در مطالعه موش ها حتی کوتاه بودن محرومیت مادر در اوایل زندگی باعث تغییر عملکرد و شناخت مغز بزرگسالان می شود

در مطالعه موش ها حتی کوتاه بودن محرومیت مادر در اوایل زندگی باعث تغییر عملکرد و شناخت مغز بزرگسالان می شود

560 0

طبق یک مطالعه جدید مدل حیوانی از دانشکده علوم در IUPUI، هنگامی که کودک از مادرش برای حتی یک دوره کوتاه در اوایل زندگی گرفته می شود، این رویداد آسیب پذیر به طور چشمگیری باعث تغییر در آینده، عملکرد بالغ مغز می شود. این تغییرات در مغز شباهت به اختلالات ساختار و عملکرد مغز است که در افرادی که در معرض اختلالات روانپزشکی مانند اسکیزوفرنی هستند، یافت می شود.

این مطالعه در آزمایشگاه دانشیار روانشناسی کریستوفر لاپیش انجام شد. در این تحقیق، موش های جوان از مادرانشان به مدت 24 ساعت در هنگام نه روزگی برداشته شدند، که یک دوره بحرانی توسعه مغز است. اسکن های ناشی از آن نشان داد که بر خلاف حیواناتی که در این دوره حیاتی از مادرشان جدا نشدند، موش های جدا شده از نظر رفتاری و همچنین بیولوژیکی و فیزیولوژیکی، اختلالات مغزی در بزرگسالی دیده شدند.

لاپید گفت: “موش و مغز انسان دارای ساختار و اتصال مشابه هستند. درک آنچه در مغز یک موش جوان که از مادرش برداشته شده است، به ما درک در اینکه که چگونه این نوع آسیب های اولیه ،که شاید قابل مقایسه با زندانی شدن یک مادر انسان می باشد کمک می کند و بر مغز جوان اثر می گذارد.

“هرچه بیشتر ما درک کنیم که چگونه مغز پاسخ می دهد، هر چه نزدیک تر به توانایی رسیدگی و امیدواریم راهبردهای درمان جدیدی را برای تغییر این تغییرات عصبی، درک کنیم.”

Sariner Janetsian گفت: “در این مطالعه، ما در معرض اختلال حافظه، و همچنین کمتر ارتباطات بین مناطق مغز، در حیوانات که از مادران آنها حذف شده بود. بر اساس مطالعه Sariner Janetsian-Fritz، که قبلا دانشجوی کارشناسی ارشد در آزمایشگاه لاپید و در حال حاضر یک دانشجوی دکتری در رشته روانپزشکی در دانشکده پزشکی ایندیانا است، بیان کرد:”این همه سرنخ هایی است که یک رویداد آسیب زا در اوایل زندگی می تواند خطر ابتلای فرد به تشخیص اسکیزوفرنی را در آینده افزایش دهد.”

علل اسکیزوفرنی و تاخیر در ظهور علائم این بیماری مادام العمر باقی می ماند.

گفت: “کودکان مبتلا به استرس یا محرومیت زودرس زندگی در معرض خطر بیشتری برای بیماری های روانی و اعتیاد در زندگی بعد از آن، از جمله اسکیزوفرنی هستند.” Brian F. O’Donnell، استاد علوم روانشناسی و مغز در IU Blumington، گفت: “ما تغییرات پایدار در مغز و رفتارهایی را که ناشی از یک نوع استرس در یک جوندگان است نتیجه می گیریم. این نوع تغییرات مغزی می تواند تاثیرات عواقب ناگوار را در کودکان متاثر کند. بنابراین سیاست ها یا مداخلاتی که استرس را کاهش می دهند، می توانند آسیب پذیری را کاهش دهند.”

منبع:

موارد ارائه شده توسط دانشگاه ایندیانا دانشگاه پردو دانشگاه دانشکده علوم ایندیاناپولیس

بازنشر(Cite this article as):
سارا نظری مقدم. تاپ نیوز: در مطالعه موش ها حتی کوتاه بودن محرومیت مادر در اوایل زندگی باعث تغییر عملکرد و شناخت مغز بزرگسالان می شود. آخرین ویرایش: سپتامبر 24, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=3985

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *