پیوند بین انعطاف پذیری به نارساخوانی و ماده خاکستری در مغز پیشانی یافت می شود

پیوند بین انعطاف پذیری به نارساخوانی و ماده خاکستری در مغز پیشانی یافت می شود

976 0

اختلال نعوظ و یک اختلال خواندن، با مشکل “رمزگشایی” مشخص می شود ، حرکت بین فرم بصری و صدای یک زبان نوشته می شود. اما یک زیرمجموعۀ افراد مبتلا به نارساخوان، به نام “انعطاف پذیری به رغم مشکلات رمزگشایی، میزان قابل توجهی از درک خواندن را نشان می دهد. مکانی دقیق که به برخی افراد با نارساخوانی اجازه می دهد تا بر توانایی های رمزگشایی خود غلبه کنند و در نهایت معنی را از متن استخراج کنند.

یک مطالعه جدید مشترک دانشگاه تل آویو و دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو، مکانیسم مغز را شناسایی می کند که منجر به اختلاف بین مهارت های رمزگشایی کم و درک مطلب بالا می شود.

این تحقیق به طور مشترک توسط دکتر اسمادر پاتل از گروه اختلالات ارتباطی TAU و پروفسور Fumiko Hoeft، که در حال حاضر در دانشگاه سانفرانسیسکو کالیفرنیا است، شروع به کار کرد و در پاییز امسال به عنوان مدیر مرکز تحقیقات تصویربرداری مغز دانشگاه کانکتیکات آغاز شد. این تحقیق اخیرا در PLOS One منتشر شد .

اندازه گیری ماده خاکستری

این تحقیق به حجم بزرگتر ماده خاکستری در خوانندگان انعطاف پذیر در بخش مغز مسئول اجرای توابع و حافظه کاری اشاره دارد. این ناحیه خاص، قشر پیشانی دو طرفه (DLPFC) نیمکره چپ، به عنوان “کنترل ترافیک هوایی” یا “هادی” مغز شناخته می شود. ماده خاکستری، بافت تیره مغز و نخاع است که عمدتا از اجزای سلول عصبی و دندریتهای شاخه ای تشکیل شده است.

محققان 55 کودک انگلیسی زبان را در سن 10 تا 16 سالگی با طیف گسترده ای از توانایی های خواندن بررسی کردند. نیمی از این کودکان با نارساخوانی تشخیص داده شده است. محققان یک فرمول ساده برای محاسبه تفاوت بین توانایی خواندن و مهارت های رمزگشایی شرکت کنندگان ایجاد کردند. شرکت کنندگان با یک MRI اسکن شدند. محققان سپس تصاویر نقشه برداری مغز شرکت کنندگان را با نتایج مهارت خواندن آنها مقایسه کردند.

دکتر پاتال می گوید: “ما می خواستیم دریابیم که آیا مناطق مغزی مرتبط با زبان یا مناطق دیگر مسئول هستند.” “ما دریافتیم که منطقه ای در سمت چپ مغز که شناخته شده به عنوان DLPFC سمت چپ بود به طور مستقیم با این اختلاف مرتبط بود. DLPFC برای عملکرد اجرایی و کنترل شناختی مهم است.”

مرغ یا تخم مرغ؟

دکتر پاتل ادامه داد: “ما پس از آن در تلاش برای درک پاسخ به سوال” مرغ یا تخم مرغ “در رابطه با نارساخوانی و افزایش جزئی این منطقه مغز است. “آیا انعطاف پذیری، ساختار مغناطیسی متمایز دارد که باعث انعطاف پذیری بهتر می شود یا موفقیت آنها در خواندن نتیجه استراتژی های جبران است که در واقع تراکم نورون ها را در یک منطقه خاص مغز تغییر می دهد؟”

برای پاسخ به این سوال، دکتر Patael، پروفسور Hoeft و همکارانش 43 مهد کودک را با استفاده از تکنولوژی MRI اسکن کردند و سپس سه سال بعد توانایی خواندن کودکان را آزمایش کرد. محققان دریافتند که تراکم نورونهای DLPFC توانایی خواندن بالغ را پیش بینی کرده و صرف نظر از توانایی خواندن اولیه ، اختلاف را پیش بینی می کند.

پروفسور Hoeft می گوید: “این به ما کمک می کند تا مغز و مکانیسم های شناختی این کودکان را درک کنیم تا آنها بتوانند به خوبی عمل کنند، به رغم ضعف نسبی آن در رمزگشایی، و ممکن است به ما در مورد ترکیب استراتژی های نسبتا جدید در مداخلات خواندن کمک کنیم.”

دکتر پاتال می گوید: “بسیاری از برنامه درسی آمادگی خواندن مهد کودک برای یادگیری صداهای حرف و آگاهی واج شناسی متمرکز شده است. “یافته های تحقیق ما نشان می دهد که رویکردهای جدید بر عملکرد اجرایی و حافظه کاری تأکید می کند . اگر فرزند شما وارد کلاس اول شود، تمرین الفبا کافی نیست . فعالیت هایی را که نیاز به حافظه کاری دارند، مانند کیک پخت و بازی های استراتژی بازی کنید. فعالیت ها خاطره کار کودکان را تحریک می کنند و زمان توانایی آنها  را در درک مفاهیم تقویت می کنند. ”

محققان در حال حاضر بیشتر به بررسی مکانیزم های عصبی جبران خسارت و انعطاف پذیری می پردازند.

منبع

Smadar Z. Patael,et al, 2018. Brain basis of cognitive resilience: Prefrontal cortex predicts better reading comprehension in relation to decoding. PLOS ONE; 13 (6): e0198791 DOI: 10.1371/journal.pone.0198791

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: پیوند بین انعطاف پذیری به نارساخوانی و ماده خاکستری در مغز پیشانی یافت می شود. آخرین ویرایش: آگوست 13, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=2127

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *