تشخیص آسیب مغزی خون با یک قطره خون

تشخیص آسیب مغزی خون با یک قطره خون

602 0

با استفاده از  یک قطره خون دستگاه قابل حمل قادر به تشخیص دادن در عرض ده دقیقه آسیب مغزی می باشد.

هر ساله در اروپا 3 میلیون نفر به بیمارستان منتقل می شوند (MTBI) که در مورد موارد آسیب مغزی آسیب دیده مضطرب (mTBI) و مشکوک است. با این حال 90 درصد از این بیماران قادر خواهند بود با خیال راحت به خانه بازگردند، زیرا هیچ آسیب دیدگی پیدا نشده است. امروزه تنها تشخیص قابل اعتماد CT Scan است که تنها در برخی از بیمارستان ها قابل دسترسی است و علاوه بر اینکه گران است، بیماران را به اشعه تشبیه می کند. محققان دانشگاه ژنو (UNIGE)، در همکاری با بیمارستان های بارسلونا، مادرید و سویا، یک دستگاه کوچک  تست نقطه مراقبت (POCT) که سطح پروتئین های خون را تجزیه و تحلیل می کند، ایجاد کرده اند. با استفاده از یک قطره خون، می توان تشخیص احتمال آسیب مغزی آسیب دیده خفیف را متوجه شد . این کشف، در PLOS ONE شرح داده شده است، نه تنها بخش های اورژانس را از بین می برد و بیماران را  اغلب منتظر می گذرانند، بلکه همچنین می تواند در معاینات پرهزینه پزشکی صرفه جویی کنند.

سقوط در حال اسکی، راندن پله ها و یا ضربه زدن به سر می تواند باعث ایجاد علائمی مانند: بینایی تیره، استفراغ، از دست دادن هوشیاری یا حافظه در حدود 30 دقیقه شود. پس از آن خطر ترومای مغزی خفیف وجود دارد که بیش از 90٪ از آسیب های مغزی را که به بیمارستان منتقل می شود، نشان می دهد. اما آیا واقعا یک ضایعه مغزی وجود دارد؟ یا این علائم صرفا نتیجه خشونت شوک هستند، که در نهایت فقط یک ضربه به پشت سر می گذارد؟

امروزه بیماران مجروح باید به اتاق های اورژانس بیمارستان های مجهز به CT Scan که یک آزمایش گران قیمت که اشعه ایکس را به مغز می فرستد تا حضور یا عدم آسیب مغزی را تشخیص دهد ، مراجعه می کنند. عنوان مورد برای آنها اولویت ندارد ، اغلب بیماران برای بازگشت به خانه بدون خطر عواقب، به جز خاطرات بد  ، زمان زیادی را باید صرف کنند.

ژان چارلز سانچز، استاد گروه پزشکی داخلی تخصصی و مرکز بیومارکرهای دانشکده پزشکی، می گوید: “ما تعجب کردیم که آیا امکان دارد که پروتئین های خاصی که در خون آسیب مغزی آسیب می بینند، افزایش یابد؟” پزشکی UNIGE ایده ما این بود که راهی برای انجام یک معاینه سریع داشته باشیم که در طی یک مسابقه فوتبال بوکس و یا فوتبال آمریکا اجازه می داد تا تعیین کند که آیا ورزشکار می تواند به میدان برود یا اینکه وضعیت او نیاز به بستری دارد. در مقابل CT Scan ، امتحان طولانی مدت می باشد و طول می کشد و نمی تواند در هر کجا انجام شود .

در حین ضربه ای بر روی سر، برخی از سلول های مغزی آسیب می بینند و پروتئین هایی را که حاوی آن هستند را آزاد می کنند و سطح آن را در خون افزایش می دهند. دانشمندان بیمارستان های UNIGE و اسپانیایی خون بیماران بستری در آسیب مغزی آسیب دیده را مقایسه کردند، اما در مقایسه با بیماران مبتلا به ضایعه مغزی، منفی بود. با استفاده از آنالیزهای پروتئومیک که می تواند به طور همزمان هزاران پروتئین را اندازه گیری کرده و تغییرات در سطوح آنها را در خون مشاهده کند، به تدریج چهار مولکول را نشان می دهد که نشان دهنده حضور آسیب مغزی است: H-FABP، اینترلوکین 10، S100B و GFAP. ژان چارلز سانچز، علاقه مند است که متوجه شود که سطح H-FABP تنها می تواند تأیید کند که در یک سوم از بیمارانی که پس از یک شوک پذیرفته می شوند هیچ آسیبی به وجود نمی آید.

TBIcheck، آشکارساز آسیب نور مغزی هنوز لازم بود که دستگاهی را که می توانست در همه جا به سرعت و به سادگی مورد استفاده قرار گیرد، توسعه داده و در داروخانه ها و سالن های ورزشی در دسترس باشد. محقق ژنو می گوید: “هنگامی که یک فرد در کوهستان یک تصادف داشته باشد، از چند روش می تواند CT Scan را انجام دهد.” تیم او یک تست تشخیصی سریع (POCT) به نام TBIcheck، که بر اساس اصل تست بارداری است القا شده است: با قرار دادن یک قطره خون در چاه یک پلاستیک کوچک 5 سانتیمتر، بیمار ظرف 10 دقیقه می داند که آیا از ترومای خفیف خطر وجود دارد ؟ یعنی اینکه آیا سطح H-FABP آن بیش از 2.5 نانوگرام در هر میلی لیتر خون است یا نه. “اگر یک خط ظاهر شود، فرد مجروح باید یک سی تی اسکن را به بیمارستان منتقل کند، اگر چیزی وجود نداشته باشد، می تواند با خیال راحت بیاید!” ژان چارلز سانچز می گوید در صورت تردید هنگام خواندن نتیجه، یک خواننده کوچک، Reader مکعب می تواند بر روی TBIcheck نصب شود. این کلمه “مثبت” یا “منفی” را نمایش می دهد و نتیجه را به تلفن هوشمند بیمار یا مراقب از طریق بلوتوث ارسال می کند. شک ندارید تجاری سازی برای سال 2019 برنامه ریزی شده است.

این نتایج که توسط UNIGE ثبت شده و جایزه آکادمی نوآوری در دسامبر 2017 را به دست آورده اند، از سال 2019 توسط ABCDx، که چهار سال پیش توسط ژان چارلز سانچز از UNIGE و Joan Montaner از Vall d’Hebron تاسیس شده است، به بازار عرضه می شود. ژان چارلز سانچز همچنان ادامه می دهد: “امروز، تحقیقات ما نشان می دهد که نتایج حاصله دقیق تر از زمانی است که ترکیبات H-FABP و GFAP را ترکیب می کنیم.” “ما در حال حاضر یک TBIcheck موثرتر داریم که 50 درصد از بیماران را به خانه می فرستد اما نیاز به افزایش حساسیت آزمایش که خون را دریافت می کند دارد.” هدف نهایی ABCDx این است که بیومارکرهایی را که قادر به تشخیص آسیب مغزی، سکته مغزی و آنوریسم هستند تشخیص دهند. “بیومارکرها یک مین اطلاعات از وضعیت سلامت بیماران هستند.

منبع:

Linnéa Lagerstedt, et al (2018). Combining H-FABP and GFAP increases the capacity to differentiate between CT-positive and CT-negative patients with mild traumatic brain injury. PLOS ONE, 13 (7): e0200394 DOI: 10.1371/journal.pone.0200394

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: تشخیص آسیب مغزی خون با یک قطره خون. آخرین ویرایش: آگوست 8, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=1882

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *