چگونه از جسم و روان خودتان مراقبت کنید | راهکارهای تضمینی

نوشته شده برای at 2:41 ب.ظ
106 0

مراقبت از خود چیست؟ چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟ گاهی اوقات ممکن است فریب بخوریم و فکر کنیم که مراقبت از خود شامل خریدن چیزهایی است که می خواهیم اما این همه ماجرا نیست.

بیدار شدن در ساعت ۵ صبح برای یک کلاس تمرینی اگر واقعا به آن احتیاج داشته باشیم می تواند مراقبت از خود در نظر گرفته شود (حتی اگر در آن زمان احساس خوبی نداشته باشیم)، خود مراقبتی می تواند شامل تمیز کردن خانه، خواب اضافی و ورود کمی دیر به محل کارتان باشد.

بیشتر اقدامات خودمراقبتی با نوعی «هزینه» همراه است (معمولاً زمان و گاهی اوقات پول) در حالی که هنوز به یاد داشته باشیم که نسبت به اطرافیانمان تعهداتی داریم (مانند کار، خانواده، روابط).

مراقبت از خود کاملاً ذهنی بوده و بر اساس خواسته ها و نیازهای فرد در آن لحظه است. ممکن است برخلاف رئیستان که برنامه مهمانی برای آخر هفته فراهم کرده است دوست داشته باشید در خانه بمانید و فیلم ببینید، یا برخلاف همسرتان که دوست دارد در خانه بماند دوست داشته باشید که به پیاده روی بروید.

مراقبت از خود در کجای یک رابطه قرار می گیرد؟

خود مراقبتی در رابطه سخت تر می شود، به عبارت دیگر می‌توانید استدلال کنید که برای بسیاری از افراد، مجرد بودن مراقبت از خود را تا حدودی آسان‌تر می‌کند و در این شرایط ما زمان و قدرت تصمیم‌گیری بیشتری داریم تا دقیقاً آنچه می‌خواهیم انجام دهیم (آنچه می‌خواهیم بخوریم، وقت خود را صرف انجام آنچه می‌خواهیم کنیم).

جنبه‌های منفی نیز در این مورد وجود دارد (ممکن است احساس تنهایی کنیم یا حمایت عاطفی را که روابط به همراه دارد از دست بدهیم)، اما واقعیت این است که مراقبت از خود در هنگام مجردی بسیار آسان‌تر است.

رابطه نیاز به سازش طرفین دارد بنابراین این احتمال وجود دارد که برنامه های آن ها شلوغ تر شود و مجبور شوند برای فعالیت های مشترکی که حتی مورد علاقه آن ها نمی باشد نیز جا باز کنند.

سرگرمی هایی که در زمان مجردی انجام می‌دهیم، مانند ورزش منظم، صرف وقت با دوستان، سرگرمی‌های انفرادی مانند پیاده‌روی طولانی یا کلاس‌های زبان در زندگی مشترک کم رنگ تر می شود.

مراقبت از خود

چرا باید خودمان را دوست داشته باشیم؟

۱٫ دوست داشتن خود باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود.

وقتی خودتان را دوست دارید، به احتمال زیاد احساس اعتماد به نفس و امنیت خواهید داشت.

این به شما قدرت می‌دهد تا ریسک‌های خلاقانه بپذیرید، چیزهای جدید را امتحان کنید، با افراد جدید ملاقات کنید و افق‌های خود را گسترش دهید. عشق به خود باعث اعتماد به نفس می شود و اعتماد به نفس باعث رشد می شود.

۲٫ وقتی خودتان را دوست دارید، نیازی به تایید خارجی ندارید.

همه دوست دارند احساس کنند که مورد علاقه و اعتبار هستند. بسیاری از ما به دنبال این اعتبار هستیم، اما اگر بتوانید یاد بگیرید که خودتان را دوست داشته باشید، می‌توانید هر جا که می‌روید احساس دوست داشتن و معتبر بودن را با خود داشته باشید، زیرا این احساس از درون شما می‌آید.

۳٫ می توانید از بازی مقایسه رها شوید. مقایسه بسیار مضر است.

رسانه‌های اجتماعی مقایسه را به یک بیماری همه‌گیر تبدیل کرده‌اند به این شکل ما مشکلات و بدی های زندگی خود را با قسمت های خوب زندگی دیگران مقایسه می کنیم.

اما وقتی خودت را دوست داشته باشی، مقایسه دیگر قدرتی ندارد. شما می توانید شادی دیگران را ببینید و برای او خوشحال باشید، بدون اینکه اجازه دهید این اتفاق روی خوشبختی شما تأثیر منفی بگذارد.

چگونه خود را دوست داشته باشیم؟

۵٫ جملات تاکیدی مثبت

با خود تکرار کن که خودت را دوست داری و به ویژگی های خوب خود اشاره کرده و باور کنید که آن ها درست هستند. جملات تاکیدی نفوذ بالایی دارند به جای تکرار جملات منفی با جملات مثبت اعتماد به نفس خود را بالا برده و خود را بیش تر دوست داشته باشید.

۶٫ از تنهایی خود لذت ببرید.

معاشرت با دیگران مهم است، اما اینکه بتوانید وقت خود را به تنهایی نیز بگذرانید نیز مهم است. یاد بگیرید که از تنهایی خود لذت ببرید. کارهایی را که دوست دارید انجام دهید، فقط به این دلیل که انجام آن ها را دوست دارید.

وقتی هیچ کس دیگری در اطراف نیست، کشف کنید که واقعاً چه کسی هستید. به یاد داشته باشید: وقتی خودتان را همان طور که هستید ببینید، می توانید خودتان را دوست داشته باشید.

۷٫ در طول روز از خود مراقبت کنید.

انجام چه کارهایی به شما انرژی می دهد؟ گاهی اوقات، ما تنها زمانی که احساس افسردگی و خستگی می کنیم به سراغ مراقبت از خودمان می رویم. اما شما هر روز به شارژ جدید نیاز دارید، بنابراین مراقبت روزانه را در برنامه خود قرار دهید.

۸٫ خود را در روابط گم نکنید

همه ما شنیده‌ایم که قبل از اینکه بتوانیم واقعاً کسی را دوست داشته باشیم، باید خودمان را دوست داشته باشیم. وقتی ابتدا خودتان را دوست نداشته باشید، در روابط گم خواهید شد. ممکن است بیش از اندازه به همسرتان وابسته شوید در حدی که مرزهای خود را فراموش کنید.

برای این که خود را در رابطه گم نکنید حتما فعالیت هایی را که دوست داشته اید ادامه دهید و با همسرتان در مورد آن ها صحبت کنید.

۱۱٫ مدیتیشن | مراقبت از خود

مدیتیشن یکی از راه‌های مراقبت از خود است که تمام طرز فکر شما را تغییر می دهد. تجسم اهداف شکل دیگری از مدیتیشن است که می تواند مغز شما را در حالت عشق به خود برنامه ریزی مجدد کند. حتما با یک فرد ماهر در این زمینه صحبت کنید و از ویژگی های مثبت مدیتیشن کمک بگیرید.

۱۲٫ با خود مهربان باشید

این کار در ابتدا ساده به نظر می رسد، اما می تواند یکی از سخت ترین راه ها باشد. در اجتماع همیشه به ما گفته می شود که چگونه نگاه کنیم، زندگی کنیم و حتی چگونه احساس کنیم. اگر به این فکر کنید که چگونه عاشق خود شوید، اولین این است که به خود اجازه دهید که انسان باشید.

برای این که خود را دوست داشته باشید نیازی نیست بسیاری جذاب، ماهر، توانا یا هرچیزی باشید. برای خطاهایی که انجام می دهید خود را بیش از اندازه سرزنش نکنید و به یاد داشته باشید که پیش از هرچیزی انسان هستید و هرکسی ممکن است خطاهایی در زندگی داشته باشد مهم این است که از خطاهای خود درس بگیرید.

۱۳٫ حرکات و ایستادن

صاف بایستید، شانه های خود را عقب ببرید، سرتات را بالا بگیرید و لبخند بزنید. این کار مهم به مغز شما نشان می دهد که شما اعتماد به نفس دارید و وقتی چنین احساسی داشته باشید، به راحتی عاشق خودت می شوید.

۱۴٫ به دیگران نه بگویید

مرزهایی را برای خود و دیگران تعیین کنید. برای خودت وقت بگذارید و اگر فکر می کنید لازم است به دیگران بگویید «نه» و به یاد داشته باشید که شما برای خودتان زندگی می کنید نه دیگران. در عین حال مودب باشید و به احساسات دیگران نیز فکر کنید.

قدرت نه گفتن بسیار ارزشمند می باشد و با تکرار آن به شما این احساس را می دهد که دیگران نمی توانند در زندگی شما دخالت کنند، اما به یاد داشته باشید که انسان موجودی اجتماعی می باشد بنابراین روابط خود را نیز حفظ کنید.

منبع : چگونه از جسم و روان خودتان مراقبت کنید | راهکارهای تضمینی

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: چگونه از جسم و روان خودتان مراقبت کنید | راهکارهای تضمینی. آخرین ویرایش: ژانویه 2, 2023. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=11949

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *