سنجش استرس | چرا باید استرس را اندازه گیری کرد؟

نوشته شده برای at 10:42 ب.ظ
290 0

سنجش استرس، چرا باید استرس را اندازه گیری کرد؟

همه انسان ها در طول زندگی شان استرس و اضطراب های زیادی را تجربه می کنند، به همین دلیل بررسی و سنجش استرس از اهمیت بالایی برخوردار است، تا افراد بتوانند استرس خودشان را کنترل کنند و با کاهش استرس سلامت و بهداشت جسمی و روانی شان را ارتقا دهند.

افراد با استفاده از محرک هایی مانند زنگ تلفن، امتحان های مدرسه و دانشگاه، فشارهای کاری و تحصیلی، مرگ عزیزان و غیره دچار استرس می شوند.

در صورتی که استرس افراد بیشتر از ظرفیت آن ها باشد تحمل این شرایط برای آن ها سخت خواهد بود اما در برخی از اوقات بدن فرد به طور ناخودآگاه با استفاده از روش های نادرست به دنبال راهی برای فرار می گردد تا از استرس دور شود.

این همان موقعیت هایی است که شما نسبت به استرس آگاهی ندارید و یا آن را در غالب رفتارهای دیگری بروز می دهید. در صورتی که استرس را مورد سنجش قرار دهید خواهید توانست علت اصلی ناراحتی تان را درک کنید و با کمک گرفتن از مشاوره و شرکت در جلسات مشاوره استرس تان را کنترل کنید.

اهمیت سنجش استرس

توانایی انسان برای سازگاری با نیازهایش با تجربه استرس ارتباط دارد به طور مثال ممکن است فرد یک کار جدید را در زندگی اش شروع کند که بسیار برای او جذاب و هیجان انگیز است اما در صورتی در این راه موفق خواهد بود که همه چیز در زندگی پایدار و مثبت باشد.

اگر همزمان با کار جدید تصمیم به نقل مکان بگیرید یا همسرتان بیمار شود شرایط سخت خواهد شود و ممکن است فشارهای روانی بسیاری بر روی شما وارد شود که باعث بروز علائم و نشانه های استرس می شود.

در این شرایط باید از روش های درمانی کمک بگیرید تا بتوانید اضطراب و استرس خود را به تعادل برسانید و آن را کاهش دهید.

در بسیاری از موارد استرس به بیش ترین حدش می رسد و اختلالات روانی را به وجود می آورد در این جا اهمیت سنجش استرس مشخص می شود و باید اندازه بگیرید که استرسی که در زندگی چه اندازه است و چه میزان از آستانه تحمل شما بالاتر می باشد.

هم چنین توجه داشته باشید که آستانه کنار آمدن با اتفاقات ناگوار متفاوت می باشد به طور مثال استرسی که به خاطر طلاق به وجود می آید با استرس ناشی از تغییر مسئولیت ها و محل کار تفاوت می کند به همین دلیل افراد باید بتوانند به درستی میزان استرس را بسنجند تا برای کنترل آن بتوانند تصمیمات درستی بگیرند.

مقیاس های سنجش استرس

برای سنجش میزان و نوع استری ( استرس لحظه ای، مکرر و مزمن) ابزارها و تست های زیادی برای کودکان و بزرگسالان وجود دارد، به عنوان مثال یکی از ابزار ها مقیاس استرس کودرون است.

هم چنین یکی از کاربردی ترین ابزارها، مقیاس رتبه تعدیل یافته اجتماعی می باشد که به عنوان مقیاس هلمز و راهه شناخته می شود.

با کمک این مقیاس می توانید استرس سالانه خود را مورد سنجش قرار دهید و به درستی آن را مدیریت کنید.

در این خصوص مرکز ستاره ایرانیان امکاناتی را برای شما فراهم کرده است که می توانید استرس تان را مورد سنجش قرار دهید و با ارائه خدمات درمانی به شما کمک می کند تا به آرامش روحی و جسمی برسید و استرس تان را کاهش دهید.

سنجش استرس با مقیاس هلمز و راهه

آزمون هلمز و راهه چهل و یک موقعیت را در اختیار فرد قرار می دهد و این مقیاس ها به صورت پرسش نامه ای هستند.

 

به گونه ای که از فرد خواسته می شود سوالات آزمون را بخواند و دگرگونی زندگی خود را در دوازده ماه گذشته بر روی جدول علامت بزند و در نهایت به جمع بندی امتیازات می پردازد و بر اساس تفسیرهایی که در ادامه مقاله بیان کردیم میزان استرس فرد مشخص می شود در این آزمون به احتمال زیاد تبدیل شدن استرس به بیماری مورد سنجش قرار می گیرد.

موقعیت هایی که در سنجش استرس هلمز و راهه بیان می شوند شامل موارد زیر می باشند که شما می توانید موقعیت هایی که برای شما اتفاق افتاده است را شناسایی کنید و علامت بزنید در واقع این موقعیت ها عوامل استرس زایی که شما با آن رو به رو می شوید را نشان می دهند که در زیر نمونه هایی از آن ها بیان شده اند:

  • فوت همسر
  • طلاق
  • زندانی شدن
  • زخمی یا بیمار شدن
  • ازدواج
  • از دست دادن کار
  • آشتی با همسر
  • بازنشستگی
  • حاملگی
  • مسائل جنسی
  • تغییر کار
  • تغییر در وضعیت اقتصادی
  • غیره

تفسیر امتیازات در سنجش هلمز و راهه

در صورتی که امتیاز شما بین ۱۱ و ۱۵۰ باشد احتمال بسیار کمی وجود دارد تا در آینده استرس شما تبدیل به بیماری شود. ( حدود ۳۷ درصد)

نمره بین ۱۵۰ تا ۲۹۹ به شما می گوید که به احتمال متوسط استرس شما را بیمار می کند ( در حدود ۵۰ درصد)

در صورتی که امتیاز شما بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ باشد باید مراقب خودتان باشد زیرا احتمال این که بیمار شوید زیاد است ( در حدود ۸۰ درصد)

تفسیر نمرات در این آزمون آگاهی نسبی را در مورد میزان استرس تان را بیان می کند و بر اساس تفسیر این آزمون ها می توانید استرس را کنترل کنید  اما هرگز نگران این مسئله نباشید و نمراتتان را معیار قرار ندهید.

زیرا انسان ها با یکدیگر تفاوت دارد و درک رویدادهای آن ها با یکدیگر متفاوت است ممکن است موقعیتی برای یک نفر استرس زیادی به همراه داشته باشد و برای شخص دیگر هیچ استرسی نداشته باشد.

هم چنین این سوالات یک ارزیابی کلی می باشد و به طور قطعی وضعیت روانشناختی شما را نشان نمی دهد، در این شرایط شما باید به ارزیابی دقیق و حرفه ای بپردازید و در این خصوص از روانشناس کمک بگیرید.

در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان خدماتی را به صورت حضوری و تلفنی ارائه می کند و می توانید به بررسی بیشتر میزان استرس خود بپردازید، هم چنین با انجام تست های دیگر روانشناسی می توانید در زمینه های دیگر مورد سنجش قرار دهید و میزان استرس خود را دریابید یا ویژگی های دیگر را چک کنید.

برای کنترل استرس در صورت بالا بودن نمره آزمون چه باید کرد؟

اگر با هر کدام از تست های استرس نمره بالایی در سنجش استرس به دست آودید در وهله اول بهترین کار این است که از بحران های آینده زندگی تان جلوگیری کنید و به نوعی سرتان را خلوت کنید.

به طور مثال اگر قصد تعویض خانه تان را دارید آن را کنسل کنید و سعی کنید در زمان دیگری آن را انجام دهید زیرا در این شرایط سلامتی شما بسیار مهم تر می باشد و ممکن است استرس زیاد باعث بیماری و مرگ شود.

هم چنین می توانید برای این که تعارضات خود را به حداقل برسانید و با مشکلات کمتری رو به رو شوید از مشاور روانشناس کمک بگیرید.

در این شرایط استفاده از روش های کنترل استرس به شما کمک می کند تا میزان آن را کاهش دهید و در صورتی که نسبت به منشا استرس تان آگاهی ندارید و بی دلیل دچار استرس و اضطراب می شوید باید به مشاور و متخصص مراجعه کنید تا در این خصوص مورد درمان قرار گیرید.

منبع : سنجش استرس | چرا باید استرس را اندازه گیری کرد؟

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: سنجش استرس | چرا باید استرس را اندازه گیری کرد؟. آخرین ویرایش: ژانویه 4, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8291

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *