آگاهی در حین بیهوشی عمومی تا حدی حفظ شده است

آگاهی در حین بیهوشی عمومی تا حدی حفظ شده است

698 0

به نظر می رسد که افراد بیهوشی را به حال خود رها می کنند  یا حداقل آنها به محیط زیست خود واکنش نشان می دهند. اما آیا آگاهی در طول بیهوشی کاملا از بین می رود یا آگاهی در مغز باقی می ماند و در حالت تغییر می یابد؟ این سوال در پروژه تحقیقاتی مشترک “ذهن آگاه  ادغام پدیده شناسی ذهنی با اندازه گیری های عینی” از دانشگاه تورو و بخش بیمارستان جنوب غربی فنلاند مطالعه شده است که مکانیسم های عصبی آگاهی انسان را مورد مطالعه قرار می دهد. در این مطالعه، تغییرات ناشی از بیهوشی با استفاده از الکتروانسفالوگرام (EEG) و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) مورد بررسی قرار گرفت.

این مطالعه یک پروژه مشترک بین گروه تحقیقاتی استاد Pharmacology Adjunct و متخصص بیهوشی هری Scheinin در مطالعه مکانیسم های بیهوشی و گروه تحقیق استاد روانشناسی Antti  ,Revonsuo مطالعه آگاهی و مغز انسان از نقطه نظر فلسفه و روانشناسی می باشد. این مطالعه با همکاری محققان دانشگاه میشیگان، آن آربور و دانشگاه کالیفرنیا، ایروین، ایالات متحده آمریکا انجام شد. آخرین یافته های تحقیق در این پروژه به عنوان چهار نشریه مختلف در نشریات ژوئیه دو مجله علمی بیهوشی منتشر شده است. اهدا کنندگان اصلی این پروژه آکادمی فنلاند و بنیاد جین و آتوس ارکو هستند.

رویاها مغز و کلمات را در حین بیهوشی پردازش می کند

در بخش اول مطالعه، شرکت کنندگان سالم داوطلبانه با دگزمودومیدین یا پروپوفول بیهوش شدند. داروها با انفوزیون کنترل شده توسط کامپیوتر بر روی کامپیوتر تزریق می شود تا زمانی که موضوع به ندرت پاسخی را از دست بدهد. از این وضعیت، افراد بدون تکان دادن نور و یا صدای بلند، بدون تغییر تزریق دارو، می توانند از خواب بیدار شوند. بلافاصله پس از پاسخگویی افراد پاسخ دادند که آیا آنها در طی دوره بیهوشی چیزی تجربه کرده اند؟

پروفسور Revonsuo می گوید تقریبا تمام شرکت کنندگان گزارش هایی از تجربیات روان دارند که بعضی اوقات با واقعیت مخلوط می شوند.

این افراد در طول بیهوشی جملات فنلاندی را پخش کردند، نیمی از آن ها به عنوان انتظار (هماهنگ) و نیمی در یک کلمه غیرمنتظره (غیر متقابل)، مانند “آسمان شب با گوجه فرنگی های پر زرق و برق پر شده” پایان یافت. به طور معمول، زمانی که فرد بیدار می شود، کلمه غیر منتظره باعث پاسخ در EEG می شود، که نشان می دهد که چگونه مغز معنی جمله و کلمه را پردازش می کند. محققان آزمایش کردند که آیا افراد در زمان بیهوشی، کلمات یا جملات کامل را درک کرده اند؟

پاسخ در EEG نشان داد که مغز در هنگام بیهوشی نمی تواند بین جملات طبیعی و عجیب و غریب تفاوت احساس کند. هنگامی که از دکسمتموتیدین استفاده کردیم، همچنین کلمات مورد انتظار واکنش قابل توجهی ایجاد کردند، به این معنی که مغز سعی در تفسیر معنای کلمات داشت. با این حال، پس از آنکه شرکت کنندگان از بیهوشی بیدار شد، احکام آنها شنیده نشد و نتایج با هر دو دارو مشابه بود، استاد ارشد،  Adjunct و استاد Katja Valli در این مطالعه شرکت کردند.

این افراد در طول بیهوشی نیز صداهای ناخوشایند را بازی کردند. پس از آنکه افراد از خواب بیدار شدند، صداها دوباره پخش می شدند و به طرز شگفت آوری آنها به این صداها واکنش سریعتری نسبت به صداهای جدیدی که قبلا شنیدند نشان دادند. افرادی که دگزمودومیدین داده بودند، صداهای پخش را نیز بهتر از شانس به رسمیت شناختند، حتی اگر آنها نمی توانستند خودشان را به یاد بیاورند.

دکتر Scheinin توضیح می دهد: به عبارت دیگر، مغز می تواند صداها و کلمات را پردازش کند حتی اگر موضوع آن را نادیده بگیرد. بر خلاف اعتقاد کلی، بیهوشی، از بین رفتن کامل آگاهی نیست، زیرا کافی است بیمار را از محیط جدا کند.

طراحی مطالعه کاربردی، جدایی آگاهی از سایر اثرات دارو را امکان پذیر می سازد

تغییرات درک شده در EEG عمدتا مشابه مطالعات قبلی بود. با این حال، در مطالعه حاضر از تزریق مداوم هر دو زمانی که مشارکت کنندگان خواب و بیدار بودند، استفاده می کردند، که محققان را قادر می ساخت تا اثرات داروها بر آگاهی را از دیگر اثرات مستقیم یا غیر مستقیم ممکن تشخیص دهند. بخشی از آن که این اثرات مخلوط شده است، هنوز هم یک چالش بزرگ برای برآورد عمق بیهوشی در طی عمل جراحی است.

این پروژه همچنین به بررسی اثرات چهار بیهوشی مختلف بر متابولیسم گلوکز مغز منطقه با تصویربرداری PET پرداخته است. یافته ها موجب نگرانی در مورد اثرات مخرب دگزمودموتیدین نسبت به جریان خون مغزی و متابولیسم شد. در آینده، پروژه بیشتر ارتباط بین جریان خون یا متابولیسم مغزی و وضعیت آگاهی را بررسی خواهد کرد.

در حین بیهوشی، آگاهی در حالت رویایی است

در مجموع، یافته ها نشان می دهد که در طول بیهوشی آگاهی لازم نیست، هرچند که فرد دیگر واکنشی به محیط زیست نشان نمی دهد. با این حال، تجربیات و افکار مانند رویا ممکن است در آگاهی شناور باشد. مغز هنوز ممكن است سخنرانی را ثبت كند و سعی كند كلمات را رمزگشایی كند، اما این فرد به طور آگاهانه آنها را درك نخواهد كرد و مغز نمی تواند جملات كامل آنها را تفسیر كند.

پروفسور Revonsuo خلاصه می گوید : وضعیت آگاهی ناشی از بیهوشی می تواند شبیه به خواب طبیعی باشد. در حالی که خواب، در رویا و مغز رخ می دهد و محرک ها در محیط خود ناخودآگاه، قرار می گیرند.

دکتر Scheinin اضافه می کند : بیهوشی می تواند بیشتر از آنچه که قبلا تصور می کرد، شبیه خواب طبیعی باشد.

منبع:

موارد ارائه شده توسط دانشگاه تورکو 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: آگاهی در حین بیهوشی عمومی تا حدی حفظ شده است. آخرین ویرایش: سپتامبر 3, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=3132

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *