نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده چگونه است؟

227 0

نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده چگونه است؟

نحوه برخورد با فردی که خودکشی کرده چطور باید باشد؟ آیا دنیا برای کسی که خودکشی کرده است به آخر رسیده است؟ خودکشی از جمله اتفاقاتی می باشد که ترس و وحشت زیادی را در فرد به وجود می آورد.

برخورد با فردی که سابقه خودکشی دارد باید به گونه ای باشد که به او آسیبی نرساند بنابراین در ابتدا باید آرامش خود را حفظ کنید. البته ترس و وحشتی که از مرگ نزدیکان تجربه می کنیم با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.

در صورتی که یکی از اطرافیان مرتکب خودکشی می شود، احساسات ناخوشایندی به سراغ ما می آید و دچار خشم، گناه و غم ناگهانی می شویم.

البته توجه داشته باشید که خشم نقش بسیار مهمی برای جلوگیری از خودکشی مجدد و بازگشت فرد به زندگی عادی دارید در شرایط خودکشی می توانید به فرد بسیار کمک کنید.

در این مقاله به ارائه راهکارهایی در مورد نحوه برخورد با فردی که خودکشی می کند می پردازیم.

نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده

نحوه برخورد با کسی که قبلا خودکشی کرده است حساسیت های مربوط به خود را دارد، در این حالت خانواده و اطرافیان از خودکشی مجدد او می ترسند و نگرانش هستند و نمی دانند برای پیشگیری از این موضوع باید چه رفتاری از خودشان نشان دهند.

در ادامه این مقاله به رفتارهای مناسب در برخورد با کسی که سابقه خودکشی دارد اشاره می کنیم و آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم تا آگاهی شما در این خصوص افزایش یابد.

  1. نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده، سرزنش نکنید

همیشه افرادی که دارای مشکلات حاد هستند دست به خودکشی نمی زنند بلکه هر گونه افرادی با هر پیشینه و سابقه شرایط خانوادگی و اجتماعی ممکن است در معرض این رفتار مخرب قرار گیرند و اقدام به خودکشی کنند، خودکشی علل های متفاوتی دارد و بسیار متفاوت و وابسته به شرایط می باشد.

ممکن است فرد به خاطر افسردگی دست به عمل خودکشی بزند و افراد در حالت افسردگی بدون هیچ دلیل خاصی احساس افسردگی، پوچی و ناامیدی می کند.

همه این ها ممکن است منجر به ایجاد انگیزه برای خود ویرانگری شود و توجه داشته باشید که مشاوره افسردگی در این شرایط بسیار ضروری می باشد و هر چه زودتر برای درمان باید اقدام کنید تا درمان صورت گیرد.

سرزنش اطرافیان در بسیاری از موارد باعث وخیم تر شدن اوضاع می شود، در اثر این سرزنش ها ممکن است فرد احساس ضعف، ناتوانی و شکست کنند و انگیزه او برای خودکشی افزایش یابد در این شرایط از سرزنش خود بپرهیزید و سعی کنید ریشه این مشکل را شناسایی کنید و برای حل آن اقداماتی را انجام دهید.

فردی که خودکشی می کند برای این که فشار درونی افکار او کمتر شود و شدت این فشار کاهش یابد باید از داروهای ضد افسردگی و دوره های روان درمانی استفاده کند.

 

در این صورت برای حل مشکلش به روانپزشک مراجعه می کند تا داروهای مورد نیاز را برای او تجویز کند هم چنین می تواند برای خدمات روان درمانی از مشاوره روانشناسی کمک بگیرد.

  1. تهدید به خودکشی را همیشه جدی بگیرید

بسیاری از خودکشی ها که منجر به مرگ می شود به خاطر این است که اطرافیان فرد مورد نظر را جدی نمی گیرند و نسبت به او بی توجه هستند، در برخی از اوقات فرد برای این که به دیگران نشان دهد جرات این کار را دارد تصمیم به خودکشی می گیرد و به طور جدی آن را عملی می کند.

در این حالت باید بدانید که چطور با کسی که حرف از خودکشی می زند برخورد کنید و همیشه نسبت به تهدید به خودکشی هشیار باشید و در صورتی که فرزند یا یکی از اطرافیان در مورد این مسئله زیاد حرف می زند.

حتما مشکل تان را با روانشناس در میان بگذارید و توجه داشته باشید نحوه برخورد با فردی که خودکشی کرده است از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید با احتیاط بیشتری با این مسئله برخورد کنید.

  1. احتمال خودکشی مجدد هست

بسیار مهم است که شما قبل از این که فرد اقدام به خودکشی کند نشانه های مربوط به آن را بشناسید، شناخت این نشانه ها باعث می شود تا بتوانید از خودکشی مجدد پیشگیری کنید و شناخت نشانه ها نقش بسیار مهمی در مورد پیشگیری از خودکشی دارد.

فردی که قصد خودکشی دارد ممکن است به طور ناگهانی تغییر خلق مثبتی را از خود نشان دهد او زمانی که تصمیم به خودکشی می گیرد احساس می کند که با اقدام به مرگ از رنج زندگی خلاص می شود و به همین دلیل احساس شادی می کند.

در این حالت ممکن است فرد به کارهای عقب افتاده اش رسیدگی کند، قرض هایش را بپردازد، از دیگران طلب بخشش و حلالیت نماید. توجه به این رفتارها بسیار مهم است و در حقیقت زنگ خطری هستند برای این که بدانید خودکشی قریب الوقوع است.

از علائم دیگری که می توانید خودکشی را حدس بزنید و به شما هشدار می دهند می توان به موارد زیر اشاره نمود البته توجه داشته باشید که نحوه برخورد با فرد خودکشی از اهمیت بسیاری برخوردار است:

  • گوشه گیری از اجتماع و ترجیح دادن تنهایی
  • ایجاد تغییراتی در فعالیت های روزانه
  • افزایش استفاده از مشروب و سیگار
  • خداحافظی کردن با دیگران به شیوه ای که انگار هرگز دیگر آن ها را نخواهد دید.
  1. نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده، سایر علل خوکشی را بشناسید

خودکشی تنها مربوط به افسردگی نمی شود برخی از خانواده ها وقتی با خودکشی مکرر فرزندشان رو به رو می شوند تنها به افسردگی او فکر می کنند و به دنبال راه هایی می گردند به فرزندشان روحیه بدهند و او را شاد کنند، در صورتی که هر اقدامی انجام دهند باز هم رفتارهای مخربی از جانب فرزندشان خواهند دید.

توجه داشته باشید که افسردگی علت های مختلفی دارد و تنها در شرایط افسردگی به وجود نمی آید، به عنوان مثال برخی از بیماران شخصیتی نظیر افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت مرزی هستند به طور مکرر تصمیم به خودکشی می گیرند.

از دلایل خودکشی در این بیماری این است که افرادی که دارای شخصیت مرزی هستند نسبت به طرد شدن حساسیت بیش تری از خود نشان می دهند و ثبات هیجانی در آن ها بسیار ضعیف می باشد.

در این شرایط باید به آن ها توجه شود و در صورتی که مورد توجه قرار نگیرند ممکن است رفتارهای خودتخریبی از خود نشان دهند و دست به خودزنی و خودکشی بزنند.

به همین دلیل لازم است برای ارزیابی رفتارهای خودکشی و آگاهی بیشتر از نحوه برخورد با کسی که خودکشی کرده است به روانشناس بالینی مراجعه کنید و برای درمان او اقداماتی را انجام دهید.

کلام آخر

توجه داشته باشید امروزه به خاطر اختلالات روانی گسترده تر و فشارهای اجتماعی و مشکلات اقتصادی نسبت به گذشته تمایل بیشتری به خودکشی دارند در واقع خودکشی نوعی تخلیه روانی و رهایی از درد و رنجی است که افراد در طول زندگی آن ها را تجربه می کنند.

در صورتی که یکی از نزدیکانتان تصمیم به خودکشی گرفت لازم است اقداماتی را انجام دهید تا از خودکشی او جلوگیری کنید و فرد بتواند به زندگی عادی اش بازگردد و نوع برخورد اطرافیان در این خصوص اهمیت بسیاری دارد و در کمرنگ شدن این مسئله بسیار چشم گیر می باشد.

در این شرایط فرد باید از خدمات روانشناسی کمک بگیرد و در این شرایط مشاور به فرد کمک می کند تا فشار روانی او کاهش یابد و آرامش خود را حفظ نماید، هم چنین در این خصوص خانواده باید به فرد کمک کند تا نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده را به بهترین شکل بیاموزد و از روش های درمانی صحیح برای حل مشکل او استفاده نماید.

در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان خدماتی را ارائه کرده است تا افراد در هر کجای کشور که باشند از مشاوره تلفنی و حضوری استفاده نمایند، این مرکز با داشتن مشاورانی برجسته و با تجربه به شما تضمین می کند تا در کمترین زمان به حل مشکلات و مسائل بپردازید و خدمات درمانی با کیفیتی را دریافت نمایید.

هم چنین مرکز مشاوره ستاره ایرانیان سابقه چندین ساله دارد و خدمات درمانی در زمینه های مختلف روانشناسی اعم از خانواده، ازدواج، اعتیاد، جنسی، کودک، مشاوره شغلی، تحصیلی و غیره ارائه می دهد و پاسخ گو مشکلات مراجعین می باشد.

منبع : نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده چگونه است؟

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده چگونه است؟. آخرین ویرایش: ژانویه 22, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8444

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *