پروتئین خون بالا

پروتئین خون بالا (هیپرپروتئینمی)

178 0
پروتئین خون بالا که هیپرپروتئینمی نیز نامیده می شود، ناشی از شرایط یا اختلالات پزشکی زمینه ای است. درمان بیماری زمینه ای معمولاً سطح پروتئین کل را اصلاح می کند.

بررسی اجمالی

پروتئین خون بالا چیست؟

پروتئین خون بالا (هیپرپروتئینمی) به این معنی است که شما در خون خود پروتئین بیشتری نسبت به حالت عادی دارید.

خون حاوی دو نوع پروتئین اصلی است: آلبومین و گلوبولین. پروتئین های خون به بدن شما کمک می کنند تا مواد مورد نیاز خود را برای عملکرد تولید کند. این مواد شامل هورمون ها، آنزیم ها و آنتی بادی ها هستند.

معمولاً مقدار کل پروتئین در خون شما نسبتاً ثابت است. پروتئین خون بالا ممکن است نشانه ای از شرایط پزشکی زمینه ای، از جمله کم آبی بدن ، عفونت هایی مانند هپاتیت C یا سرطان هایی مانند مولتیپل میلوما باشد.

علل احتمالی

علت افزایش پروتئین خون چیست؟

پروتئین خون بالا بیماری نیست. این نشانه یک مشکل پزشکی زمینه ای دیگر است.

بسیاری از بیماری ها یا شرایط پزشکی ممکن است باعث افزایش سطح پروتئین (هیپرپروتئینمی) یا عدم تعادل نسبت آلبومین به گلوبولین شوند. این شرایط عبارتند از:

  • کم آبی بدن
  • التهاب مزمن (طولانی مدت) یا اختلالات التهابی.
  • عفونت های ناشی از ویروس ها، مانند هپاتیت B، هپاتیت C یا HIV/AIDS .
  • برخی از سرطان ها مانند مولتیپل میلوما، سارکوئیدوز و ماکروگلوبولینمی والدنستروم.
  • بیماری شدید کبدی یا کلیوی.

پروتئین خون بالا چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایش خون اطلاعاتی در مورد پروتئین خون بالا ارائه می دهد. سطح پروتئین اغلب به عنوان بخشی از یک پانل متابولیک جامع، یک آزمایش خون که توسط پزشکان به عنوان بخشی از یک معاینه کلی سفارش می شود، گنجانده می شود. پزشک یک نمونه خون را از طریق یک سوزن کوچک که در رگ بازوی شما وارد می شود، جمع آوری می کند. یک آزمایشگاه نمونه خون را تجزیه و تحلیل می کند تا میزان پروتئین کل بدن شما را از جمله موارد دیگر اندازه گیری کند.

نتایج آزمایش خون اغلب شامل سطوح پروتئین کل، سطح آلبومین و نسبت آلبومین به گلوبولین ها است. سطح غیرطبیعی پروتئین های خون ممکن است به آزمایش های بعدی مانند الکتروفورزپروتئین و ایمونوگلوبولین های کمی نیاز داشته باشد.

مراقبت و درمان

پروتئین خون بالا چگونه درمان می شود؟

درمان بستگی به علت زمینه ای دارد. به عنوان مثال، اگر به دلیل کم آبی خفیف دچار هیپرپروتئینمی هستید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مایعات بیشتری بنوشید و سپس خون خود را مجددا بررسی کنید.

پزشکان با توجه به مشکل و علائم شما، پروتئین بالا را به دلیل سایر شرایط پزشکی درمان می کنند.

اگر آزمایش نشان داد پروتئین بالاست، با پزشک خود مشورت کنید. مطمئن شوید که هر آزمایش اضافی را که پزشک توصیه می کند انجام دهید. حتماً قرارهای بعدی خود را حفظ کنید. مراقبت‌های بعدی می‌تواند به اطمینان از درمان کافی علت زمینه‌ای و ارزیابی مجدد نیاز به آزمایش‌های خون بیشتر کمک کند.

بازنشر(Cite this article as):
گروه محتوایی دکتر آزمندیان. تاپ نیوز: پروتئین خون بالا (هیپرپروتئینمی). آخرین ویرایش: می 23, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=9819

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *