شبکه توجه، نقش کلیدی در بازگرداندن بینایی پس از آسیب مغز دارد

شبکه توجه، نقش کلیدی در بازگرداندن بینایی پس از آسیب مغز دارد

561 0

حدود یک سوم از بیماران مبتلا به سکته مغزی، در نهایت با کم بینایی، از دست دادن تا نیمی از زمینه بصری خود را از دست می دهند. این کورکورانه جزئی به عنوان غیرقابل برگشت در نظر گرفته شده است، اما مطالعات اخیر نشان داده است که آموزش بینایی پس از عصب بینایی و آسیب مغزی می تواند به بهبود یا بهبود بینایی کمک کند. یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله Clinical Neurophysiology در مورد مکانیزم های اصلی بازسازی بینایی می باشد.

همیوپیاسیون کاهش بینایی یا کوری در نیمی از زمینه بصری است، معمولا به عنوان یک نتیجه از سکته مغزی یا ضربه به مغز می باشد. این به میزان قابل توجهی کیفیت زندگی را کاهش می دهد، بر خواندن، رانندگی و فضا تأثیر می گذارد.

” پروفسور برنارد سابل، PhD، مدیر موسسه روانشناسی پزشکی در دانشگاه ماگدبورگ، آلمان، همکار پژوهشی گفت: دانش در این زمینه هنوز هم تقریبا جزئی است، اما مطالعات اخیر نشان داده است که بینایی می تواند تا حدی با تمرکز بینایی به وجود آید که بخش های ناخوشایند ناشی از آن را بهبود می بخشد. شواهد عصبی نشان دهنده نقش احتمالی توجه در بازسازی بینایی است.”

این مطالعه با تایید شواهد از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) این فرضیه را تایید کرد که آموزش بصری منجر به سازماندهی مجدد قابلیت اتصال به شبکه توجه مغز شد.

هفت بیمار همیونوپیک مزمن با ضایعات ضخیم قشر بینایی در آموزش توانبخشی بینایی به مدت پنج هفته شرکت کردند. پس از آزمون تمام جلسات آموزشی که به مدت شش روز در هفته به مدت پنج هفته ادامه داشت، یک و نیم ساعت در روز دریافت کردند. هر جلسه تمرینی که حدود 60 دقیقه طول می کشد، شامل 6 بلوک با 120 تمرین در هر دوره بود که در طی آن شرکت کنندگان مجبور بودند به محرکهای بصری طراحی شده بر روی مانیتور کامپیوتر پاسخ دهند. پیش آزمون و پس آزمون شامل تست perimetry، تست حساسیت کنتراست و اسکن کردن fMRI یک یا دو روز قبل و بعد از تمرین بود. هر آزمون حساسیت کنتراست شامل 420 آزمایش در شش بلوک بود. تمرینات توانبخشی بصری با یک چشم باز، که به طور تصادفی انتخاب شده بود انجام شد، در حالی که چشم غیرمعمول پوشانده شد.

پس از آموزش، بیماران به طور قابل توجهی بهبود عملکرد تصویری در محل تمرین را بهبود بخشید و fMRI نشان داد که آموزش باعث تقویت ارتباطات شبکه بینایی مغزی بین ناحیه مغناطیسی اتصال به موقع موقت پروستات (rTPJ) و انسولا و سینگوول قدامی قشر (ACC) می شود.

یادآور سرپرست Yifeng Zhou، DSc، از آزمایشگاه ملی علوم فیزیک هیفی در میکروسکوپ و دانشکده علوم زندگی در دانشگاه، می گوید: “نتایج ما در MRI، نقش توجه و فعال سازی TPJ راست را به عنوان بخشی از آموزش ترمیم بینایی در همیونوپیا برجسته می کنند.” علم و فناوری چین، هفای، PR چین، و آزمایشگاه دولتی مغز و شناخت شناسی، موسسه بیوفیزیک، آکادمی علوم چینی، پکن، PR چین می باشد.”با این حال، معلوم نیست که بازسازی شبکه های توجه باعث نتیجه مستقیم آموزش یا نتیجه تعادل دوباره جریان های حسی بالا می شود که باید در مطالعات آینده بررسی شود.”

“پروفسور سابل نتیجه می گیرد: این کشف که شبکه توجه مغز یک مکانیسم کلیدی در جهت نابودی جزئی است، پیشرفت هیجان انگیز در زمینه بازگرداندن بینایی در نابینایان است و راه های جدیدی را برای طراحی درمان های جدید که حتی بیشتر از روش های فعلی برای کمک به افراد مبتلا به کم بینایی یا نابینایی، می باشد.

منبع:

موارد ارائه شده توسط موسسه روانپزشکی پزشکی، دانشگاه اتو و. Guericke 

بازنشر(Cite this article as):
سارا نظری مقدم. تاپ نیوز: شبکه توجه، نقش کلیدی در بازگرداندن بینایی پس از آسیب مغز دارد. آخرین ویرایش: سپتامبر 7, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=3289

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *