کتامین برای درمان افسردگی و اثرات آن سریعا به سرعت عمل می کند اما چطور؟

کتامین برای درمان افسردگی و اثرات آن سریعا به سرعت عمل می کند اما چطور؟

778 0

در مقایسه با اکثر داروهای ضد افسردگی، که می تواند علائم افسردگی را چندین هفته طول بکشد، کتامین، که معمولا بیهوشی دامپزشکی استفاده می شود، می تواند فردی را از افسردگی عمیق در عرض چند دقیقه پس از تجویز آن برداشته و اثرات آن می تواند چندین هفته طول بکشد. محققان مدت ها فکر کرده اند که چگونه کتامین می تواند به سرعت عمل کند و به مدت طولانی ادامه یابد.

در حال حاضر، محققان به رهبری مارک راسنیک، استاد برجسته فیزیولوژی و روانپزشکی در دانشگاه ایلینوی در کالج پزشکی شیکاگو، مکانیزم های مولکولی توانایی کتامین را برای افسردگی نشان می دهند. آنها یافته های خود را در مجله مولکولی روانپزشکی گزارش می دهند .

Rasenick توضیح داد که دو سوم از شرکت کنندگان در مطالعات بالینی که به داروهای ضد افسردگی پاسخ نداده اند، پس از تزریق کتامین به صورت داخل وریدی، به سرعت و پایدار شدن علائم افسردگی خود ادامه دادند. اثرات کتامین معمولا حدود یک هفته طول می کشد و خیلی طولانی تر از نیم ساعت شش ساعته کتامین در بدن است.

Rasenick و همکارانش از سیستم مدل سلولی برای بررسی نحوه عمل کتامین استفاده کردند.

در تحقیق قبلی، Rasenick و همکارانش نشان دادند که SSRIs  طبق معمول داروهای ضد افسردگی که شامل Prozac و Zoloft هستند . کار در مغز با حرکت مولکول هایی به نام پروتئین G که از “پروانه های چربی” بر روی غشای سلولی وجود دارد، جایی که پروتئین G غیر فعال می شود. پروتئین G تولید AMP چرخه ای، که سلول های عصبی نیاز به سیگنال درست دارند. افرادی که دارای افسردگی هستند، Rasenick در برداشت، تمایل دارند نسبت پروتئین G خود را به این تکه های غشایی بسته بندی شده، همراه با سیگنالینگ سلول های مغز کاهش یافته، که ممکن است باعث علائم افسردگی، از جمله احساس بی حسی کلی شود.

در تحقیق قبلی، زمانی که Rasenick سلول های مغزی موش را به SSRI ها قرار داد، داروهای انباشته شده در لفت های چربی و پروتئین G از پناهگاه خارج شدند. جنبش تدریجی بود، طی چندین روز، که Rasenick فکر می کند دلیل آن است که SSRI ها و بسیاری از داروهای ضد افسردگی دیگر می توانند برای شروع کار طولانی مدت کار کنند.

Rasenick و همکارانش در تحقیقات کنونی آزمایش مشابهی با کتامین انجام دادند و متوجه شدند که پروتئین های G بسیار سریعتر از روبات ها خارج می شوند. پروتئین های G شروع به مهاجرت از قایق های چربی در عرض 15 دقیقه کردند. Rasenick توضیح داد: اثرات طولانی مدت کتامین ممکن است ناشی از این واقعیت باشد که پروتئین های G خیلی سریع به بازگشت به لانه های چربی کمک می کنند.

یافته ها با ایده طولانی مدت که کتامین کار می کند تنها با مسدود کردن گیرنده سلولی به نام گیرنده NMDA، که روی سطح سلول های عصبی نشسته و به انتقال سیگنال ها کمک می کند، متناقض است.

در حقیقت، وقتی محققان دریافتند گیرنده NMDA، کتامین همچنان تاثیر مشابهی روی سلولها دارد پروتئین G به سرعت در حال حرکت از لبه های چربی در غشای سلولی می باشد.

Rasenick گفت: “هنگامی که پروتئین های G از لانه های چربی عبور می کنند، این امر باعث برقراری ارتباط بهتر در میان سلول های مغزی می شود که شناخته شده است تا به کاهش برخی علائم افسردگی کمک کند. اگر داروهای ضد افسردگی سنتی یا کتامین استفاده می شود، مهم نیست، گرچه با کتامین، پروتئین G بسیار سریع به بازگشت به لانه های چربی کمک می کند که اثرات طولانی مدت داروها را بر علائم افسردگی توضیح می دهد.”

Rasenick توضیح داد: “این بیشتر نشان می دهد که حرکت پروتئین های G از لانه گاوها یک نشانگر واقعی برای اثربخشی داروهای ضد افسردگی است، صرف نظر از اینکه چگونه کار می کنند. این نشان می دهد که مدل سلول های ما یک ابزار مفید برای نشان دادن اثر نامطلوب بالقوه جدید داروهای ضد افسردگی در حرکت پروتئین G و اثربخشی این داروها در درمان افسردگی است.”

منبع:

موارد ارائه شده توسط دانشگاه ایلینوی در شیکاگو 

بازنشر(Cite this article as):
سارا نظری مقدم. تاپ نیوز: کتامین برای درمان افسردگی و اثرات آن سریعا به سرعت عمل می کند اما چطور؟. آخرین ویرایش: سپتامبر 10, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=3418

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *