیدن ضبط کنید.
  • کارهای بزرگ تر را به قطعات کوچک تقسیم کنید. هر بار روی یک چیز کوچک تمرکز کنید
  • به طور منظم ورزش کنید. ورزش می تواند باعث شود در طول روز بیشتر احساس بیداری کنید و خواب شبانه را تحریک کنید. برای مثال در طول روز چندین پیاده روی کوتاه داشته باشید.
  • از فعالیت‌هایی که در صورت حمله ناگهانی خواب خطرناک هستند، خودداری کنید. در صورت امکان رانندگی نکنید، از نردبان بالا نروید و از ماشین آلات خطرناک استفاده نکنید. چرت زدن قبل از رانندگی ممکن است به شما در کنترل خواب آلودگی احتمالی کمک کند.
  • از یک دستبند یا گردنبند هشدار پزشکی استفاده کنید که اگر ناگهان به خواب رفتید یا قادر به حرکت یا صحبت کردن نبودید، دستبند یا گردنبند به دیگران هشدار دهد.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید. رژیم غذایی غنی از غلات کامل، سبزیجات، میوه ها، لبنیات کم چرب و منابع پروتئین کم چرب را هدف قرار دهید. در طول روز از وعده های غذایی سبک یا گیاهی استفاده کنید و قبل از فعالیت های مهم از خوردن وعده های غذایی سنگین خودداری کنید.

آرام باشید و احساسات خود را مدیریت کنید. علائم نارکولپسی می تواند توسط احساسات شدید ایجاد شود، بنابراین می توانید از تمرین تکنیک های آرامش بخش مانند تمرینات تنفسی، یوگا یا ماساژ بهره مند شوید.

داروها

دارو می تواند در درمان علائم اصلی خواب آلودگی شدید در طول روز مفید باشد: خواب آلودگی و کاتاپلکسی. داروهایی که معمولاً تجویز می شوند، محرک ها، داروهای ضد افسردگی و سدیم اکسیبات هستند.

همه داروها عوارض جانبی دارند. در مورد داروهای ضد افسردگی، عوارض جانبی می تواند خطرناک باشد، از جمله افزایش خطر خودکشی. حتی اگر علائم نارکولپسی شما نیاز به استفاده از داروهای تجویزی داشته باشد، متخصصان توصیه می کنند رژیم دارویی را با تغییرات سبک زندگی و مشاوره ترکیب کنید.

منبع : خواب آلودگی شدید در طول روز | نارکولپسی

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: خواب آلودگی شدید در طول روز | نارکولپسی. آخرین ویرایش: جولای 8, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=10457

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *