علل گرایش به اعتیاد

نوشته شده برای at 7:04 ب.ظ
331 0

علل گرایش به اعتیاد، عوامل محرک اعتیاد به مصرف مواد مخدر

آیا می دانید علل گرایش به اعتیاد چه می باشد؟ آیا عوامل محرک به مصرف مواد مخدر را می شناسید؟ ریشه و علت اعتیاد در اشخاص مختلف متفاوت می باشد. برخی از افراد به دلیل اختلالات روحی و درون گرایی و بعضی از افراد به علت روحیه های ساختار شکن و علاقه به نقص قانون به اعتیاد روی می آورند.

بعضی از افراد به صورت تفریحی مواد مخدر استفاده می کنند و در ابتدا برای آن ها مصرف مواد مخدر یک ماجراجویی ساده می باشد در حالی که اصلا فکر نمی کنند این ماجراجویی زندگی شان را دستخوش ماجرای اعتیاد کند.

در بسیاری از موارد اعتیاد زمانی اتفاق می افتد که شرایط روحی، روانی و جسمانی فرد دچار بحران شده باشد اما زمان هایی هم وجود دارد فرد تحت تاثیر شرایط محیطی ( خانواده، دوستان و محله و غیره) قرار گرفته باشد و گرفتار اعتیاد شده باشد.

در ادامه این مقاله عوامل مختلفی که بر روی اعتیاد به مواد مخدر اثر می گذارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

علل گرایش به اعتیاد، عوامل محرک اعتیاد به مصرف مواد مخدر

از جمله مهم ترین علل گرایش به اعتیاد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تاثیر ژنتیک در اعتیاد به مواد مخدر

برخی از افراد به صورت ژنتیکی تمایل دارند تا مواد مخدر مصرف کنند، این گونه افراد معمولا سابقه خانوادگی بیشتری از اعتیاد را نشان می دهند، بخشی از این موضوع به ریشه زیستی اعتیاد بستگی دارد و بسیاری از تغییرات ژنتیکی باعث می شود تا برخی از افراد نسبت به دیگران از آسیب پذیری بیشتری نسبت به اعتیاد بر خوردار باشند.

تاثیر محیط اجتماعی در اعتیاد به مواد مخدر

محیطی که فرد در آن زندگی می کند نقش مهم و تعیین کننده ای در اعتیاد فرد دارد و تجربه نشان می دهد که فرد تا حدودی زیادی از محیط زندگی خود و افرادی که با آن ها در ارتباط می باشد تاثیر می گیرد حتی اگر فرد در خانواده سالمی زندگی کند و هیچ کدام از اعضای خانواده معتاد نباشند محیط اجتماعی باز هم بر روی او تاثیر می گذارد و می تواند فرد را درگیر اعتیاد کند.

هم چنین به دلیل شیوع فقر و بیکاری در اجتماع و نامناسب بودن وضع اقتصادی و افزایش فشار روانی بر افراد میزان ابتلا به اعتیاد را افزایش می دهد.

تاثیر ضعف مهارت های اجتماعی در اعتیاد به مواد مخدر

انسان یک موجود اجتماعی است و همیشه با افراد جامعه در ارتباط بوده و از آن ها تاثیر می پذیرد و نحوه تعامل و تاثیر پذیری فرد از افراد دیگر نقش کلیدی در پیشگیری از اعتیاد دارد، معمولا افرادی که در محیط های اجتماعی ناسالم زندگی می کنند احتمال گرفتار شدن و معتاد شدنشان بیشتر می باشد و این افراد اگر مهارت های اجتماعی لازم را نتوانند کسب کنند نمی توانند خودشان را از خطر ابتلا به اعتیاد دور نگه دارند.

یکی از مهارت هایی که امروزه بسیار کارایی دارد و در مورد آن بسیار می شنوید قدرت نه گفتن می باشد، شما برای یادگیری مهارت ها و راهکارهای کاربردی و لازم برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر می توانید از مشاوران روانشناس کمک بگیرید تا در این زمینه به شما کمک کنند.

تاثیر بیماری و مشکلات روحی و روانی در اعتیاد به مواد مخدر

بیماری ها و اختلالات روحی و روانی، فشار های عصبی، مشکلات و اتفاقات ناگواری که در زندگی به وجود می آید باعث می شود تا احتمال گرایش به مواد مخدر در بسیاری از افراد افزایش یابد، به خصوص زمانی که فرد قادر نباشد از مهارت های مقابله ای لازم برای حل مشکلات خود برخوردار شود، علاوه بر این ها وجود رفتار های پرخطر در برخی از اختلالات مانند بیش فعالی ریسک و درگیر شدن به اعتیاد را بیشتر می کند.

بسیاری از افراد زمانی که با فشارهای روانی رو به رو می شوند به دنبال راهی سریع برای حل مشکلات می باشند و زمانی که نمی توانند این اضطراب و استرس را تحمل کنند به سمت سیگار و مواد مخدر کشیده می شوند.

مواد اعتیاد آور حالاتی نظیر آرامش و سرخوشی کوتاه مدتی را در فرد ایجاد می کند اما به مرور با ایجاد وابستگی و اضطراب، فشار های روانی بسیاری در فرد ایجاد می کند و این فشارها را چندین برابر می کنند.

علل گرایش به اعتیاد

تاثیر روابط نابسمان خانوادگی درگرایش به اعتیاد

همان طور که در تاثیر محیط اجتماعی اشاره کردیم عوامل دیگری مانند روابط نابسامان خانوادگی، اعتیاد والدین یا دیگر اعضای خانواده و اقوام می تواند بر روی فرد تاثیر مستقیمی بگذارد و هم چنین موضوعات دیگری مانند طلاق، خیانت، چند همسری، مرگ یکی از والدین، نبود والدین و غیره می تواند احتمال اعتیاد به مواد مخدر را در فرزندان افزایش دهد.

تاثیر فشار و زورگوئی دوستان در گرایش به اعتیاد

یافتن دوست و تعامل با دیگر افراد جامعه نیاز به مهارت های ارتباطی صحیح و مهارت های زندگی دارد و متاسفانه در جامعه امروزه شرایط بسیار تغییر کرده است و به این مسئله توجه نمی شود، بیش تر اوقات افراد برای این که جلوی دوستانشان کم نیاورند و به دلیل کمبود اعتماد به نفس کافی همرنگ جماعت ناسالم می شوند و به اعتیاد گرفتار می شوند. در حقیقت درگیر شدن به اعتیاد به خاطر تاثیر پذیری از دوستان در میان جمع نوجوانان، جوانان و دانشجویان بسیار شایع می باشد.

به همین دلیل علاوه بر این که باید به جوانان و نوجوانان آموزش درست داده شود باید معلمان، والدین و اساتید توجه خاصی به نوجوانان و جوانان داشته باشند، هم چنین افراد با تقویت مهارت های ارتباطی خود می توانند میزان ابتلا به مواد مخدر را کاهش دهند.

منبع : علل گرایش به اعتیاد

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: علل گرایش به اعتیاد. آخرین ویرایش: می 18, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5934

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *