مراحل شناخت همسر در خواستگاری

نوشته شده برای at 7:21 ب.ظ
386 0

آیا با مراحل شناخت همسر در خواستگاری آشنایی دارید؟ در جلسه خواستگاری و قبل از ازدواج باید به طور درست و منطقی شناخت کافی از طرف مقابل و خانواده او به دست آورید، این مسئله بسیار مهم می باشد زیرا ازدواج باید با شناخت کامل اتفاق بیفتد.

منش، شخصیت خانواده، فرهنگ و ادب، تحصیلات، اقتصاد، اخلاق، دین در زندگی افراد بسیار مهم می باشد و زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

مراحل شناخت همسر در خواستگاری

برای شناخت همسر مراحل بسیار مهمی را باید انجام دهید تا شناخت دقیق و درستی از همسر آینده خود به دست آورید، در متن زیر این روش ها و مراحل در نظر گرفته شده است که عبارت هستند از :

تکنیک مشاهده در شناخت همسر

مشاهده با هدف شناخت به معنای یک نوع ارزیابی دقیقی است. برای این کار فرد باید نگاه والدین به زندگی، رفتار اعضای خانواده با یکدیگر، سبک و نوع صحبت کردن آن ها با یکدیگر، نحوه لباس پوشیدن آن ها از لحاظ تمیزی و نظم، نوع و نحوه معاشرت آن ها و…را در نظر بگیرد تا بتواند به درستی تصمیم گیری کند.

 

تکنیک مصاحبه در شناخت همسر

بر اساس نظر مشاوران در جلسه خواستگاری دختر و پسر باید با یکدیگر به گفت و گو بپردازند و در مورد شناخت ویژگی های طرف مقابل و در مورد هر کدام از ویژگی ها سوالات مناسبی را بپرسد. دقت کنید که سوالات باید به گونه ای باشد که احساسات فرد و سطح آن را نشان ندهد.

در هنگام گفت و گو عواملی مانند تن صدا، نوع کلمات، نوع سوالات و محتوای آن و روش سوال کردن  به شناخت طرفین کمک می کند. این عمل باعث می شود تا به درستی طرف مقابل شناخته شود و احساسات خود را کنترل کنند.

در هنگام مصاحبه باید سوالاتی در مورد شخص، ویژگی ها و علایق شخص و … پرسیده شود. مثلا درباره هدف و انگیزه ازدواج، ملاک های مهم در انتخاب همسر، برنامه ده یا چند سال آینده، سوالاتی در مورد آداب و رسوم، فرهنگ، روند تحصیل، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، رابطه با دوستان و اعضای خانواده و …پرسیده شود.

برای شناخت بهتر و بیش تر در خارج از جلسه خواستگاری خانواده ممکن است مراحلی را در نظر بگیرد که در زیر به آن ها اشاره شده است. و عبارتند از :

تکنیک تحقیق در شناخت همسر

برای این که در مورد خواستگار به نتایج درستی برسید و انتخاب درستی داشته باشید باید در مورد او تحقیق کنید و نباید نسبت به تحقیق تعلل و غفلت کرد. تحقیق باید به گونه ای باشد که خانواده ها در مورد مواردی که زوجین در مورد آن با یکدیگر صحبت نکرده اند به طور منطقی به شناخت برسند.

تحقیق یکی از مناسب ترین روش ها می باشد که می توان با آن فرد را شناخت، به درستی حرف های او ایمان آورد و حرف های او را تایید کرد.

لزوم مشاوره در شناخت همسر

دختر و پسر باید قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کند. مشاور در زمینه های مختلف باید آن ها را راهنمایی کند و  اطلاعات لازم در مورد ازدواج و انتخاب مناسب را برای آن ها فراهم کند. مشاوره گرفتن برای تصمیم گیری مهمی مانند ازدواج انتخاب درستی می باشد.

زوجین باید از مشاوری کمک بگیرند که دارای ویژگی هایی مانند علم، تجربه کافی، راز داری، بی طرفی، خیر خواهی،  … باشند و مشاوره مفید و مناسبی را برای آن ها انجام نمایند.

آموزش

افراد برای این که ازدواج موفق و انتخاب درستی داشته باشند می توانند در کارگاه های آموزشی در خصوص همسر گزینی شرکت کنند تا بتوانند با استفاده از یک روش مناسب همسر مناسب خود را انتخاب کرده و یک زندگی پویا، پایدار و موفق را تشکیل دهند.

در این کارگاه ها روانشناسان و متخصصان در زمینه ازدواج مسائلی مانند ملاک های انتخاب همسر، آسیب شناسی ازدواج، روش تشخیص ملاک ها، شناخت الگو های خانواده سالم، شروع و ادامه یک زندگی مشترک و …را مورد بررسی قرار می دهند.

افرادی که در این کارگاه ها شرکت می کنند دید بهتر و منطقی تری نسبت به ازدواج دارند و ازدواج سلام تری را تجربه می کنند و شانس آن ها در تشکیل خانواده محکم و موفق افزایش می یابد.

 

ویژگی های مهم برای شناخت همسر

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، هر فرد باید ملاک هایی برای ازدواج داشته باشد و قبل از ازدواج باید این ملاک ها مورد توجه و ارزیابی قرار بگیرند .

در ادامه این ملاک ها را مورد بررسی قرار می دهیم که عبارت اند از :

تاثیر سن در انتخاب همسر

بهتر است تفاوت سنی بین زوجین حدود 3 تا 7 سال باشد، اما این به این معنی نیست که حتما باید تفاوت سنی رعایت شود اگر بقیه ملاک ها مورد تایید باشد و شناخت به درستی شکل بگیرید می توان این تفاوت سن را نادیده گرفت.

حتما در مورد این موضوع نیز از مشاور کمک بگیرید و بی دلیل از آن نگذرید.

 

وضعیت ظاهری

زوجین باید از نظر ظاهری مورد پسند یکدیگر واقع شوند. وضعیت چهره، رنگ پوست، قد و اندام آن ها باید مورد تایید یکدیگر باشد و در این زمینه باید باهم تناسب های لازم را داشته باشند. اگر این ویژگی ها نادیده گرفته شوند و به آن ها توجه لازم نشود، ممکن است در زندگی برای زوجین مشکل ساز شوند.

اخلاق چه تاثیری در ازدواج دارد؟

برای داشتن ازدواج موفق اخلاق از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا اگر فرد از نظر اخلاقی مشکل داشته باشد زندگی کردن با او سخت خواهد بود و نمی توان آن زندگی را تحمل کرد.پیش از ازدواج آرام و متین ، نرم خویی، لجباز و کینه ای نبودن، پر خاشگر نبودن و داشتن صداقت و ایجاد اعتماد در زندگی، خسیس نبودن و … باید مورد بررسی قرار بگیرد زیرا این خصوصیات برای زندگی بسیار مهم می باشد و باید مورد توجه قرار گیرد.

مذهب و دین

یکی از ملاک های اساسی که باید مورد توجه قرار گیرد توجه به مذهب زوجین و تناسب آن می باشد، باورهای طرفین و خانواده آن ها در مورد خداوند، سبک دینداری آن ها باید مورد بررسی قرار گیرد زیرا توجه به این ویژگی ها مهم می باشد.

اگر افراد از نظر مذهب با یکدیگر تفاوت های بسیاری داشته باشند این تفاوت ممکن است در روابط زناشویی و تربیت فرزندان مشکلاتی را به وجود آورد که باعث اختلاف بین آن ها شود.

تاثیر سلامت روان در انتخاب همسر

فردی که برای ازدواج انتخاب می کنید باید از نظر روحی و روانی صحیح و سالم باشد. برای بررسی سلامت روان فرد می توان از طریق تحقیق از همسایگان، محل تحصیل و کار، انجام مصاحبه ی شخصی، انجام آزمون های روانشناختی توسط روانشناس یا مشاور اقدام کرد.

رشد اجتماعی

مواردی که در رشد اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد شامل استقلال، مسئولیت پذیری، خود جوشی، قاطعیت و … می باشد، این موارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و باید به درستی مورد بررسی قرار گیرند.

 

رشد تحصیلی چه تاثیری در ازدواج دارد؟

با استفاده از تحصیلاتی که فرد گذرانده می توان میزان خود بسندگی و سلامت عقلی فرد را مورد بررسی قرار داد.

دختر و پسری که می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند باید از نظر سطح تحصیلی تناسب داشته باشند و بهتر است که هر دو از نظر تحصیلات در سطح یکسان و بالایی قرار داشته باشند، این موارد در ابتدا مهم به نظر نمی آیند اما به مرور در زندگی مشترک باعث بروز اختلاف بین زوجین می شود.

اقتصاد

بر اساس تحقیقات ثابت شده است که دختر و پسر نباید از نظر اقتصادی تفاوت های بسیاری با هم داشته باشند و نادیده گرفتن این تفاوت ها مشکلات زیادی برای آن ها به همراه خواهد داشت.

زوجین باید شغل مناسبی داشته باشند تا بتوانند مخارج زندگی خود را تامین کنند. بررسی مواردی مانند ثبات شغلی، درآمد کافی، فضای شغلی، نزدیکی به محل زندگی، سلامتی شغلی و … بسیار مهم می باشد و به آن ها باید توجه شود.

نقش سبک تربیت در انتخاب همسر

هر کدام از دختر و پسر ممکن است سبک های تربیتی خاص خودشان را داشته باشند، چگونگی تربیت آن ها یکی از ملاک های مهم می باشد که بر روی تعاملات زندگی مشترک آن ها تاثیر می گذارد.

برای استحکام زندگی مشترک باید از سبک های تربیتی صحیح استفاده شود و دختر و پسر باید به درستی تربیت شده باشند. از سبک های تربیتی نادرست می توان به سبک سهل انگارانه، کنترل شدید؛ سبک منطقی و … اشاره کرد.

افراد برای این که ازدواج موفقی داشته باشند و زندگی مشترک خوبی را برای خود تشکیل دهند می توانند از مشاور کمک بگیرند تا در این زمینه موفق باشند.

منبع : مراحل شناخت همسر در خواستگاری 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: مراحل شناخت همسر در خواستگاری. آخرین ویرایش: فوریه 7, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5297

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *