افسردگی در مردان| علائمی که نباید نادیده بگیرید

نوشته شده برای at 9:58 ب.ظ
304 0

مردان و زنان ممکن است در دوره ای از زندگی دچار افسردگی شوند. افسردگی یک بیماری جدی است که بر نحوه تفکر، احساس و عمل فرد تأثیر می گذارد. در این مقاله به راه های درمان، علائم و علل افسردگی در مردان می پردازیم.

یکی از اختلالات شایع روانی، افسردگی می باشد که صرف نظر از ویژگی های شخصیتی امکان ابتلا در همه مردان وجود دارد و معمولا نشانه های آن به صورت خستگی، مشکلات خواب، رفتارهای خطرناک و اعتیاد به مواد مخدر نشان داده می شود.

افسردگی در زنان زودتر نشان داده می شود زیرا زنان در مورد احساساتشان حرف می زنند و به راحتی صحبت می کنند اما مردان افسردگی را برای خود مسئله ای خجالت آور در نظر می گیرند و از احساسات و مشکلات خود در این خصوص حرفی نمی زنند به همین دلیل بیماری افسردگی در مردان دیر تشخیص داده می شود. در حالی که تشخیص به موقع و درمان زود هنگام آن اهمیت بسیاری دارد.

در ادامه این مقاله به بررسی کامل افسردگی می پردازیم و در صورتی که شما و اطرافیانتان علائم و نشانه های افسردگی را دارید بهتر است هر چه زودتر برای درمان آن از مشاور متخصص کمک بگیرید.

پیشنهاد مشاور: تست افسردگی با پاسخ تحلیلی رایگان + راهکار درمانی

افسردگی در مردان: دلایل اصلی

افسردگی در آقایان دلایل متعددی دارد. عوامل ژنتیکی، احتمال افسردگی در مردان افزایش می یابد، هم چنین در محیط کاری اگر شخص دچار استرس های زیادی باشد احتمال تحریک و بروز افسردگی وجود دارد، افسردگی در مردان در سنین مختلفی به وجود می آید به طور مثال در سنین نوجوانی، در هنگام ازدواج و در دوران بازنشستگی، فرد در خطر احتمال افسردگی قرار می گیرد.

با توجه به این موارد، عوامل دیگری در این زمینه نقش دارند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استرس بیش از حد
  • مشکلات خانوادگی و زناشویی
  • شکست در رسیدن به اهداف
  • از دست دادن شغل و مشکلات مالی
  • مشکلات سلامتی و بیماری های مزمن
  • ترک مواد مخدر و سیگار
  • مرگ دوستان و آشنایان
  • مسئولیت های سنگین خانوادگی
  • افسردگی پس از زایمان همسر

علائم افسردگی چیست | علائم افسردگی در مردان مجرد

علائم افسردگی در زنان و مردان با یکدیگر متفاوت می باشد برخی از مهم ترین علائم افسردگی در مردها عبارت اند از:

خستگی از علائم افسردگی

یکی از شایع ترین نشانه های افسردگی در آقایان، خستگی می باشد مردان افسرده همواره احساس خستگی می کنند و تحریکات بدنی و صحبت کردن آن ها بسیار کند می باشد و آن ها تمایل زیادی به خوابیدن دارند اما در به خواب رفتن با مشکلاتی رو به رو هستند به همین دلیل خستگی آن ها همواره در جسم و روان آن ها احساس می شود.

مشکلات خواب از نشانه های افسردگی در مردان

مردانی که به بیماری افسردگی مبتلا می شوند معمولا در خواب مشکل دارند آن ها یا خیلی زود از خواب بیدار می شوند و یا بیش از نیازشان می خوابند به طور مثال ممکن است یک فرد 12 ساعت در طول شبانه روز بخوابد اما باز هم احساس خستگی می کند.

پیشنهاد مشاور: کمک به دوست و همسر افسرده چگونه ممکن است؟

کاهش میل جنسی

یکی از شایع ترین علائم افسردگی در آقایان به خصوص مردان جوان، کاهش میل جنسی می باشد، افسردگی باعث می شود بخش هایی از سیستم لیمبیک دچار اختلال شود، سیستم لیمبیک بخشی از مغز می باشد که وظیفه آن کنترل انرژی، خواب، میل جنسی و سایر هیجان ها است.

بسیاری از مردان ابتلا فکر می کنند به بیماری مبتلا شده اند و به پزشک مراجعه می کنند ولی با انجام آزمایش و مصاحبه، برای آن ها تشخیص مصاحبه داده می شود.

افسردگی در مردان، هرگز این علائم را نادیده نگیرید

خشم و زود رنجی

به طور معمول مردان احساس خشم و ناراحتی خود را نشان نمی دهند و آن را به وسیله خشم و عصبانیت تخلیه می کنند آن ها عصبانیت افراطی از خودشان نشان می دهند و با کوچک ترین تحریک بر انگیخته می شوند، هم چنین برخی از مردان بسیار زودرنج و حساس هستند و از کوچک ترین موضوعات دلگیر می شوند و اعصاب شان به هم می ریزد.

کارهای احمقانه و خطرناک از علائم افسردگی مردان ایرانی

به طور معمول مردان نمی توانند احساساتشان را بیان کنند و به همین دلیل سعی می کنند با استفاده از روش های مردانه مشکلاتشان را حل نمایند برای مثال ممکن است آن ها برای جبران احساسات منفی شان با سرعت بسیار بالا رانندگی کنند و یا با فردی بسیار تنومند تر از خودشان دعوا کنند.

مردانی که به افسردگی مبتلا هستند رفتارهای پر خطر آن ها نسبت به زنان بسیار زیاد می باشد این رفتار های نشانه اختلال دو قطبی می باشد و باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

افسردگی در مردان: افکار خودکشی

افکار خودکشی در مردان 4 برابر زنان می باشد و به طور معمول مردان از افکارشان صحبت نمی کنند و به همین دلیل افکار خودکشی در آن ها تشخیص داده نمی شود به طور معمول مردان از روش های جدی تر و خطرناک تری برای خودکشی استفاده می کنند و آمار جان باختگان خودکشی در میان مردان بسیار زیاد می باشد.

اعتیاد به الکل و سایر مواد مخدر در مردان افسرده

تقریبا 20 تا 25 درصد مردانی که مبتلا به افسردگی هستند به الکل اعتیاد دارند و فرد با مصرف الکل احساس می کند که حس بهتری در او ایجاد می شود اما بعد از مدتی علائم و نشانه های افسردگی در او افزایش می یابد و مشکلات جدی تری را در او ایجاد می کند.

دیگران را از خود راندن

افرادی که به افسردگی مبتلا می شوند تغییرات چشم گیری در خلق و خوی آن ها ایجاد می شود به طوری که اطرافیان متوجه این تغییرات می شود اما مردان در مرحله اول حاضر به قبول این تغییرات نیستند و آن را انکار می کنند و هم چنین به نگرانی نزدیکانشان توجهی ندارند و احتمال دارد باعث رنجش و دوری دیگران از خودشان شوند.

علائم احساسی افسردگی در مردان

  • پرخاشگری
  • عصبانیت
  • کناره گیری عاطفی از جمع دوستان، خانواده و همکاران
  • ناامیدی
  • عدم علاقه به خانواده ، اجتماع، سرگرمی ها و کار
  • عدم وجود میل جنسی مانند گذشته
  • بی قراری

افسردگی در مردان: روش های درمانی

زمانی که به بیماری افسردگی مبتلا می شوید سعی نکنید آن را مخفی نگه دارید زیرا این مشکلی است که برای همه افراد پیش می آید و به راحتی قابل درمان می باشد درمان افسردگی به چند روش انجام می شود که شامل موارد زیر می باشند و در این شرایط می توانید از مشاوره افسردگی کمک بگیرید تا بهترین رویکردهای درمانی را به شما اطلاع دهد.

روان درمانی

روان درمانی به شما کمک می کند تا مشکلتان را بشناسید و راحت تر بتوانید با آن کنار بیایید در ابتدا ممکن است صحبت کردن با غریبه برای شما سخت و امری خجالت آور و غیر مردانه باشد اما باید توجه داشته باشید که روانشناس فردی متخصص و آموزش دیده است و به خوبی می تواند مشکلات شما را حل نماید.

برای این که افسردگی را درمان کنید به تنهایی امکان پذیر نمی باشد و باید از مشاور کمک بخواهید در صورتی که امکان صحبت با مشاور را ندارید با یک دوست و آشنای مورد اعتماد صحبت کنید، صحبت کردن باعث می شود تا احساسات منفی شما کاهش یابد.

دارو درمانی در درمان افسردگی مردان

برای درمان بیماری افسردگی از دارو درمانی استفاده می شود داروها انواع متعددی دارد و با توجه به نظر پزشک و علت بیماری مورد استفاده قرار می گیرد، باید به این نکته توجه داشته باشید که دارو درمانی به تنهایی موثر نمی باشد و برای این که فرد برای درمان به نتیجه بهتری برسد باید از هر دو روش روان درمانی و دارو درمانی به صورت ترکیبی استفاده کند.

درمان های مکمل

برای درمان افسردگی علاوه بر روان درمان و دارو درمانی فرد باید در سبک زندگی اش تغییراتی را ایجاد کند تا به بهبود افسردگی او کمکی شده باشد در واقع بهره بردن از سبک زندگی سالم تاثیر بسزایی در درمان و جلوگیری از افسردگی دارد.

هم چنین اگر افراد تغذیه مناسبی داشته باشند و روزانه به طور مرتب و مدت زمان کوتاهی ورزش کنند می توانند تاثیر آن را در جنبه های مختلف زندگی شان ببینند و افسردگی خود را درمان کنند در این کنار این موارد می توانند از نوشتن، خواندن کتاب و عدم مصرف سیگار و مواد مخدر کمک بگیرند، این روش ها به عنوان درمان های مکمل استفاده می شود که باید در کنار روان درمانی و یا دارو درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

چرا افسردگی در مردان تشخیص داده نمی شود؟

به طور کلی، مردان توسط جامعه از بروز احساسات خود منع می شوند. در تلاش برای حفظ این هنجارهای اجتماعی، بسیاری از مردان ممکن است سلامت عاطفی، جسمی و روحی خود را به خطر بیندازند.

برخی از مردان هرگز برای افسردگی خود به دنبال کمک نمی روند زیرا هرگز علائم را تشخیص نمی دهند. از طرف دیگر، برخی از مردانی که علائم را تشخیص می دهند اما ممکن است برای جلوگیری از قضاوت دیگران به دنبال کمک و درمان نروند.

سوالات متداول درباره افسردگی در مردان

مهم ترین دلایل اصلی افسردگی در مردان چیست؟

مهم ترین عواملی که افسردگی در مردان را به وجود می آورد شامل موارد زیر می باشد:

  • عوامل ژنتیکی
  • استرس بیش از حد در محیط خانواده و محیط کاری
  • شکست در رسیدن به اهداف
  • از دست دادن شغل و مشکلات مالی
  • مشکلات سلامتی و بیماری های مزمن
  • ترک مواد مخدر و سیگار
  • مرگ دوستان و آشنایان

منبع : افسردگی در مردان| علائمی که نباید نادیده بگیرید 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: افسردگی در مردان| علائمی که نباید نادیده بگیرید. آخرین ویرایش: آگوست 1, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=6822

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *