رفتار با نامزد

نوشته شده برای at 9:52 ب.ظ
426 0

شاید برای خیلی از افراد این سوال ایجاد شده باشد که در دوران نامزدی نیاز است چه رفتاری با نامزد خود داشته باشد و حدود رابطه شان چقدر باشد. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله با عنوان رفتار با نامزد، اطلاعاتی در این مورد به شما بدهیم.

برای پرداختن به این موضوع در ابتدا بهتر است که این موضوع را مشخص کنیم که دوران نامزدی چه دوره ای است و نامزد به چه کسی گفته می شود؟

دوران نامزدی دوره ای قبل از رسمی شدن ازدواج و به قصد شناخت طرفین است.

برخی به اشتباه دوران عقد (زمانی که ازدواج دو فرد به صورت رسمی ثبت شده) را، دوران نامزدی می دانند و همسر خود را در دوران عقد، نامزد خطاب می کنند، اما این تفکری اشتباه است و دوران نامزدی در واقع فاصله زمانی بین خواستگاری تا زمان انجام عقد رسمی است.

همانطور که همه ما می دانیم طلاق و جدایی می تواند آثار روانی مخربی برای فرد به همراه داشته باشد و این آثار روانی مخرب ممکن است تا مدت ها بعد از طلاق همراه فرد باشد، پس چه بهتر قبل از رسمی شدن ازدواج، افراد برای مدتی (6 ماه تا یک سال) با یکدیگر در ارتباط باشند تا بتوانند شناخت مطلوبی از هم کسب کنند و در راستای کسب این شناخت مطلوب بتوانند تصمیم گیری درستی داشته باشند و از پیامدهای نامطلوب طلاق جلوگیری کنند.

از آنجا که افراد در این دوران، به مرور با ویژگی های یکدیگر و تفاهم و تفاوت های هم آشنا می شوند، ممکن است بعد از مدتی رابطه متوجه شوند که با یکدیگر تفاهم ندارند و همین امر سبب شود که آن ها تصمیم بگیرند به رابطه شان خاتمه دهند، پس می توان گفت که در دوران نامزدی احتمال زیادی وجود که قرار ازدواج  به هم بخورد، ولی از آنجایی که این رابطه هنوز رسمی نشده است و از طرفی سرمایه گذاری روانی و مالی زیادی، در طی این مدت صرف رابطه و فرد مقابل نشده این جدایی می تواند برای هر دو نفر آسان تر باشد، هرچند که افراد ممکن است در این دوران به یکدیگر علاقمند شده باشند و وابستگی بین آن ها شکل گرفته باشد و همین امر روند جدایی را سخت کند، ولی نیاز است که به مفهوم و هدف دوره نامزدی پی ببریم و اگر می بینیم که مشکلی وجود دارد آن را جدی بگیریم و در صورت لاینحل بودن، نامزدی را به هم بزنیم.

شناخت مطلوب در دوران نامزدی چگونه به وجود می آید؟

مطلوب است که در دوران نامزدی جدا از ارتباط دو نفری دختر و پسر، ارتباطات خانوادگی نیز انجام شود. به این صورت که خانواده ها به همراه فرزندانشان مدتی را باهم معاشرت کنند و همدیگر را به خانه هایشان دعوت کنند تا بتوانند از رسومات خانوادگی و شیوه زندگی هم و همینطور سبک زندگی خانوادگی هم آگاه شوند.

ملاقات های مکرر دختر و پسر و صحبت کردن در مورد خواسته ها، علایق و ویژگی های خود نیز یکی از عوامل مهمی است که می تواند منجر به کسب شناخت بیشتر دختر و پسر از یکدیگر شود.

مراجعه به مشاور ازدواج و بررسی ویژگی های شخصیتی نیز در این دوران باید صورت بگیرد.

رفتار با نامزد

حدود ارتباط با نامزدمان باید چه صورت باشد؟

ترجیح بسیاری از خانواده ها این است که اگر قرار است دختر و پسر با یکدیگر نامزد باشند، بین آنها صیغه محرمیت جاری شود. صیغه محرمیت ممکن است سبب شود که دختر و پسر با تصور اینکه به یکدیگر محرم هستند می توانند با یکدیگر رابطه جنسی برقرار کنند و به رفع نیازهای جنسی و غریزی خود بپردازند.

اما نیاز ایست که به این نکته توجه کنیم که رابطه جنسی می تواند سبب افزایش دلبستگی و وابستگی افراد به یکدیگر شود، همچنین با توجه به فرهنگ حاکم بر جامعه ما، بسیاری از دختران بعد از اینکه اقدام به برقراری رابطه جنسی با نامزد خود می کنند، انتظار دارند که ازدواجشان با یکدیگر قطعی شود و همین امر سبب می شود که اگر فرد متوجه ایراداتی در فرد مقابل در دوران نامزدی شود، از آن چشم پوشی کند و خود را مقید به حفظ رابطه کند، در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است و نباید یادمان برود که به هدف آشنایی و کسب شناخت مطلوب است که این دوران شکل گرفته و نباید کاری را انجام دهیم که مانع از تصمیم گیری درست ما شود.

بنابراین در مورد حدود رابطه خود با نامزدتان، بافت فرهنگی، شرایط خانوادگی و شیوه تفکر خود را در نظر بگیرید.

در بیان احساسات خود با نامزدم چگونه باشم؟

اینکه شما مدتی را با هدف و نیت ازدواج با شخصی در ارتباط باشید و به او خو بگیرید و احساس علاقمندی نسبت به آن فرد پیدا کنید، امری کاملا طبیعی است و البته که به زبان آوردن احساسات هیچ اشکالی ندارد و حتی می تواند سبب ایجاد حس خوب و اطمینان بخشی در نامزدتان شود، ولی مراقب باشید که از همان روزهای ابتدایی درگیر احساسات بی پایه و اساس و زودگذر نشوید، دقت کنید زمانی شما می توانید احساسات پایداری را تجربه کنید که ابتدا شناخت مطلوبی از فرد مقابل کسب کنید و بعد به بیان احساسات بپردازید.

بنابراین سعی کنید عجول و تند رو نباشید و خودتان را از ابتدا درگیر عشق آتشین نکنید و اجازه بدهید رابطه تان روند معمول خود را طی کند.

چقدر در مورد شرایط فعلی و گذشته ام با نامزدم صادق باشم و تا چه حد در مورد خودم به او اطلاعات بدهم؟

دقت کنید که هر چقدر که شما حق دارید به شناخت مطلوب از نامزدتان دست یابید، نامزدتان نیز این حق را دارد و این شناخت مطلوب به دست بیاورد، مگر اینکه شما اطلاعات کامل و دقیقی در مورد خودتان به نامزدتان بدهید.

البته لازمه این امر این است که شما در ابتدا تصویر واضح و خودآگاهی بالایی از خود داشته باشید و هرچقدر شناخت شما از خودتان بیشتر باشد، می توانید اطلاعات مفیدتری به نامزدتان بدهید و همین امر سبب می شود که بعد از شروع زندگی مشترک، نیازهای شما بیشتر مورد توجه همسرتان قرار گیرد، به این علت که شما تصویر واضحی از خود ارائه داده اید و ایشان در مورد رفتار با شما دچار سردرگمی نمی شوند.

اما اطلاعات دادن در مورد گذشته فرق می کند. برخی مسائل هستند که مطرح کردن آنها نه تنها گره ای از مشکلات باز نمی کند و راهی را روشن نمی کند، بلکه باعث سوء تفاهمات و سوء ظن هایی در رابطه افراد می شود.

بنابراین در بیان مسائلی در مورد گذشته، اول به این مسئله توجه کنید که آیا بازگو نکردن این مسئله تاثیری روی رابطه ما خواهد گذاشت و بازگو نکردنش مشکلی را ایجاد می کند؟ اگر پاسختان خیر است، نیازی نیست آن مسئله را بازگو کنید.

مثلا اگر در گذشته روابطی با جنس مخالف داشته اید و آن روابط برای همیشه تمام شده اند، نیازی نیست که آن مسئله بازگو شود. ولی صحبت کردن در مورد بیماری خاص که فرد به آن مبتلا است یا اینکه قبلا به آن بیماری مبتلا بوده، حتما باید انجام شود و نیاز است که از پنهان کردن آن به جد خودداری شود، چون بازگو نکردن آن می تواند مشکلاتی را در زندگی مشترک ایجاد کند.

آیا اگر در دوران نامزدی رفتار نامطلوبی را در نامزدم مشاهده کردم می توانم به این مسئله امیدوار باشم که می توانم او را تغییر دهم؟

دقت داشته باشید که تغییر صورت نمی گیرد مگر اینکه فرد خودش تمایل به تغییر داشته باشد و تصمیم بگیرد که برای تغییر اساسی در خود تلاش کند، بدون پذیرش و تلاش خود فرد نمی توان به تغییر فرد امیدوار بود، بنابراین خودتان را گول نزنید و وقتی ویژگی هایی را در نامزدتان مشاهده می کنید که شما را نگران می کند به امید تغییر دادن آن در آینده، از آن ایراد چشم پوشی نکنید، دقت خود را بیشتر کنید، حتما با یک مشاور در مورد مسئله مورد نظر صحبت کنید و اگر نظر مشاور این بود که این مسئله قابل توجه است و ممکن است مشکل ساز شود، نیاز است که در انتخاب خود تجدید نظر کنید.

چه مشکلاتی بیشتر نیاز به توجه دارند و نباید نسبت به آنها بی توجه باشیم؟

بددل و شکاک بودن:

برخی ممکن است بددل بودن را با غیرتی بودن اشتباه بگیرند و همین امر سبب شود که فرد مقابل از نظرشان جذاب باشد ولی این امر کاملا اشتباه است، فردی که قصد دارد از همه نظر شما را محدود کند، مدام نسبت به اینکه شما به او خیانت کنید (بدون اینکه مورد مشکوکی از شما دیده باشد) دلمشغولی داشته باشد و مدام سعی در کنترل و رصد کردن شما داشته باشد بددل است و ممکن است مبتلا به اختلال پارانوئید باشد، اختلالی که درمان پذیری بسیار پایینی دارد و بنابراین بی توجهی به آن می تواند مشکلات بسیاری را برای شما به وجود آورد.

تناقض گویی:

تناقض گویی، می تواند هشداری بر این باشد که فرد دروغ گو و پنهان کار است. اگر متوجه اطلاعات متناقضی در مورد فرد شدید و احساس کردید که صحبت هایی که می کند و اطلاعاتی که به شما می دهد با یکدیگر همخوانی ندارند، دقت بیشتری کنید.

خساست:

خساست نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند شما را نسبت به زندگی مشترک دلسرد و دلمرده کند. فرد خسیس نه تنها از نظر مالی بلکه از نظر بیان احساسات نیز خساست به خرج می دهد، بنابراین مراقب باشید و دقت کنید که انتخابی نکنید که سبب شود در زندگی احساس دلمردگی کنید.

اعتیاد:

اگر نشانه هایی را در فرد می بینید که باعث می شود این احتمال را بدهید که فرد مبتلا به اعتیاد است به هیچ عنوان خودتان را گول نزنید و تصور نکنید که می توانید فرد را تغییر دهید، همانطور که اشاره کردیم تغییر دادن فرد تا زمانی که خودش مایل به تغییر نباشد امکان پذیر نخواهد بود.

اگر خود فرد به اعتیادش در گذشته اشاره کرد حتما از ترک او مطمئن شوید و بعد تصمیم قطعی برای ازدواج با فرد بگیرید.

و در آخر اینکه سعی کنید نامزدی خود را برای همه دوستان و آشنایان علنی نکنید، این کار باعث می شود که اگر در دوران نامزدی به مشکل بخورید و قصد به هم زدن نامزدی را داشته باشید، نگران قضاوت و سوال و جواب های اطرافیان باشید و همین امر مانعی برای واقع بینی و تصمیم گیری درست شما شود، بنابراین اگر که نگرش اطرافیان تاثیر زیادی روی تصمیم گیری شما می گذارد (که البته نباید اینطور باشد!) به این مسئله توجه کنید و تا زمانی که خودتان از تصمیمتان مطمئن نشدید، بهتر است که نامزدیتان را علنی نکنید.

همانطور که در متن مقاله اشاره کردیم مراجعه به مشاور ازدواج، در این دوران، می تواند به کسب شناخت مطلوب از نامزدتان به شما کمک کند و مسیر انتخاب و تصمیم گیری را برایتان هموار کند. بنابراین تاثیر مطلوب مراجعه به مشاور ازدواج را جدی بگیرید و اگر قصد دریافت مشاور ازدواج داشتید می توانید از خدمات تخصصی مرکز مشاوره ستاره ایرانیان بهره مند شوید.

منبع : رفتار با نامزد

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: رفتار با نامزد. آخرین ویرایش: آوریل 21, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5677

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *