سوالات ازدواج در مورد مسائل جنسی که جوانان را تهدید می کند

نوشته شده برای at 3:28 ب.ظ
320 0

ازدواج مقوله بسیار پیچیده ای است و در عین حال که می تواند بسیار شیرین و موفقیت آمیز باشد و زمینه رشد فرد را فراهم کند، به همان اندازه نیز می تواند باعث آسیب رساندن به افراد شود و فرد را دچار درماندگی کند. مسائل جنسی یکی از این موارد است که در صورتی که به آن به اندازه کافی توجه نشود می تواند دردسر ساز شود. در این مقاله سوالات مسائل جنسی گردآوری شده است.

هر چقدر شما تلاشتان را در جهت کسب اطلاعات درست به کار بگیرید و سعی کنید جنبه های لازم را مورد بررسی قرار دهید، در پایین آوردن ریسک ازدواج موفق تر خواهید شد.

زمانی که دو نفر به قصد ازدواج با یکدیگر در ارتباط هستند و سعی در شناخت هم دارند، در طول مدت آشنایی شان سوال هایی در مورد خلق و خو، ویژگی های شخصیتی، سبک زندگی و غیره از یکدیگر می پرسند، اما مسئله قابل توجه این است که آیا کسی به این فکر می کند که سوالات جنسی و بررسی تمایلات جنسی فرد نیز از مهمترین مواردی است که باید در طول مدت آشنایی به آن توجه شود؟

البته که با توجه به فرهنگ حاکم بر ایران، عقاید، حجب و حیا، مسائل شرعی و غیره صحبت کردن در مورد مسائل جنسی بین دو نامحرم نوعی تابو محسوب می شود و صحبت کردن در مورد این مسائل، مخصوصا در ازدواج های به سبک سنتی بسیار سخت می باشد اما باید بدانید که یکی از دلایل مهم طلاق و جدایی بین زوجین همین مسائل جنسی است.

اختلالات و فانتزی های جنسی غیر متعارف، تفاوت در تمایلات جنسی طرفین، اعتیاد جنسی، زود انزالی، اعتیاد به فیلم های نامناسب و غیره از جمله مشکلات رایج در بین زوجینی است که قصد جدایی از یکدیگر را دارند.

اینکه یکی از اهداف اصلی ازدواج رفع نیازهای جنسی است، بر هیچکس پوشیده نیست، به خصوص در کشورهای اسلامی و کشورهایی که رابطه با نامحرم امری مذموم به حساب می آید و اکثریت خانواده ها به شدت با این امر برخورد می کنند، طبیعی است که یکی از دلایل اصلی فرد برای ازدواج، رفع نیاز جنسی است، تا در این راستا بتواند در یک بستر مناسب علاوه بر رفع نیازهای عاطفی و روانی خود، نیازهای جنسی خود را نیز برآورده کند.

حال چطور می شود که فردی قبل از ازدواج، نسبت به کسب اطلاعات در این زمینه بی تفاوت باشد، اما بعد از ازدواج آنقدر روی آن مسئله تمرکز کند که حتی گاهی به علت عدم ارضای درست نیازهای جنسی خود، به طلاق فکر کند؟ بنابراین نتیجه می گیریم که این مسئله، یعنی کسب اطلاعات و پرسیدن سوالات جنسی قبل از ازدواج اهمیت ویژه ای دارد و نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم.

سوالات ازدواج در مورد مسائل جنسی

چرا باید سوالات ازدواج در مورد مسائل جنسی، مطرح شوند؟

نیاز است که شما را با یک سری از مشکلات جنسی رایج بین زوجین آشنا کنیم تا بیشتر به اهمیت این مسئله پی ببرید و بدانید  که چرا باید سوالات ازدواج در مورد مسائل جنسی را مطرح کنی:

  • سارا 26 ساله، یک سال است که ازدواج کرده است. او می گوید که از همسر خودم رضایت دارم اما در حین رابطه جنسی، رفتارهایی از او مشاهده می کنم که به شدت متعجب می شوم. سارا می گوید همسرم در هنگام رابطه جنسی انگار که به فرد دیگری تبدیل می شود، اصلا به من توجه نمی کند و با خشونت تمام رابطه را ادامه می دهد، گاهی بدون توجه به نظر من اقدام به بستن دستان من به تخت می کند و حتی ضربه هایی به من می زند که من دردهای شدیدی را احساس می کنم. همسرم در زمان هایی که در حال برقراری رابطه جنسی هستیم رفتاری به شدت متضاد با شرایط عادی دارد، او در شرایط عادی، فردی بسیار مهربان است، به طوری که گاهی فکر می کنم با دو فرد متفاوت ازدواج کرده ام. این رفتار همسرم باعث شده است که من از برقراری رابطه جنسی فراری باشم و حتی از آن بترسم. (این رفتار نشان دهنده سادیسم جنسی است)
  • احمد مرد 40 ساله از رابطه جنسی با همسرش شکایت دارد. او می گوید در طول مدت 10 سالی که ازدواج کرده ایم یکبار نشده که همسرم با میل و رغبت خودش با من رابطه برقرار کند. همیشه غر می زند و همیشه از من فرار می کند. او رابطه جنسی را امری خسته کننده و بیهوده می داند و حتی گاهی می گوید که از اینگونه روابط چندشش می شود، چون احساس می کند آلوده می شود. وقتی از احمد پرسیده شد که چطور با این شرایط، توانسته اید مدت طولانی به زندگی تان ادامه دهید پاسخ داد که مگر می شود به خاطر این مسئله به دادگاه خانواده رفت؟ خب زشت است. از او پرسیدند آیا تابحال نشده بود که قبل از این، برای بررسی این مسئله به روانشناس مراجعه کنید؟ پاسخ احمد این بود که من از اینکه این مسئله را با کسی مثل پزشک یا روانشناس در میان بگذارم خجالت می کشیدم اما الان دیگر احساس درماندگی می کنم و احساس می کنم که از زندگی با همسرم لذتی نبرده ام، برای همین لازم دیدم که به روانشناس مراجعه کنم. (وسواس آلودگیو تفاوت طبع و تمایل جنسی بین زن و مرد)
  • مریم 30 ساله می گوید به تازگی ازدواج کرده است. او می گوید همسرم مدام می گوید که تمایل به رابطه گروهی دارد. حتی از من خواسته است که اجازه بدهم تا دوستش نیز در هنگام برقراری رابطه در کنار ما قرار بگیرد و بتوانیم رابطه گروهی برقرار کنیم.
  • شایان 35 ساله به روانشناس مراجعه کرده است و از زود انزالی خود و نارضایتی همسرش از رابطه صحبت می کند. او می گوید احساس می کنم همسرم بعد از رابطه کلافه است و حتی علاقه ای به من ندارد.
  • نیلوفر 28 ساله، با حالت درماندگی و شرم به روانشناس می گوید من متاسفانه از برقراری رابطه با همسرم لذت نمی برم و در نبود شوهرم به تماشای فیلم های نامناسب و خودارضایی می پردازم. هرچند که این کار را دوست ندارم، اما نمی توانم آن را کنار بگذارم چون در دوران مجردی ام همیشه و به طور مکرر به اینصورت، نیاز جنسی ام را برطرف می کردم. گویی که به این کار عادت کرده باشم و دیگر از هیچ طریقی لذت نمی برم. (اعتیاد به فیلم های نامناسب و خودارضایی)

این ها بخشی از شکایت هایی بود که افراد بعد از ازدواجشان مطرح کرده بودند.

طبیعی است که افراد در چنین شرایطی دچار درماندگی شوند، گاهی خجالت بکشند و سعی کنند در سکوت به زندگی شان ادامه بدهند که در اینصورت احتمال ابتلا به اختلال افسردگی بسیار بالاست و گاهی نیز ممکن است که فرد اقدام به جدایی کند و چون نمی تواند علت را واضح به اطرافیان توضیح دهد ممکن است دچار سرزنش، شماتت و قضاوت قرار گیرد.

بنابراین بهترین کار این است که این مسائل قبل از ازدواج مورد بررسی قرار بگیرند. هرچند که کسب اطمینان و بررسی صد در صد در این زمینه وجود ندارد و برخی از مسائل، فقط بعد از ازدواج مشخص می شوند، اما وظیفه شما این است که برای کمک به خودتان حداکثر تلاش تان را برای تصمیم گیری درست بکار بگیرید.

مسائل جنسی را چگونه مورد بررسی قرار دهیم؟

مسلما هدف ما از نوشتن این مقاله با این عنوان، این نیست که یکسری از مطالب را بدون توجه به شرایط فرهنگی در اختیار شما بگذاریم، بنابراین اینکه یک سری از سوالات را به صورت تیتروار در اختیارتان بگذاریم و به شما بگوییم این سوالات را در جلسه خواستگاری بپرسید خیلی نمی تواند همسو با واقعیت باشد و قابلیت اجرایی داشته باشد. بنابراین سعی می کنیم راه های کسب اطلاعات در زمینه مسائل جنسی از فرد مقابل تان را به شما عزیزان توضیح دهیم.

چه قصد داشته باشد ازدواج سنتی داشته باشید چه ازدواج بر پایه عشق، برای انتخاب یک فرد به عنوان شریک زندگی نیاز به زمان، دقت و توجه به مسائل مختلف دارید.

توصیه اکثر روانشناسان این است که قبل از اینکه اقدام به عقد رسمی کنید، به مدت 6 ماه در دوران نامزدی باقی بمانید.

طبیعی است که برخی از اطلاعات مانند شرایط خانوادگی، شغل، تحصیلات و غیره در جلسات اولیه خواستگاری به دست می آیند و برای کسب آگاهی در مورد آن ها نیاز به صرف زمان و وقت ندارید، اما برخی از اطلاعات نیاز به تعامل بیشتر دارند، برای اینکه شما بتوانید با خصوصیات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی فرد آشنا بشوید، نیاز به این دارید که زمان های زیادی را با وی بگذرانید، همچنین بازگو کردن برخی از مسائل، مانند مسائل جنسی در جلسات اولیه آشنایی قابل بازگو شدن نیستند.

شما برای اینکه بتوانید به راحتی با فرد مورد نظرتان در این مورد صحبت کنید، نیازمند مقداری صمیمیت بیشتر با او هستید. البته حتی در آن زمان هم نیازی نیست که با جزئیات در مورد مسائل جنسی صحبت کنید، چون تا زمانی که عقد رسمی بین شما صورت نگرفته باید بدانید که هر لحظه امکان پشیمانی و تجدید نظر وجود دارد و شما در مرحله نامزدی به دنبال محک زدن و شناخت فرد هستید، بنابراین رعایت کردن حد و حدود بسیار اهمیت دارد.

بهتر است در ماه های آخر نامزدی و در زمانی که نسبت به انتخاب خودتان تقریبا مطمئن شده اید، سوالاتتان را در مورد مسائل جنسی بپرسید، هر چند که مزیت دوره نامزدی این است که گاهی نیاز به پرسیدن این سوالات به صورت مجزا نیست، بلکه در اکثر مواقع، در طی دوران نامزدی و از طریق تعامل با فرد بیشتر مشکلات خودشان را نشان می دهند، اما با این حال پرسیدن سوالات ذهنی تان نیز، می تواند کمک زیادی به شما بکند.

یادتان باشد که دختر و پسر ندارد و هرکدام از شما می توانید در کمال احترام سوال تان را مطرح کنید. اول می توانید با سوالاتی شروع کنید که کمتر شما را معذب می کنند و بیان آن ها برایتان راحت تر است.

مثلا از سوالات اولیه می تواند پرسیدن نظر فرد در مورد زمان بچه دار شدن باشد.

و در ادامه می توانید سوالات ریز را مطرح کنید:

  • دیدگاه و اطلاعات شما در مورد مسائل جنسی چگونه است؟
  • به نظر شما ارتباطات جنسی چقدر در رابطه زناشویی اهمیت دارند؟ (در این مرحله اگر که فرد تاکید زیادی روی رابطه جنسی کرد می توانید سوالات بیشتری بپرسید، مثلا، منظورتان این است که رابطه جنسی بر همه چیز اولویت دارد؟ اگر همسر شما نتواند گاهی شما را همراهی کند، برخورد شما چگونه خواهد بود؟)

دقت کنید که همانطور که گفتیم رابطه جنسی بین زن و مرد اهمیت زیادی دارد، ولی اینکه مسائل جنسی، تمام ذهنیت فرد را در بر گرفته باشد و مسائل دیگر را تحت الشعاع خود قرار دهد می تواند نشان دهنده اعتیاد جنسی یا اگر بخواهیم بدبین نباشیم می تواند نشان دهنده میل جنسی شدید در فرد باشد که اگر شما فرد سرد مجازی هستید، یا تمایل جنسی متعادلی دارید باید نسبت به این مسئله توجه بیشتری داشته باشید.

البته اگر که مسائل جنسی تمام ذهن فرد را مشغول کرده باشد، معمولا فرد در طول دوران نامزدی خیلی نمی تواند خویشتن داری کند و صحبت در مورد مسائل جنسی را خیلی زود شروع می کند و حتی ممکن است گاهی حدود رابطه را در دوران نامزدی رعایت نکند و بدون توجه به نظر شما، از شما درخواست های غیر متعارف داشته باشد که در اینصورت پیشنهاد می شود حتما با یک مشاور، مشورت کنید و در صورت لزوم از ادامه ارتباط با این فرد خودداری کنید.

  • انتظارات جنسی شما از همسر آینده تان چگونه است؟
  • آیا تا به حال شده است که فانتزی جنسی در ذهنتان داشته باشید که احساس کنید شاید دیگران شما را درک نکنند؟ سلیقه و انتظارات جنسی شما چیست؟ ( سادیسم (دیگر آزاری جنسی) و مازوخیسم (خود آزاری جنسی) و انواع فیتیش های جنسی  و همچنین تمایل به رابطه جنسی به شکل های نامتعارف در این سوال مورد بررسی قرار می گیرد).

دقت کنید که باید نحوه سوال پرسیدنتان به صورتی باشد که فرد بدون ترس بتواند تمایلاتش را بیان کند.

  • آیا تابه حال پیش آمده که احساس کنید از نظر جسمی یا جنسی مشکلی دارید و احساس نیاز به مراجعه به پزشک کنید؟ (اختلال نعوظ، زود انزالی و دیر انزالی، از جمله مسائل مورد بررسی در این سوال هستند).
  • نظرتان در مورد عشق ورزی قبل از برقراری رابطه جنسی چیست؟

این ها سوالاتی است که می توانید از فرد مقابل تان بپرسید. نیاز است که در حین پرسیدن این سوالات به زبان بدن فرد نیز توجه کنید.

گاهی ممکن است فرد مبهم و در لفافه صحبت کند، گاهی ممکن است اشارات کوتاهی به تمایلات جنسی نامتعارف خود بکند، ولی مستقیم به آن اشاره ای نکند، اگر چیزی را در فرد مقابل مشاهده کردید که از نظر شما غیر عادی بود و توجه تان را جلب کرد و باعث شد در ذهنتان سوال ایجاد شود، حتما در جلسات مشاوره قبل از ازدواج، با مشاورتان این موضوع را مطرح کنید. (همانطور که می دانید مراجعه همزمان به مشاور ازدواج، همراه با طی کردن دوره نامزدی اهمیت زیادی دارد).

در آخر اینکه حواستان باشد دیدگاه وسواسی نداشته باشید، طبیعتا همه افراد اختلالات و مشکلات جنسی ندارند، بنابراین بدبین نباشید و فقط سعی کنید مراحل لازم را طی کنید.

دوره نامزدی تان را تکمیل کنید، برای عقد رسمی عجله نکنید، سوالاتتان را بپرسید و در آخر با مشاور مشورت کنید، از این طریق است که می توانید با آرامش خاطر بیشتری، شریک زندگی تان را انتخاب کنید.

سوالات ازدواج در مورد مسائل جنسی

سوالات زیر به شما کمک می کند تا پیش یا پس از ازدواج در مورد مسائل جنسی طرف مقابل اطلاعات بیش تری کسب کنید، توجه داشته باشید که برخی از این سوالات برای کسانی است که ازدواج کرده اند بنابراین سوال مناسب را گلچین کنید:

  • چه مشکلاتی بیرون از بستر هم بالینی شما را مختل می کند؟
  • «رضایت فرد از هم بالینی، بیش تر از خود رابطه به توقعات او بستگی دارد.» چقدر با این جمله موافق هستی؟
  • اگر بتوانی دستورالعملی برای اتاق خواب خودتان بنویسید، چه نکاتی را در آن قرار می دهید؟
  • « آمیزش حقیقتا چندان مهم نیست.» در مورد این جمله چه احساسی داری؟
  • آیا پس از رابطه جنسی رفتاری در شریک زندگی ات هست که تو را آزار می دهد؟
  • چه احساسی پیدا می کنی زمانی که می خواهی با همسرت رابطه جنسی داشته باشی اما همسرت مایل نیست؟
  • کدام یک از جملات زیر تمایلات جنسی شما را بهتر توصیف می کند؟
  1. دوست دارم کنترل کننده باشم.
  2. دوست دارم تحت کنترل باشم.
  3. مقدار کمی از هردو را دوست دارم.
  • آیا دوست داری درباره مسائل آمیزشی با شریک زندگی ات گفت و گوهای جدی داشته باشی؟ با دیگران چه طور؟
  • شریک زندگی ات در میان حرف هایش به این موضوع اشاره می کند که فلانی آدم جذابی است. این صحبت چه احساسی را در شما به وجود می آورد؟
  • بهترین و بدترین تجربه هایت در رابطه چه بوده است؟ هرکدام چه ویژگی هایی داشته اند؟
  • آیا برای اینکه رابطه جنسی عالی باشد حتما باید در یک رابطه عاشقانه قرار داشته باشید؟
  • آیا به تنوع در رابطه علاقه دارید؟
  • آیا رفتاری در رابطه وجود دارد که برای یک زوج عاقل و بالغ مجاز نباشد؟ یا هر رفتاری مجاز است؟
  • کدام بخش بدنت بیش تر مایه خجالت تو می شود؟
  • دوست داری که بیش تر نوازش شده و در آغوش گرفته شوی؟
  • دوست داری چند بار در هفته با شریک زندگی ات آمیزش داشته باشی؟ الان چند وقت یک بار رابطه دارید؟
  • کدام تان تعیین می کند که چند وقت یک بار آمیزش داشته باشید؟
  • کدام تان تعیین می کند که به چه شکی آمیزش داشته باشید؟
  • آنچه مرا از رابطه جنسی می ترساند این است که…
  • از اینکه همراه با همسرت فیلم تحریک کننده ای ببینی، حس خوبی داری یا نه؟ چرا؟
  • آیا فانتزی ای داری که هنوز با شریک زندگی ات در میان نگذاشته باشی؟
  • آیا فانتزی ای داری که هنوز با شریک زندگی ات در میان نگذاشته باشی؟
  • درباره نتایج احتمالی مطرح کردن فانتزی های خود با همسرت چه احساسی داری؟ چرا چنین احساس پیدا می کنی؟

برای دریافت مشاوره ازدواج و همچنین مشاوره جنسی می توانید از مشاوران متخصص و مجرب مرکز مشاوره ستاره ایرانیان کمک بگیرید و از خدمات روانشناختی این مرکز بهره مند شوید.

منبع : سوالات ازدواج در مورد مسائل جنسی که جوانان را تهدید می کند

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: سوالات ازدواج در مورد مسائل جنسی که جوانان را تهدید می کند. آخرین ویرایش: ژوئن 2, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=6108

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *