مطالعه جدید نشان دهنده ارتباط بین PCOS و اضطراب است

مطالعه جدید نشان دهنده ارتباط بین PCOS و اضطراب است

748 0

براساس یک مطالعه بر روی موش توسط محققان موسسه کارولینسکا در سوئد که در نشریه FASEB منتشر شده است، چاقی مادر و اضطراب آندروژن باعث ایجاد اضطراب خاص جنسی می شود. یافته ها ممکن است به توضیح اینکه چرا کودکان متولد شده در مادران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بیشتر در معرض خطر اضطراب در بعد زندگی قرار دارند، کمک می کنند.

PCOS بیش از یک تا ده زن در سنین کودکی را تحت تاثیر قرار می دهد و با سطح بالای هورمون های مردانه در خون، اختلالات قاعدگی، مقاومت به انسولین و چاقی مشخص می شود. سندرم نیز با افزایش خطر بیماری روانی مانند اضطراب و افسردگی همراه است. دلایل PCOS مشخص نشده است، اما عوامل محیطی در طول حیات جنین، مانند چاقی مادر یا قرار گرفتن در معرض هورمون های مردانه (آندروژن) از طریق خون مادر، به عنوان عوامل خطر مهم شناخته شده اند.

پروفسور Elisabet Stener-Victorin در دانشکده فیزیولوژی کارولینسکای Institute می گوید: “این واقعیت که دختران مبتلا به PCOS در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند و فرزندان اغلب چاقی و مقاومت به انسولین را توسعه می دهند، نشان می دهد که محتویات جنین نقش حیاتی دارند. و فارماکولوژی که این مطالعه را هدایت کرد.

محققان 16 گروه از موش های ماده و نر را در معرض خطر چاقی ناشی از رژیم غذایی مادرانه و اضافه وزن ناشی از هورمون مردانه قرار دادند و بررسی کردند که چگونه این عوامل محیطی بر رفتار موش و بیان ژن در مغز اثر می گذارد. پس از تولد، نیمی از موش ها در معرض چاقی ناشی از رژیم غذایی با چربی بالا و سقز (HFHS) قرار گرفتند تا تاثیر رژیم غذایی بر فرزندان نیز بررسی شود.

مطالعه نشان داد رفتارهای متداول جنسی و اضطراب در فرزندان موش های باردار معمولی و چاقی که در معرض دی هیدروتستوسترون آندروژن قرار دارند، نشان داد. مستقل از اجزای رژیم غذایی دیگر مادران، پسران زن در معرض آندروژن های مادر در رحم، رفتاری مشابهی را ایجاد کردند. رژیم HFHS پس از تولد به طور قابل توجهی بر رفتار موش های زن اثر نمی گذارد. از سوی دیگر، پسران از سطوح بالاتری از آندروژن مادرانه برخوردار نبودند، اما در پاسخ به چاقی مادر، رفتار اضطرابی مشابهی نشان دادند.

عوامل محیطی همچنین بیان ژن در مغز را تحت تاثیر قرار دادند. تعدادی از ژن های دخیل در اضطراب در ناحیه آمیگدال و هیپوتالاموس در مغز به شیوه ای خاص از جنس است.

“پیشگویی مطالعه ما رویکرد چند فاکتوریل است که نشان داد که زنان در طول زندگی جنین بیشتر حساس به قرار گرفتن در معرض اندروژن هستند، در حالی که مردان نسبت به چاقی ناشی از رژیم بیشتر حساس هستند. چرا ماریا مانتی، دانشجوی دکترا در گروه تحقیقاتی الیزابت استنر ویکتورین، می گوید: “دختران و پسران زن مبتلا به PCOS در معرض خطر اضطراب در بزرگسالی هستند.”

این مطالعه توسط شورای تحقیقات سوئدی، برنامه تحقیقاتی استراتژیک در دیابت در موسسه کارولینسکا، بنیاد Novo Nordisk، بنیاد جین و دن اولسون و بنیاد تحلیلی Adlerbert تأمین مالی شده است.

منبع:

موارد ارائه شده توسط Karolinska Institutet

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: مطالعه جدید نشان دهنده ارتباط بین PCOS و اضطراب است. آخرین ویرایش: سپتامبر 29, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=4215

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *