لکه های سفید ناخن

لکه های سفید ناخن (لوکونیشیا) این نشانه را جدی بگیرید

75 0
لکه های سفید ناخن یک بیماری شایع است و به طور کلی بی ضرر است. آنها اغلب پس از ضربه زدن یا جویدن ناخن ظاهر می شوند، اما ممکن است دلایل دیگری از جمله قارچ، آلرژی و برخی داروها داشته باشند. ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید، یا ممکن است لازم باشد استفاده از محصولات روی ناخن خود را متوقف کنید یا داروهای ضد قارچ مصرف کنید.

بررسی اجمالی

لکه های سفید و خطوط افقی روی چندین ناخن.

لوکونیشی چیست؟

Leukonychia یک بیماری شایع است که باعث ایجاد لکه های سفید یا رگه هایی روی ناخن های دست یا پا می شود. سه نوع لوکونیشی وجود دارد:

  • لوکونیشیای واقعی : در لوکونیشیای واقعی، لکه های سفید در ناحیه انگشتان دست یا پا، جایی که ناخن شروع به رشد می کند ( ماتریکس ناخن ) ایجاد می شود و در قسمت سخت ناخن (صفحه ناخن) ظاهر می شود.
  • لوکونیشیای ظاهری : در لوکونیشیای ظاهری، لکه‌های سفید در پوستی که ناخن‌های شما روی آن قرار می‌گیرند (تخت ناخن) ایجاد می‌شود.
  • Pseudoleukonychia : در Pseudoleukonychia، لکه های سفید روی سطح ناخن شما ایجاد می شود. ارگانیسم های خارجی – مانند قارچ ها – باعث ایجاد شبه لوکونیشی می شوند.

در برخی افراد، لوکونیشیا به صورت یک یا دو لکه با اندازه متوسط یا بسیاری از لکه های ریز ظاهر می شود. در برخی دیگر، لکه ها ممکن است بسیار بزرگ باشند. ممکن است فقط روی یک ناخن لکه داشته باشید یا روی بسیاری از ناخن ها لکه داشته باشید.

لکه‌های سفید روی ناخن‌ها چه معنایی دارد؟

لکه های سفید معمولاً به این معنی است که ناخن های شما نوعی استرس را تجربه کرده اند. استرس می تواند ناشی از آسیب باشد، مانند ضربه زدن به ناخن به سطح سخت، عفونت یا واکنش آلرژیک. لکه های سفید گاهی از عوارض داروها هستند.

 

علل احتمالی

شایع ترین علل لکه های سفید روی ناخن چیست؟

موارد زیر علل شایع لوکونشییا هستند:

  • آلرژی : سیستم ایمنی شماممکن است محصولاتی را که روی ناخن های خود استفاده می کنید به عنوان آلرژن تعبیر کند و باعث ایجاد لکه های سفید شود. این محصولات ممکن است شامل لاک ناخن، براق کننده ناخن، سخت کننده ناخن، پاک کننده ناخن و ناخن های تقلبی باشد.
  • صدمات (تروما) : آسیب به صفحه ناخن یا ماتریکس ناخن شایع ترین علت ایجاد لکه های سفید روی ناخن است. شما می توانید با ضربه زدن یا ضربه زدن به ناخن ها، پوشیدن کفش های خیلی کوچک یا جویدن ناخن ها، به صفحات ناخن یا ماتریکس ناخن خود آسیب برسانید. مراجعه منظم به سالن ناخن برای انجام مانیکور می تواند به این نواحی نیز آسیب برساند. مانیکوریست ها ممکن است از نیروی زیادی برای کوتاه کردن، صاف کردن و لاک زدن ناخن های شما استفاده کنند.
  • عفونت‌های قارچی : عفونت‌های قارچی می‌توانند ناخن‌های شما را تغییر رنگ دهند (گاهی اوقات ممکن است به نظر برسند که دارای لکه‌های سفید هستند)، ضخیم یا ترک خورده.
  • مسمومیت ها و داروها : گاهی اوقات ممکن است لکه های سفید به دلیل قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین سمی از جمله آرسنیک و سرب روی ناخن های شما ظاهر شود. شیمی درمانی و برخی از داروهای مورد استفاده برای عفونت های باکتریایی و عفونت های دستگاه ادراری ، از جمله داروهای سولفا (سولفانامیدها) نیز ممکن است باعث ایجاد لکه های سفید شوند.
  • بیماری های سیستمیک : بیماری سیستمیک بیماری است که کل بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد. لکه های سفید روی ناخن ها گاهی اوقات علامت نادر بسیاری از بیماری های سیستمیک از جمله دیابت ، نارسایی قلبی ، HIV ، سیروز کبدی و پسوریازیس است .
  • شرایط ارثی : ارثی به معنای ارثی است  والدین بیولوژیکی چیزی را از ژن های خود به فرزندشان منتقل می کنند. ژن ها ویژگی های جسمانی فرد از جمله رنگ مو، رنگ چشم و قد را تعیین می کنند. برخی از بیماری‌های ارثی که روی ناخن‌های شما تأثیر می‌گذارند، از جمله سندرم بارت-پامفری و بیماری داریر، ممکن است باعث ایجاد لکه‌های سفید شوند.

چه کمبودی باعث ایجاد لکه های سفید روی ناخن می شود؟

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و محققان پزشکی مطمئن نیستند که آیا کمبود باعث ایجاد لکه های سفید روی ناخن های شما می شود یا خیر. کمبود، کمبود یک ماده اساسی در بدن شما است که برای سلامتی شما ضروری است، مانند برخی ویتامین ها یا مواد معدنی. برخی معتقدند که کمبود مواد معدنی – از جمله آهن، کلسیم و روی – ممکن است باعث بروز لوکونیشی شود. برخی دیگر فکر می کنند ممکن است کمبود ویتامین باشد. با این حال، دیگران بر این باورند که این درست نیست، یا احساس می کنند تحقیقات کافی برای نتیجه گیری دقیق وجود ندارد.

آیا اضطراب باعث ایجاد لکه های سفید روی ناخن می شود؟

اضطراب به خودی خود باعث ایجاد لکه های سفید روی ناخن های شما نمی شود. اما آسیب به ناخن شما – مانند چیدن یا گاز گرفتن آنها – ممکن است. اگر به دلیل اضطراب ناخن های خود را می چینید یا می جوید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

مراقبت و درمان

لکه های سفید روی ناخن چگونه درمان می شوند؟

درمان لوکونیشی به علت آن بستگی دارد. اگر لکه‌های سفیدی روی ناخن‌هایتان به دلیل آسیب دیدگی دارید، به آرامی رشد می‌کنند تا زمانی که بتوانید آنها را با ناخن‌گیر یا قیچی ناخن بردارید. ناخن های دست به کندی رشد می کنند و ناخن های پا حتی کندتر رشد می کنند. ممکن است 6 تا 9 ماه طول بکشد تا لکه‌های سفید روی ناخن‌های شما رشد کنند و ممکن است 12 تا 18 ماه طول بکشد تا لکه‌های سفید روی ناخن‌های پا رشد کنند.

اگر لکه های سفید روی ناخن های خود دارید اما آسیبی ندیده اید، پزشک ممکن است چندین آزمایش را برای کمک به تشخیص توصیه کند، از جمله:

  • بیوپسی : ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما از یک تیغ یا چاقوی جراحی با یک تیغه نازک (چاقوی جراحی) استفاده می کند تا نمونه کوچکی از سلول ها را از ناخن های شما بتراشد. سلول ها برای آزمایش به آزمایشگاه می روند و محققان آنها را زیر میکروسکوپ بررسی می کنند.
  • آزمایش خون : در طول آزمایش خون، پزشک شما از یک سوزن نازک (21 سنج، کمی کوچکتر از اندازه یک گوشواره استاندارد) استفاده می کند تا مقدار کمی خون را از ورید بازوی شما خارج کند. نمونه خون برای آزمایش به آزمایشگاه می رود و محققان آن را برای بررسی وجود هر گونه بیماری سیستمیک بررسی می کنند.
  • آماده‌سازی هیدروکسید پتاسیم (KOH) یا کشت قارچ : ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی بخش‌هایی از ناخن‌های آسیب‌دیده را جدا می‌کند و بریده‌ها را برای بررسی وجود قارچ‌ها به آزمایشگاه می‌فرستد.

اگر به دلیل قارچ لکه های سفید روی ناخن های خود دارید، گزینه های شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داروهای ضد قارچ خوراکی : ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است داروها یا قرص ها یا قرص های مایع را تجویز کند که با آب قورت دهید. این داروها ممکن است شامل تربینافین (Lamisil®)، ایتراکونازول (Sporanox®) و فلوکونازول (Diflucan®) باشد.
  • داروهای ضد قارچ موضعی : داروهای موضعی معمولاً به شکل کرم، پماد یا ژل هستند. آنها را مستقیماً روی ناخن های خود می مالید.

درمان قارچ ناخن ممکن است دشوار باشد. مهم است که دوره کامل پزشکی خود را به پایان برسانید. اگر خیلی زود متوقف شوید، قارچی که باعث ایجاد لکه های سفید روی ناخن شما می شود ممکن است عود کند و درمان آن سخت تر شود.

اگر به دلیل یک واکنش آلرژیک، لکه های سفید روی ناخن های خود دارید، استفاده از محصولی را که فکر می کنید علت آن است، متوقف کنید.

چگونه می توان از لوکونیشی پیشگیری کرد؟

نکات زیر می تواند به جلوگیری از ایجاد لکه های سفید روی ناخن های شما کمک کند:

  • از ناخن های خود محافظت کنید. هنگام انجام فعالیت هایی که ممکن است به ناخن های دست شما آسیب برساند، از دستکش های محافظ استفاده کنید، از جمله ورزش کردن، کار در خارج از منزل یا استفاده از ابزارهایی مانند چکش. کفش های راحت و محافظ بپوشید و هنگام قرار دادن اجسام سنگین در نزدیکی پاها مراقب باشید.
  • ناخن های خود را مرطوب کنید.
  • ناخن های خود را کوتاه کنید.
  • از مواد شیمیایی یا محصولات تحریک کننده خودداری کنید.

چه زمانی باید با دکتر تماس گرفت

چه زمانی باید لکه های سفید روی ناخن توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی درمان شود؟

با یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی تماس بگیرید اگر:

  • علائم جدیدی روی ناخن یا اطراف آن ایجاد می‌کنید، از جمله ناخن‌هایی که به راحتی می‌شکنند یا می‌شکنند (شکننده)، تغییر رنگ یا فرورفتگی یا برآمدگی ( خطوط Beau ).
  • لکه‌های سفید روی ناخن‌هایتان همراه با علائم جدی‌تر، از جمله ضعف، احساس خستگی دائمی (خستگی)، تاری دید، گیجی (گیج شدن) و تنگی نفس، روی ناخن‌هایتان وجود دارد.
  • علائم شما پس از درمان بهبود نمی یابد.

یادداشتی از تاپ نیوز

لکه‌های سفید روی ناخن‌ها اغلب پس از آسیب به ناخن‌ها ظاهر می‌شوند، مانند برخورد آن‌ها به سطح سخت، برخورد تصادفی با ابزار یا گاز گرفتن آن‌ها. در بیشتر موارد، لکه های سفید شما در نهایت تا انتهای ناخن شما رشد می کنند تا زمانی که بتوانید آنها را گیره یا قطع کنید. اگرچه نادر است، اما لکه های سفید روی ناخن ها گاهی اوقات نشانه یک بیماری جدی تر است. اگر لکه های سفید روی ناخن های شما همراه با علائم شدیدتر ظاهر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

بازنشر(Cite this article as):
گروه محتوایی دکتر آزمندیان. تاپ نیوز: لکه های سفید ناخن (لوکونیشیا) این نشانه را جدی بگیرید. آخرین ویرایش: سپتامبر 23, 2023. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=14043

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *