اهمیت خانواده، نقش خانواده

نوشته شده برای at 4:44 ب.ظ
320 0

نقش و اهمیت خانواده در بسیاری از مسائل زندگی افراد به وضوع دیده می شود و خانواده اولین بخش از اجتماع می باشد که افراد به صورت تولد، فرزند خواندگی، یا ازدواج وارد آن می شوند. روابط بین اعضای خانواده و نقش هایی که هر یک از اعضا بر عهده دارند بر روی شکل گیری شخصیت و نحوه تعاملات فرد تاثیر بسیاری می گذارد.

علاوه بر ژن های مشابه، سبک های ارتباطی افراد یک خانواده باعث به وجود آمدن خصوصیات مشترک در بین آن ها می شود بنابراین نقش خانواده بسیار مهم است زیرا شخصیت اعضا در آن محیط شکل می گیرد.

در این مقاله نقش و اهمیت خانواده را مورد بررسی قرار می دهیم و در ادامه این مقاله به تاثیر خانواده در حوزه های مختلف می پردازیم پس این مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید تا در مورد خانواده آگاهی های بیشتری را کسب کنید.

اهمیت خانواده در ازدواج

خانواده نقش بسیاری در ازدواج فرزندان و الگوهای رفتاری که آن ها در زندگی مشترک خود ایفا می کنند دارد، و به همین دلیل افراد برای این که بتوانند به شناخت و درک بهتری از همسر آینده شان برسند به روابط او با خانواده اش دقت می کنند.

از نظر علمی خانواده از طریق سبک های ارتباطی و نحوه پرورش دلبستگی می تواند الگوهای رفتاری را در فرد به وجود آورد که بر روی روابط عاطفی بعدی او تاثیر بسیاری دارد. علاوه بر موارد بیان شده خانواده می تواند در امر ازدواج نقش تسهیل گر را داشته باشد، زیرا اگر خانواده سالم باشد با آموزش نحوه درست تصمیم گیری و کمک به فرزندان در مسیر استقلال خواهی می تواند امر ازدواج را برای خود آسان تر کند.

اما بسیاری از خانواده ها به دلیل تعارضات درونی، ازدواج اعضا را با مشکلاتی رو به رو می کنند، به عنوان مثال خانواده ها نمی توانند استقلال اعضای خود را قبول کنند و به همین دلیل در زندگی فرزندان شان دخالت می کنند و هم چنین به دلیل کمبود مهارت های ارتباطی نمی توانند حمایت های عاطفی کافی را برای فرزندشان فراهم کنند.

قبل از ازدواج بسیار مهم است که خانواده فرد مورد نظر را در نظر بگیرید و نحوه ارتباطات میان اعضای خانواده را مورد بررسی قرار دهید در این زمینه می توانید از مشاوره قبل از ازدواج کمک بخواهید تا راهنمایی های لازم را انجام دهد.

نقش و اهمیت خانواده در شکل گیری شخصیت افراد

خانواده اولین منبع یادگیری می باشد و بر روی فرد تاثیر زیادی می گذارد و در مسیر زندگی نقش تعیین کننده ای برای افراد دارد و نهاد خانواده از دو روش بر روی افراد تاثیر می گذارد؛ اول از دیگر انتقال ژن می باشد و دوم از طریق اعمال و روش های تربیتی و سبک های فرزند پروری که والدین برای فرزندشان در نظر می گیرند.

به طور کلی وراثت و محیط دو عامل اصلی برای پروش شخصیت و ایجاد ساختار روانی مناسب برای فرزندان می باشد و انسان حاصل تعامل این دو عنصر می باشد و انسان در انقال ژن ها اختیار و اراده ای از خود ندارد اما می تواند سبک تربیتی مناسبی را در پیش بگیرد زیرا سبک تربیتی از همان ابتدای نوزادی بر روی کودک اثر می گذارد و در طول زندگی با او خواهد بود.

به این ترتیب می توان گفت که بخش مهمی از شخصیت افراد در دوران بزرگسالی نمایان می شود و به خاطر سبک های تربیتی و تعاملی خانواده در دوران کودکی و نوجوانی می باشد زیرا ویژگی های شخصیتی در طول سال ها تثبیت می شود و زمانی که فرد بزرگ شد تغییر این ویژگی ها کار دشواری می باشد، بسیاری از افراد در دوران اولیه زندگی شان ارتباطی صحیحی با والدینشان نداشته اند و به همین دلیل در آینده علائمی از اختلال شخصیت در آن ها نشان داده می شود.

نقش و اهمیت خانواده در سلامت روان فرزندان

متخصصان معتقدند که معمولا افرادی که از سلامت روانی مناسبی بر خوردار هستند در خانواده سالمی بزرگ شده اند زیرا اگر پدر و مادر دچار مشلات روحی باشند بر روی فرزند تاثیر می گذارند و نمی توانند مراقبت های لازم را بر روی کودک انجام دهند و به همین دلیل مشکلات خود را به فرزندشان منتقل می کنند.

به عنوان مثال مادری که دچار بیماری افسردگی می باشد معمولا فرزند او هم دچار افسردگی می شود زیرا انرژی روانی کافی میان برقراری ارتباط عاطفی میان مادر و فرزند وجود ندارد و میان مادر و فرزند خلا عاطفی ایجاد شده که به فرزند لطمه وارد می کند و در نتیجه احتمال دارد که کودک علائم افسردگی را از خود نشان دهد.

البته اختلالات روحی و روانی تا حد زیادی ژنتیکی است و بر اساس تحقیقات انجام شده علاوه بر روش های تربیتی، افرادی که بستگان درجه یکشان درگیر اختلالات اضطراب و افسردگی هستند احتمال دارد گرفتار اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی شوند و میزان بروز اختلال در آن ها بیشتر از دیگران می باشد.

 

 

نقش خانواده در موفقیت فرزندان

علاوه بر موارد گفته شده خانواده در موفقیت و شکست فرزندان نقش بسیار مهمی دارد، همه افراد استعدادهای مخصوص به خود را دارند و حرکت در آن مسیر می تواند احتمال رسیدن به موفقیت را در آن ها افزایش دهد و خانواده ها وظیفه دارند تا استعداد های فرزندشان را شناسایی کنند و برای رشد و شکوفایی و موفق شدن او تلاش نمایند.

از سوی دیگر خانواده ها به فرزندشان یاد می دهند که اگر با شکست ها رو به رو شدند چطور با آن ها برخورد کنند، با یک بار شکست خوردن ناامید شده و در برابر رسیدن به هدفشان تسلیم شوند یا دوباره از نو شروع کنند و با جدیدت به مسیر خود ادامه دهند.

نقش خانواده در اعتیاد

به دلیل ویژگی های فرهنگی خانواده های ایرانی نقش نهاد خانواده در بروز اعتیاد در فرزندان نسبت به کشور های دیگر بیشتر می باشد برای مثال در خانواده های ایرانی نسب به کشور های غربی جدایی فرزندان از والدین دیرتر اتفاق می افتد و حتی بعد از جدایی فرزندان، روابط خود را با والدین بیشتر حفظ می کنند.

برخی از ویژگی های خانواده در به وجود آمدن اعتیاد نقش دارد برای مثال بر اساس تحقیقاتی که بر روی 200 خانواده ایرانی انجام شده است، جدال خانوادگی 85 درصد، بی اعتنایی به فرزندان 41 درصد، مصرف مواد در حضور فرزندان 36 درصد در ایجاد اعتیاد فرزندان نقش داشته اند.

باید به این نکته توجه کنید که نه تنها نقش خانواده در ابتلای فرد به اعتیاد پر رنگ می باشد بلمه در مسیر ترک نیز خانواده بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل درمانگران از روش های جدیدی برای ترک اعتیاد استفاده می کنند و جلسات متعددی را برای مشاوره خانواده تشکیل می دهند تا آگاهی های لازم را به آن ها منتقل کنند و با کمک یکدیگر فرد مورد نظر را ترک دهند.

نقش خانواده در بروز مشکلات و اختلالات جنسی

یکی از مهم ترین مشکلات در جوانان و نوجوانان ناهنجاری های جنسی می باشد که امروزه خانواده و جامعه را به خطر می اندازد و مسائلی مانند مشکلات هویت جنسی، اختلالات و کژکاری های جنسی از جمله مسائلی است که بسیاری از خانواده ها را درگیر  می کند و بر روی آن ها اثر می گذارد.

خانواده هایی که در تربیت جنسی فرزندشان به خوبی عمل کرده اند فرزندان آن ها در مقایسه با خانواده هایی که در مورد مثال جنسی بی تفاوت می باشند از مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی کمتری برخوردار هستند و بیشتر اختلالات جنسی در خانواده هایی دیده می شود که در آن ها مسائل جنسی سرکوب شده است و یا خانواده هایی که آزادی جنسی بسیار زیادی برای فرزندشان گذاشته اند.

در سبک های بیان شده افراط و تفریط صورت گرفته است در خانواده دسته اول نیاز های جنسی و مسائل روانی جنسی در دوران های مختلف رشد نادیده گرفته شده است و در صورتی که فرزند سوالاتی در این زمینه می پرسد نه تنها پاسخ مناسبی دریافت نمی کند بلکه مورد پرخاش و عصبانیت والدینش قرار می گیرد.

در خانواده دسته دوم اطلاعات جنسی خیلی زود و در سنینی که نباید بیان شود به کودک گفته شود و یا بیشتر از آن چه که باید بداند به او اطلاعات داده شده است و به همین دلیل اختلالات جنسی برای کودک به وجود آمده است، البته لازم به ذکر است که خانواده تنها بخشی از جامعه می باشد و موضوع تربیت جنسی به مدارس و دیگر مراکز آموزشی مربوط می شود.

مرکز مشاوره روانشناسی

مسائل مختلفی مانند مسائل مالی، فرهنگی، اجتماعی و غیره بر روی تربیت فرزندان اثر می گذارد و توصیه می شود افراد برای این که خانواده سالمی داشته باشند از خدمات مشاوره ای و روانشناسی کمک بگیرند تا با ارائه راهکارهای مناسب، آن ها را در این زمینه یاری نمایند.

امروزه با توجه به اهمیتی که افراد به سلامت روان خود و خانواده شان می دهند اما امکان مراجع حضوری به مراکز مشاوره برای آن ها سخت می باشد و به همین دلیل می توانند به صورت اینترنتی و تلفنی مشکلات خود را بیان کرده و راهکارهای لازم برای حل آن ها را دریافت نمایند.

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: اهمیت خانواده، نقش خانواده. آخرین ویرایش: می 31, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=6082

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *