نقش خانواده در انتخاب شغل

نوشته شده برای at 12:37 ب.ظ
190 0

نقش خانواده در انتخاب شغل

آیا خانواده در انتخاب شغل تاثیر دارد؟ آیا از نقش خانواده در انتخاب شغل آگاه هستید؟ امروزه بسیاری از جوانان زمانی که وارد دهه بیست سالگی زندگی شان می شوند دغدغه هایی بسیاری دارند که یکی از آن ها انتخاب شغل می باشد.

خانواده در پارامترهایی مانند علایق، مهارت ها، نگرش به کار و غیره نقش به سزایی دارد و به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روی فرد اثر می گذارد و آینده او را تعیین می کند.

خانواده ها بر روی آینده فرزندشان حساس هستند و به همین دلیل هر کدام به نحوی برای آینده مالی فرزند خود برنامه ریزی کرده اند.

توجه داشته باشید که کار و حرفه یکی از محورهای اصلی تعلیم و تربیت می باشد و باید مانند سایر مسائل تربیتی از همان کودکی، فرزندتان را با آن آشنا کنید و مفاهیم درست را به او بیاموزید تا در این زمینه به خوبی پرورش یابد. هم چنین در این شرایط باید از مشاور خانواده کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کند.

نقش خانواده در انتخاب شغل

مشکلات خانواده ها با فرزندان در حوزه کار چیست

بسیاری از خانواده ها علاقه دارند فرزندشان را طوری تربیت کنند که بتواند در آینده روی پای خودشان باشند و گلیم خود را از آب بیرون کشیده و موفق شوند. اما والدین باید توجه داشته باشند که دوره نوجوانی، دوران پرچالشی می باشد و باید قبل از به وجود آمدن چالش ها، به فکر چاره ای برای حل آن ها بود.

در صورتی که به مشکلات جوانان با خانواده های توجه کنید خواهید دید ریشه مشکلات آن ها در زمینه کار و استقلال مالی به نوع نگرش فرزندان نسبت به کار و مسائل اقتصادی می باشد. نوع نگرش تاثیر بسیاری دارد و برخی از نگرش ها می تواند به عنوان سرعت گیر در مسیر موفقیت عمل کنند که عبارت اند از:

  • عدم وجود کار
  • بی مسئولیتی در برابر وظایف
  • توقع بیش از اندازه از خانواده ها
  • انتظار نتایج درخشان با کم ترین زحمات

چه عواملی باعث به وجود آمدن این نوع نگرش می شود؟ تمام سیستم های خرد و کلان اجتماعی مانند سیستم های آموزش و تربیتی تاثیر بسیاری بر روی نگرش و عقاید شخص می گذارند. بیشتر عقاید فرزندتان به آموزش های دوران کودکی و نوجوانی مربوط می شود که توسط خانواده و سیستم های آموزشی صورت گرفته است.

اگر نگران آینده فرزندتان هستید باید بیش از هر چیزی به مسئله تعلیم و تربیت توجه کنید و سعی کنید نگرش های درست و خوبی را در دوره کودکی و نوجوانی به فرزندتان آمورش دهید.

نقش خانواده در نگرش افراد به شغل

نقش خانواده به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی نگرش فرزندان تاثیر می گذارد و باعث شکل گیری نگرش آن ها می شود.

  1. نقش خانواده در انتخاب شغل، نقش مستقیم خانواده ها در نگرش فرد به کار

فرد سعی می کند نگرش هایش را از طریق همانند سازی و الگوپذیری از والدین شکل دهد. این شبیه سازی ابتدا از ظاهر آغاز می شود، به طوری که دختر دوست دارد مثل مادر لباس بپوشد و پسر تمایل دارد علاقه مندی های ورزشی پدرش را دنبال کند.

کودکان به مرور زمان با شناسایی محیط پیرامون شان از ظاهر فراتر می روند و عقاید والدین شان را جذب می کنند، به همین دلیل عقایدشان همایند والدین می شود و می خواهند دنیا را مانند اطرافیان و افراد مهم زندگی شان ببینند.

به همین دلیل دوران کودکی بسیار مهم است و ما باید سعی کنیم الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشیم. هم چنین نقش خانواده را در آینده و انتخاب شغل فرزندان جدی بگیرید. والدینی که مسئولیت پذیر نبوده زمانی که با سختی رو به رو می شوند و در موقعیت های دشوار قرار می گیرند سریع دلسرد می شوند.

این والدین نباید از فرزندشان انتظار داشته باشند که خلاف این ها رفتار کنند زیرا فرزندشان از آن ها الگو می گیرد و همانند آن ها خواهد شد.

 

  1. نقش غیر مستقیم خانواده ها در نگرش فرد به کار

همانطور که گفته شد خانواده بسیار مهم است و نقش مهمی در شکل گیری شخصیت فرد دارد به همین دلیل والدین باید به شیوه تعامل خود با فرزندشان توجه بسیاری داشته باشند.

زیرا آن ها به طور غیر مستقیم بر روی نگرش شغلی فرزندشان در آینده اثر می گذارند و برخی از ویژگی های فرزندان در خانواده شکل می گیرد و نقش تعیین کننده ای در نگرش و رفتار حرفه ای فرد دارد، که برخی از آن ها عبارت اند از:

  • کسب استقلال
  • هویت فردی و اجتماعی
  • امور اخلاقی
  • سازگاری
  • مسئولیت پذیری
  • کارگروهی

بر اساس تحقیقات انجام شده میان خودپنداره فرد ( تصویری که فرد از شخصیت خود دارد.) با موفقیت شغلی او رابطه دوسویه وجود دارد. به طوری که افراد با خودپنداره مثبت تر موفقیت های شغلی بهتری کسب می کنند.

افرادی که موفقیت تحصیلی و شغلی دارند، خوپنداره آن ها قوی تر است و می توانند شغل بهتری را جذب کنند و در شغل شان موفق شوند.

نقش خانواده در ایجاد انگیزش برای کار کردن

انگیزش یک اصطلاح کلی می باشد که در برگیرنده تمام فرایندهایی می باشد که در شکل گیری و جهت دهی و حفظ فعالیت های جسمی و روانی موثر است. در واقع انگیزش باعث می شود تا فرد رفتارهای مثبتی برای رسیدن به هدفش انجام دهد و یک نوع حالت درونی را تجربه می کند.

در صورتی که والدین با یکدیگر همدل بوده و انسجام کافی داشته باشند، فرزندان با استفاده از تجربه والدین می توانند انگیزه درونی شان را ارتقا بخشند. خانواده سالم می تواند این ارتباط را به راحتی شکل دهد و میان والدین و فرزندان رابطه دوستانه ای برقرار شود.

  1. نقش خانواده در انتخاب شغل ، انگیزش بیرونی

انگیزش می تواند به دو صورت بیرونی و درونی در فرد ایجاد شود. انگیزه بیرونی به مشوق هایی که در محیط بیرون هستند مربوط می شود تا فرد را برای رسیدن به هدفش تشویق کنند.

به عنوان مثال وقتی فرزندتان، مسئولیت پذیر است او را تحسین کرده و مورد تشویق قرار می دهید و هدیه ای برایش در نظر می گیرید، در واقع شما برای فرزندتان انگیزه بیرونی فراهم کرده اید.

اما آن چیزی که اهمیت دارد این است که به تدریج فرزندتان را از انگیزه بیرونی به سمت انگیزه درونی هدایت کنید، در صورتی که خانواده انسجام کافی داشته باشند در این امر موفق خواهند بود و می توانند انگیزه لازم را به درستی در فرزندشان ایجاد کنند.

  1. انگیزش درونی

خانواده در انتخاب شغل فرزندان نقش مهمی دارد و این نقش را می توان به عنوان انگیزه درونی در نظر گرفت، انگیزه درونی از آن جهت حائز اهمیت است که از منابع بیرون سرچشمه نمی گیرد.

کودکی را تصور کنید که یاد گرفته است به ازای هر کار خوبی که انجام می دهد جایزه ای دریافت کند. اگر شرایط به گونه ای باشد که جایزه ای دریافت نکند دیگر حاضر به انجام آن کار نخواهد شد.

در این شرایط باید رفتار صحیح را به فرزندتان آموزش دهید به طوری که ابتدا برای این که توجه او را به کارهای مثبت جلب کنید می توانید از انگیزه بیرونی کمک بگیرید.

اما به تدریج باید مشوق های بیرونی را کاهش دهید و سعی کنید فرزندتان را با مفاهیمی مانند پشتکار، مسئولیت پذیری و غیره آشنا کنید تا او برای این مفاهیم ارزش قائل شود و بدون وجود مشوق های بیرونی از درون تمایل داشته باشد این ویژگی های ارزشمند را کسب کند و کارهای خوب را با رغبت و بدون توجه به مشوق های بیرونی انجام دهد.

والدین با استفاده از شیوه تربیتی صحیح می توانند فرزندشان را به سمت کار و موفقیت هدایت کنند و از این طریق به صورت غیرمستقیم به خواسته خود می رسند.

البته توجه داشته باشید که به کارگیری شیوه درست تربیتی به سادگی حاصل نمی شود و والدین باید در این زمینه تلاش نمایند و مطالعه کافی داشته باشند تا آموزش و یادگیری آن ها به بهترین نحو صورت گیرد.

تاثیر خدمات روانشناسی در انتخاب شغل

با توجه به مطالب گفته شده مشخص شد که نقش خانواده در انتخاب شغل فرزندان از اهمیت بسیاری برخوردار است و به همین دلیل این وظیفه باید به بهترین نحو انجام شود.

والدین می توانند برای افزایش اطلاعات و آگاهی خود از روانشناس کمک بگیرند تا در این خصوص آن ها را راهنمایی کند و راهکارهای مفیدی در اختیار آن ها بگذارد. هم چنین در برخی از موارد زیر می توانند از روانشناس کمک بگیرند:

  • روانشناسان نگرش فرزندان را نسبت به شغل و آینده بررسی کرده تا او به سوی موفقیت هدایت نماید.
  • روانشناسان با تشخیص استعدادها و مهارت های فرزند می توانند او را به سمت موفقیت راهنمایی کنند.
  • انگیزه درونی و بیرونی که در مقاله ذکر شد امر مهمی است که روانشناسان می توانند به درستی آن را ایجاد کنند.

در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان خدماتی را به صورت حضوری و تلفنی ارائه می دهد و در این خصوص والدین را راهنمایی کرده و اطلاعات و راهکارهای لازم را در اختیارشان قرار می دهد.

منبع : نقش خانواده در انتخاب شغل

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: نقش خانواده در انتخاب شغل. آخرین ویرایش: می 29, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=9957

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *