احساس جوان بودن می تواند به این معنا باشد که مغز شما آهسته تر پیر می شود

احساس جوان بودن می تواند به این معنا باشد که مغز شما آهسته تر پیر می شود

747 0

در حالی که هر کس بزرگتر می شود، سن خود را احساس نمی کند. یک مطالعه اخیر نشان می دهد که چنین احساساتی، به نام سن ذهنی، ممکن است سن انسانی را منعکس کند. محققان با استفاده از اسکن مغز MRI، افراد سالخورده که جوانتر از سنشان احساس می کنند، علائم کمتری از پیری مغز را در مقایسه با افرادی که سنشان یا سن آنها بالاتر از سنشان است، نشان می دهند. این مقاله در مجلات علوم اعصاب پیری منتشر شده است و این اولین مطالعه ای است که میان سن ذهنی و پیری مغز پیدا می شود. نتایج حاکی از آن این است که افراد سالخورده که سنشان بالاتر از سنشان هستند، باید مراقب سلامت مغز باشند.

ما تمایل به پیری را به عنوان یک فرایند ثابت، که بدن و ذهن ما به طور پیوسته تغییر می کند، فکر می کنیم. با این حال، سال های گذر بر هر کسی متفاوت است. اینکه چه احساسی داریم، نیز بین افراد متفاوت است که عصر ذهنی ما نامیده می شود، احساسات بسیاری درمورد افراد مسن تر یا جوانتر از سن واقعی آنها موجود می باشد.

اما عصر ذهنی فقط احساسی یا به صورت نگرش است، آیا این نشان دهنده این است که بدن ما واقعا احساس پیری می کند؟ این سوال، دکتر جانیونگ شی از دانشگاه ملی سئول در کره را به خود جذب کرد.

“چرا برخی افراد جوانتر یا بزرگتر از سن واقعیشان می شوند؟ “برخی از امکانات شامل حالت افسردگی، تفاوت شخصیت یا سلامت جسمی است، اما هیچکس فرآیندهای پیری مغز را به عنوان دلیل احتمالی برای تفاوت در سن ذهنی مورد بررسی قرار نداده است.”

افراد اغلب در سن بلوغ برخی از اختلالات شناختی را تجربه می کنند. در واقع، مغز تغییرات مرتبط با سن را نشان می دهد که نشان دهنده کاهش سلامت عصبی، از جمله کاهش حجم مواد خاکستری است. تکنیک های به تازگی توسعه یافته می توانند به محققان برای شناسایی ویژگی های مغز مرتبط با پیری کمک کنند تا بتوانند سن مغز را تخمین بزنند.

شي و همکارانش اين تکنيک ها را براي بررسي ارتباط بين سن ذهني و سن انسداد مغز، مورد استفاده قرار دادند. آنها 68 نفر از افراد سالم که سن آنها بین 59 تا 84 سال داشتند و حجم مواد خاکستری را در مناطق مغزی مختلف بررسی کردند، اسکن مغزی MRI را انجام دادند. شرکت کنندگان همچنین یک نظرسنجی را انجام دادند که شامل سوالاتی در مورد اینکه آیا آنها احساس مسن تر یا جوانتر از سن آنها دارند یا سوالاتی راجع به توانایی های شناختی و درک کلی سلامت آنها را ارزیابی کنند.

افرادی که جوانتر از سنشان احساس کردند، احتمال بیشتری در آزمون حافظه داشتند، و کمتر احتمال دارد که علائم افسردگی را گزارش کنند. به طور بحرانی، کسانی که جوانتر از سنشان احساس کردند، حجم ماده خاکستری را در مناطق اصلی مغز افزایش دادند. محققان از داده های MRI برای محاسبه سن مغز تخمین زده شده برای شرکت کنندگان استفاده کردند.

“ما متوجه شدیم که افرادی که جوان تر احساس می شوند ویژگی های ساختاری یک مغز جوان را دارند.” ” این اختلاف مهم است زیرا اگر عوامل دیگری چون شخصیت، سلامت ذهنی، علائم افسردگی و یا عملکرد شناختی به وجود آید، باقی می ماند.”

محققان فرض می کنند که کسانی که احساس می کنند پیرتر هستند می توانند روند پیری را در مغز خود احساس کنند؛ زیرا از دست دادن ماده خاکستری ممکن است وظایف شناختی را به چالش بکشد.

با این حال، در حال حاضر محققان مطمئن نیستند که آیا این ویژگی های مغز مستقیما مسؤول عصر ذهنی هستند و نیاز به انجام مطالعات طولانی مدت برای درک بیشتر این پیوند را دارند.

یک احتمال جالب توجه این است که کسانی که جوان تر احساس می شوند احتمال بیشتری برای زندگی جسمی و ذهنی دارند که می تواند موجب بهبود سلامت مغز شود. با این حال، برای کسانی که احساس می کنند مسن تر هستند، این عقیده می تواند درست باشد.

چی گفت: “اگر کسی بیش از سن خود احساس کند، می تواند آنها را برای ارزیابی شیوه زندگی، عادت ها و فعالیت هایش که می تواند در ایجاد پیری مغزی کمک کند و اقدامات لازم برای مراقبت از سلامت مغز آنها را ارزیابی کند، نشان می دهد.” این تحقیق بخشی از یک مجموعه مقاله ویژه برای ارزیابی پیری مغز در طول عمر است.

منبع:

موارد ارائه شده توسط مرزها 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: احساس جوان بودن می تواند به این معنا باشد که مغز شما آهسته تر پیر می شود. آخرین ویرایش: سپتامبر 3, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=3128

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *