متقاعد کردن دیگران چگونه است؟

نوشته شده برای at 8:53 ب.ظ
229 0

متقاعد کردن دیگران بسیار سخت می باشد به خصوص اگر دلیل مخالفت افراد را ندانید.

برای این کار شما در ابتدا باید دیدگاه و نقطه نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و به گونه ای در مورد برنامه ها و اهدافتان صحبت کنید که چاره ای جز موفقیت نداشته باشید.

یادگیری این نوع مهارت ها بسیار مهم می باشد و همه افراد باید سعی کنند آن را بیاموزند، برای این که در محیط کار، محل خانه و محیط های اجتماعی به موفقیت برسید باید سعی کنید دیگران را با خودتان همراه سازید و توانایی همراه کردن دیگران را با خود داشته باشید.

برای این که دیگران را با خود متقاعد سازید روش های بسیاری وجود دارید به طور مثال می توانید از خنده و شوخ طبعی استفاده نمایید.

در ادامه این مقاله روش هایی که باعث متقاعد کردن دیگران می شود را بیان می کنیم:

  1. به صورت حضوری درخواست کنید:

اگر چه درخواست انجام کار به صورت ایمیل و پیامک ساده تر می باشد اما اگر واقعا به انجام آن کار احتیاج دارید باید به صورت حضوری درخواست خود را مطرح کنید، بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است قرار دادن فرد در موقعیت انجام شده به احتمال بسیار زیاد موفقیت آمیز می باشد زیرا ممکن است که افراد در در رودربایستی قرار بگیرد.

  1. سرتان را تکان دهید:

زمانی که فرد در حال توضیح دادن مسئله ای می باشد در صورتی که در مورد آن موضوع آگاهی دارید بهتر است سرتان را به نشانه تائید تکان دهید، این کار باعث می شود زمانی که شما در حال صحبت کردن هستید آن فرد سرش را به نشانه تایید و آگاهی از موضوعی که در مورد آن صحبت می کنید تکان دهد.

  1. از تکرار استفاده کنید:

به احتمال زیاد برای شما پیش آمده است زمانی که برای بار اول به یک موسیقی گوش می دهید از آن خوشتان نمی آید اما با شنیدن دوباره آن موسیقی نظرتان تغییر کرده و جذب آن می شوید.

توجه داشته باشید که ذهن انسان به تکرار الگوه علاقه مند می باشد و زمانی که در مورد موضوعی حرف می زنید برای این که دیگران را متقاعد کنید می توانید بخش هایی از آن موضوع را چندین بار تکرار نمایید، البته باید مقداری جملات خود را تغییر دهید تا برای طرف مقابل تکراری نباشد و مخاطب احساس نکند که به حرف های تکراری گوش می دهد.

  1. توجه به ارتباط غیرکلامی:

مخاطب تحت تاثیر کلمات و شیوه صحبت کردن شما قرار می گیرد و به مهارت های غیرکلامی، زبان بدن و ژست های شما توجه ویژه ای دارند، در این شرایط شما باید مراقب رفتارهای خود باشید، به درستی ارتباط چشمی برقرار کنید، صاف بنشینید و با چیزی بازی نکنید.

  1. افزایش اعتماد به نفس:

در صورتی که اعتماد به نفس شما افزایش یابد به خوبی می توانید دیگران را متقاعد کنید  و این امر اثر مثبتی بر متقاعد کردن دیگران خواهد گذاشت و در صورتی که دیگران اعتماد به نفس بالا و اقتدار را در شما می بینند بیشتر تحت تاثیر شما قرار می گیرند و بهتر به شما گوش می دهند.

 

  1. کوتاه سخن بگویید:

سعی کنید کوتاه سخن بگویید زیرا کوتاه سخن گفتن به چند دلیل مناسب می باشد.

زمانی که مخاطب در زمان کمی صحبت های شما را می شنود فرصت کمی پیدا می کند تا به مخالفت با شما بپردازد، شما در صحبت های شما اشکالاتی وجود داشته باشد و مخاطب متوجه آن ها شود اما پردازش و استدلال همزمان موضوعات امکان پذیر نخواهد بود، دلیل دیگر این است که به سخنان کوتاه می توانید توجه دیگران را به خودتان جلب کنید و آن ها بیشتر به حرف هایتان توجه خواهند کرد.

  1. توجه به اثر لنگر انداختن:

هنگام مطرح کردن خواسته ها یا مذاکرات فرقی نمی کند که درباره چه موضوعی صحبت می کنید کسی که زودتر بتواند پیشنهاد و خواسته های خود را مطرح کند جایگاه بهتری خواهد داشت و به خوبی می تواند بر دیگران برتری داشته باشد.

بر اساس اثر لنگر انداختن اولین گزینه های ارائه شده تاثیر به سزایی بر روی افراد در زمان انتخاب و تصمیم گیری شان می گذارد.

  1. بدترین سناریو:

با توضیح دادن بدترین سناریو می توانید به تشویق طرف مقابل تان بپردازید با این روش فرد مورد نظر نگران شده و از مخالفت کردن با شما می ترسد در نتیجه سعی می کند به سخنان شما توجه کند و آن ها را قبول کند.

  1. شوخ طبعی:

زمانی که افراد سخنان خود را به حالت شوخی و خنده بیان می کنند موجب خنده دیگران می شوند و به خوبی می توانند بر روی متقاعد کردن دیگران تاثیر بگذارند.

  • به استدلال های مقابل فکر کنید:

سعی کنید به استدلال های طرف مقابل تان توجه کنید و به آن ها فکر کنید در این صورت خواهید توانست به خوبی به آن ها پاسخ دهید، با این روش های می تواند برنده مباحث شوید.

  • کاوش کردن:

زمانی که می خواهید درباره موضوعی در محل کار یا مدرسه و دانشگاه کنفرانس دهید، همیشه بسیاری از افراد هستند که بدون آن که به صحبت های شما توجه کنند شروع به انتقادهای نا به جا می کنند، در این شرایط شما می توانید صحبت های طرف مقابل تان را به سوال تبدیل کنید مثلا به آن ها بگویید: امکانش هست یک بار دیگر حرف هایتان را تکرار کنید؟ یا منظورتان از این حرف ها چه بود؟ این صحبت ها باعث می شود تا فرد مورد نظر در صحبت هایش تجدید نظر کند و ادامه صحبت های شما را با دقت بیشتری گوش دهد و سعی کنید انتقاد های نا به جا کند و از انتقادهای نابجا دوری کند.

  • زمان کم:

با این ترفندها طرف مقابل تان را مجبور می کنید تا در کوتاه ترین زمان به خواسته های شما پاسخ دهد زیرا بسیاری از مردم در صورتی که از نظر زمانی تحت فشار قرار می گیرند سریع تسلیم می شوند.

به طور مثال به آن ها بگویید: میل خودتان است من 5 دقیقه دیگر می روم و دیگر نخواهید توانست با من تماس بگیرید این کار باعث می شود فرد مورد نظر را تحت فشار قرار دهید و آن فرد دچار استرس و اضطراب شود، تا زودتر به شما واکنش نشان دهد در این صورت زودتر نظر شما را قبول خواهد کرد.

برای متقاعد کردن از واژه های زیر استفاده کنید.

  1. به دلیل این که:

استفاده کردن از واژه «برای این که» یا «به دلیل این که» در متقاعد کردن دیگران تاثیر بسیاری دارد و حتی اگر این دلیل منطقی نباشد باز هم بر روی فرد تاثیر می گذارد و او را متقاعد می کند.

این ترفند مورد آزمایش قرار گرفته است و پاسخ و نتیجه مثبتی داشته است، در این آزمایش ها افراد در صف کپی قرار داده اند و تنها 7 درصد از این افراد به کسی که گفت من می توانم زودتر از شما کپی بگیرم زیرا خیلی عجله دارم، مخالفت کردند.

  1. آمار و ارقام:

در صورتی که در حرف هایتان از اعداد و ارقام استفاده می کنند احتمال این که مخاطب تان حرف های شما را قبول کند بسیار زیاد می شود البته توجه داشته باشید که استفاده بیشتر از این مورد می تواند نتیجه برعکسی داشته باشد و نتیجه مثبتی ندهد.

  1. نام افراد:

به طور کلی شنیدن اسم فرد برای او بسیار خوش آهنگ می باشد و در صورتی که در صحبت هایتان از نام فرد استفاده می کنید، این کار باعث می شود تا به صحبت های شما توجه کند و بیشتر تحت تاثیر حرف های شما قرار بگیرد.

  1. فورا:

استفاده از واژه هایی مانند «فورا» و «سریع» مانند مواد مخدر عمل می کند و باعث جذب مخاطب می شود.

بر اساس اسکن های مغزی انجام شده فرد با شنیدن این کلمات در ضمیر ناخودآگاهش لذت انجام کار در زمان نه چندان دور را به وجود آوره و فرد سریع قانع می شود و آن کار را انجام می دهد.

  1. دقیقا:

استفاده از واژه «دقیقا» نشان دهنده دقت بالای شما می باشد و مخاطب راحت تر می تواند به شما اعتماد کند و به حرف های شما بهتر گوش می دهد.

  1. در عین حال:

استفاده از واژه هایی مانند «در ضمن» و «در عین حال» به روز بودن شما را نشان می دهد و طرف مقابل متوجه می شود که تحقیقات جدید و نویی انجام داده اید و مطالعه های به روزی داشته اید.

سخن پایانی

اگر چه متقاعد کردن دیگران کار آسانی نمی باشد اما این مهارت مانند مهارت های دیگر با آموزش و تکرار قابل یادگیری است، شما باید سعی کنید برای یادگیری این موارد وقت بگذارید زیرا در موقعیت های مختلف زندگی بسیار پرکاربرد می باشد و برای شما مفید است.

در این مقاله در مورد متقاعد کردن دیگران، کلماتی که بر روی متقاعد کردن مخاطب اثر می گذارد مطالبی را بیان کردیم که مطالعه آن می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

سعی کنید راهکارهای بالا را روزانه استفاده کنید تا بر آن ها مسلط شوید و به این شکل تاثیر آن را در زندگی روزمره خود مشاهده کنید.

 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: متقاعد کردن دیگران چگونه است؟. آخرین ویرایش: ژانویه 30, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8501

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *