پس از سکته مغزی فاکتور نوروتروفیک MANF باعث بهبود عملکرد در موش صحرایی می شود

پس از سکته مغزی فاکتور نوروتروفیک MANF باعث بهبود عملکرد در موش صحرایی می شود

626 0

سکته شایع ترین علت معلولیت بالغ است. این موضوع نه تنها به دلیل بروز سکته مغزی، بلکه همچنین به دلیل آن است که بهبودی خودبخودی اغلب ناقص است و هیچ داروئی وجود ندارد که به سرعت بهبود یابد. وقتی که قبل از سکته مغزی در موش صحرایی تجویز می شود، عامل مهارکننده نوروپتیک فاکتور Mesencephalic آستروسیت منفی است.

واکنش عظیم ایمنی که بوسیله میکروگلایز فعال شده و ماکروفاژها به وجود می آید در بافت مغز موش پس از سکته مغزی رخ می دهد. MANF نیز اخیرا نشان داده شده است که پس از آسیب زدن به شبکیه، سلول های ایمنی بدن را به چشم خود جذب می کند و پس از پیوند فتوترپتوس، بین واکسیناسیون شبکیه از بین می رود.

دکتر میکوکو آیراوارا و گروهش در دانشگاه هلسینکی، موسسه بیوتکنولوژی، MANF را به موشها پس از آسیب مغزی ایسکمیک تزریق می کند، یا با تزریق پروتئین MANF نوترکیب یا با ارائه یک ویروس بیان کننده MANF در ناحیه مغز مجاور ضایعه می باشد.

هنگامی که MANF به طور مستقیم به بافت مغزی 2 تا 3 روز بعد از سکته مغزی وارد می شود، میزان بروز ضایعه را تحت تأثیر قرار نمی دهد، اما باعث تضعیف اختلالات رفتاری ناشی از سکته مغزی می شود. دکتر Kert Mätlik، نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: “این نشان داد که تاثیری بر بهبود عملکرد بافت مغز پس از آسیب دارد.”

درمان MANF موقتا تعداد ماکروفاژهای فاگوسیتیک نزدیک به ضایعه ایسکمیک را افزایش داد. این سلول ها خدمه پاک کننده حرفه ای است که سلول های مرده و مواد مرده را از بافت آسیب پذیر پاک می کند. ” از Mikko Airavaara می پرسد: این واقعا من را متعجب می کند که دارای برخی از التهاب های مفید می باشد. اگر تسهیل شاخه های خاصی از پاسخ التهابی افزایش می بخشد، تعمیر بافت و عملکرد بهبود می یابد؟” با توجه به حضور یک جراح مغز و اعصاب، دکتر Kuan-Yin Tseng در آزمایشگاه و همکاری با دکتر ماریا لیناهل، محققان همچنین توانستند نتیجه سکته مغزی را در موش هایی که MANF در سلول های مغزی خود دارند کم کند. این آزمایشات اضافی اثرات عصبی حفاظت شده منفی تولید شده در داخل را بر عوارض ایسکمیک نشان داد.

Mikko Airavaara نتایج را بسیار دلگرم کننده برای پیگیری هدف نهایی مبارزه با معلولیت درازمدت در بیماران مبتلا به سکته مغزی پیدا کرده است: “در کل این یک مطالعه اثبات مفهومی است که نشان دهنده اثر مثبت درمان MANF در کاهش سکته مغزی و منافع ناشی از نقص رفتاری منجر شده است. این نشان می دهد که MANF یا عوامل درمانی با فعالیت مشابه می توانند برای بهبود بافت مغز پس از سکته مغزی ایجاد شوند. با این وجود، قبل از انجام مطالعات بالینی باید بیشتر کار کرد. ”

منبع:

موارد ارائه شده توسط دانشگاه هلسینکی 

بازنشر(Cite this article as):
سارا نظری مقدم. تاپ نیوز: پس از سکته مغزی فاکتور نوروتروفیک MANF باعث بهبود عملکرد در موش صحرایی می شود. آخرین ویرایش: سپتامبر 14, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=3597

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *