ماده مخدر گل و نحوه استفاده از ماریجوانا (ماری جوانا)

نوشته شده برای at 5:20 ب.ظ
218 0

ماده مخدر گل و نحوه استفاده از ماریجوانا( ماری جوانا)

در برخی از کشورهای مدرن مصرف ماده مخدر گل یا ماری جوانا آزاد شده است و به همین دلیل در کشور ما رواج  بسیاری داشته است، افرادی که به سمت ماری جوانا می روند و آن را مصرف می کنند به دنبال حس یک زندگی شاد و فرار از غم ها می باشند.

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است عواملی مانند مشکلات خانوادگی و تغییر و تحولات دوران بلوغ نقش بسیار مهمی در گرایش نوجوانان به  گل داشته است و هم چنین با بالا رفتن سن، افراد به خاطر عوامل پیچیده تر اجتماعی به این ماده وابسته شده و مبتلا به اعتیاد می شوند.

شخصی که به گل اعتیاد پیدا می کند تغییراتی در خلق و خو و عادات او مشاهده می شود و علائم آن چیزی کمتر از اعتیاد به مواد مخدر سنتی و صنعتی نمی باشد در ادامه این مقاله به بررسی این ماده می پردازیم و عوارض آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

آشنایی با ماده مخدر گل یا علف و یا همان ماری جوانا

حتما شما شنیده اید که برخلاف سایر مواد مخدر مصرف ماده گل هیچ عوارضی ندارد و بی خطر می باشد اما مصرف ماری جوانا علاوه بر عوارض و پیامدهایی که دارد باعث بروز اعتیاد به مواد مخدر دیگری می شود.

یکی از اشتباهاتی که خانواده های در زمان آگاهی دادن به فرزندشان در مورد مصرف ماری جوانا می کنند اقدامات هیجانی و عجولانه آن ها می باشد در این شرایط باید خونسردی خود را حفظ کنید و آگاهانه اقدامات لازم برای تغییر شرایط برای مصرف کننده را بیان نمایید.

به گونه ای که با بیمار ارتباط دوستانه بر قرار کنید تا بیمار به جای این که از خانواده اش فرار کند سعی کند روابطش را با شما بازسازی کرده و بار دیگر بتواند به آغوش خانواده اش برگردد.

گل در کدام دسته از مواد مخدر قرار می گیرد

ماد مخدر گل ( ماری جوانا) زیر دسته کانابیس ها می باشند و علائم و حالات آن شبیه ماده توهم زا می باشد و به همین دلیل به عنوان یک ماده توهم زا معرفی می گردند این ماده از مشتقات گیاه شاهدانه می باشد و این عملکرد سیستم انتقال پیام های عصبی در مغز را کاهش می دهند و باعث می شوند فرد حالت آرامش بخشی را تجربه کند.

بوی ماری جوانا یا گل شبیه به بوی گیاه می باشد و این ماده بین ۲ تا ۶ ساعت اثرش را نشان می دهد، ماده مخدر گل یا ماری جوانا وابستگی جسمانی ندارند در صورتی که مواد مخدر دیگر وابستگی جسمانی آن ها بالا بوده و ترک کردن با درد جسمانی بسیاری همراه می باشد، ماده گل وابستگی ذهنی و روانی شدیدی دارند و تاثیرات بسیاری بر روی مغز می گذارند.

ماده مخدر گل و خواص آن

ماده مخدر گل ( ماری جوانا)  به دلیل داشتن خاصیت شادی آورش پر مصرف ترین ماده مخدر در جهان می باشد و در فرد سرخوشی بسیار زیادی ایجاد می کند و همین مسئله باعث فاصله گرفتن فرد از خانواده اش می شود و با توجه به شرایط جسمی فرد تغییراتی در میزان تشنگی، اشتها و خواب او ایجاد می کند.

افراد بعد از مصرف ماده مخدر گل ( ماری جوانا) تمایل بسیاری به خوابیدن دارند و زمانی که احساس خماری می کنند بی خواب می شوند. یکی از پیامدهای بارز مصرف ماده گل، تغییر رفتار فرد می باشد به طور معمول در اوایل تشخیص علت این تغییر رفتار برای خانواده دشوار می باشد.

این افراد نسبت به گذشته گوشه گیر می شوند و تمایلی ندارند در جمع های خانوادگی شرکت کنند و بیش تر دوست دارند در جمع های دوستانه شرکت کنند، وقت خود را با آن ها بگذرانند و دیر به خانه بر گردند. هم چنین بعد از این که زمان زیادی از مصرف مواد گل می گذرد فرد دچار پرخاشگری، بی قراری و اضطراب می شود و این رفتارها از بارزترین مسئله در تغییر رفتارها می باشد.

خاصیت منحصر به فرد ماری جوانا

ماده مخدر گل یک توهم زای طبیعی می باشد که بعد از مصرف، زمان برای فرد بسیار کند می گذرد این ماده بر روی سیستم عصبی اثر می گذارد و قدرت حواس و تمرکز را قوی می کند در این شرایط فرد احساس می کند که زمان کندتر می گذرد.

از منحصر به فرد ترین ویژگی های ماری جوانا می توان به زمان تاثیر آن اشاره نمود و مدت زمان تاثیر آن با توجه به نژاد آن متفاوت می باشد و بین ۴ تا ۱۰ ساعت متغیر است، و بعد از این مدت یعنی در فردای آن روز هیچ اثر و نشانه ای در مورد علائم مصرف باقی نمی ماند.

عوارض ماده مخدر گل

با توجه به مدت زمان مصرف ماری جوانا پیامدها و عوارضی متفاوتی دارند و تاثیر پذیری آن ها متفاوت است و به همین دلیل می توان عوارض آن ها را به کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم بندی کرد.

عوارض کوتاه مدت اعتیاد به ماریجوانا

از عوارض کوتاه مدت آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افسردگی شدید
  • اختلالات اضطرابی و استرس
  • کاهش اشتها
  • مشکلات خواب
  • از دست دادن وزن
  • پرخاشگری و عصبانیت
  • تحریک پذیری
  • بی قراری
  • کابوس های شبانه
  • حرص و ولع مصرف
  • مشکلات تنفسی و سرفه های شدید
  • بوی بد دهان

 

عوارض بلند مدت اعتیاد به ماری جوانا

از جمله عوارض بلند مدت اعتیاد به ماری جوانا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • از دست رفتن حافظه
  • کاهش و از دست دادن تمرکز
  • اختلالات یادگیری
  • نوسانات اخلاقی
  • پرخاشگری و عصبانیت های غیر قابل کنترل
  • اختلالات جنسی و کاهش میل جنسی
  • مشکلات باروری
  • مشکلات کاری و مالی
  • آسم
  • برونشیت
  • سرطان

در صورتی که متوجه علائم بالا شدید برای انجام تست عجله نداشته باشید و قبل از هر اقدامی با متخصص ترک اعتیاد صحبت نمایید.

ازدواج و ادامه زندگی با فرد مصرف کننده ماری جوانا

ازدواج و شروع یک زندگی مشترک با چالش های بسیاری همراه می باشد و در صورتی که یکی از زوجین معتاد باشد این چالش ها چند برابر می شود، افراد مصرف کننده ماری جوانا در طولانی مدت کنترل هیجانات و تمرکز خودشان را از دست می دهند و دچار تغییر رفتارهای ناگهانی مانند ابتلا به اختلال دو قطبی می شود.

زندگی مشترک با چالش های بزرگ تری مواجه می شود و فرد با مشکلات زندگی با عصبانیت و پرخاشگری برخورد می کند.

شاید در نگاه اول ازدواج با فردی که ماریجوانا صرف می کند و موقعیت اجتماعی و مالی خوبی دارد عاقلانه به نظر برسد و احساس کنید اگر با ازدواج کنید خوشبخت می شوید، اما زمانی که وارد زندگی شدید در فکرتان باید به دنبال راهی برای تکرار پارامترهای مثبت همسرتان باشید تا احساس خوشبختی نمایید.

در حالی که در واقعیت به مدام نگران بروز یک اتفاق یا مشکل هستید.

در این شرایط توصیه می شود اگر از اعتیاد همسرتان و یا کسی که می خواهید با او ازدواج کنید باخبر شدید قبل از هر واکنش نسبت به اعتیاد او سعی کنید در جلسات مشاوره روانشناسی شرکت نمایید و از مشاوره کمک بگیرید.

ابتلا به ماده مخدر گل چرا خطرناک است

اکثر مردم ماریجوانا را به عنوان یک ماده بی خطر می شناسند که مصرف آن هیچ گونه مشکلی به وجود نمی آورد ولی اگر ماریجوانا به مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد باعث بروز اختلالاتی مانند اختلال شخصیت، کاهش حافظه و تمرکز، عدم کنترل اعصاب و پرخاشگری بی رویه می شود.

در صورتی که فرد به گل اعتیاد پیدا کند وابستگی و اعتیاد او به سایر مواد مخدر به وجود می آید.

ترک مصرف ماده مخدر گل

اعتیاد به مواد مخدر یک نوع اعتیاد فکری و ذهنی ایجاد می کند و در صورتی که مصرف کننده به گل وابسته شود توانایی ترک اعتیاد به ماریجوانا را نخواهد داشت و در این صورت رفتار و عملکرد اعضای خانواده در ترک اعتیاد به مواد مخدر گل بسیار حیاتی و مهم می باشد.

اعضای خانواده و آشنایان در شروع و روند ترک ماریجوانا باید به فرد کمک کنند.

برای ترک ماریجوانا روش های متفاوتی وجود دارد که از رایج ترین آن ها می توان به استفاده از کمپ، دارو درمانی، روان درمانی اشاره کرد اما توجه داشته باشید که اقدامات هیجانی برای ترک اعتیاد به مواد مخدر نتیجه بخش نمی باشد و باعث بیش تر شدن مقدار مصرف می شود.

کمپ های ترک اعتیاد

در کمپ های ترک اعتیاد مبنای روش کار آن ها برای جلوگیری از مصرف مجدد ماده مخدر می باشد توجه داشته باشید که ماده مخدر گل وابستگی جسمی ندارد.

در صورتی که فرد تصمیم به ترک می گیرد به خاطر قطع یک باره و حبس شدن تنها تمایل پیدا می کند تا میزان مصرف ماریجوانا را افزایش دهد و اگر بدون رضایت جوانان آن ها را به مرکز ترک اعتیاد بفرستیم آسیب های شدیدی بر روان فرد ایجاد شده و باعث آشنایی آن ها با مواد مخدر جدید می شود.

دارو درمانی

برای ترک اعتیاد به ماریجوانا هیج داروی جایگزینی وجود ندارد و در این شرایط تجویز خودسرانه داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب و داروهای خواب آور به جای ماده مخدر گل نتیجه بخش نخواهد بود و در صورتی که دکتر این داروها را تجویز می کند برای کاهش عوارض ماریجوانا می باشد.

روان درمانی

افرادی که به گل اعتیاد پیدا می کنند گرفتار یک نوع آسیب عاطفی می شوند در این شرایط باید از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید زیرا کاربردی ترین روش برای ترک اعتیاد مواد مخدر گل شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی می باشد. در بسیاری از موارد اگر خلاء برطرف شود به مرور زمان میزان مصرف ماری جوانا کاهش می یابد و در نهایت مقدار آن به صفر می رسد.

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان

امروزه فشارهای روانی و استرس های روزمره بسیار زیاد شده است و در این شرایط افراد باید از خدمات روانشناسی استفاده کنند اما بسیاری از افراد به خاطر کمبود وقت و مسائل اقتصادی به مشاور مراجعه نمی کنند و از رفتن به مشاوره پشیمان می شوند.

اعتیاد یکی از مهم ترین مسائلی است که به کمک حرفه ای نیاز دارد اما بسیاری از افراد به خاطر مسائلی مانند ترس از آبرو به مراکز حضوری مراجعه نمی کنند در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان از کادری مجرب و متخصص تشکیل شده است و خدماتی را به صورت تلفنی و اینترنتی در اختیار مراجعین قرار می دهد.

توجه داشته باشید زمانی که فرد از مشاوره تلفنی استفاده می کند هزینه کمتری را پرداخت می کند و گرفتار رفت و آمد و معطلی نمی شود هم چنین در مشاوره تلفنی کیفیت به هیچ وجه پایین نمی آید و کل فرآیند به صورت تلفنی انجام می شود در این خصوص متخصصان مرکز مشاوره ستاره ایرانیان در زمینه حل مسائل و مشکلات یاری تان می کنند.

منبع : ماده مخدر گل و نحوه استفاده از ماریجوانا (ماری جوانا)

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: ماده مخدر گل و نحوه استفاده از ماریجوانا (ماری جوانا). آخرین ویرایش: ژانویه 11, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8370

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *