انواع مکانیسم های دفاعی

انواع مکانیسم‌های دفاعی

81 0

مکانیسم های دفاعی از نظر فروید به سادگی توضیح داده شده است (روانشناسی) به گفته فروید ، اگر تعادل بین این سه مورد از بین برود، تعارض ایجاد می شود.

ایگو اکنون باید اقدامات متقابل محافظتی را در قالب مکانیسم های به اصطلاح دفاعی بسیج کند. اینها در نظر گرفته شده اند تا انگیزه های ناشی از ES و SUPER-ego را کمتر خطرناک کنند.

مکانیسم های دفاعی چیست؟

نگاهی دقیق تر به این اصطلاح در آغاز: «مکانیسم دفاعی» برای اولین بار توسط زیگموند فروید در زمینه روانکاوی ابداع شد و مخفف فرآیندهای ذهنی است که با آن تعارضات درونی-روانی یا بین فردی را تنظیم می کنیم و بنابراین تسکین عاطفی را فراهم می کنیم .

این بیشتر یک فرآیند ناخودآگاه است – روان ما با اجازه دادن به ما در درک یا مدیریت موقعیت “به طور متناوب” از ذهن خودآگاه ما در برابر احساسات دردناک نهفته محافظت می کند. فروید برخی از دفاع‌ها مانند انکار را ناپخته‌تر می‌دانست، در حالی که برخی دیگر مانند تصعید – رساندن آن به سطح بالاتر از طریق پالایش – بالغ‌تر هستند که نشان‌دهنده شخصیتی باثبات و توسعه‌یافته است.

واقعیت این است: هر یک از ما هر از گاهی از مکانیسم های دفاعی استفاده می کنیم. آنها جبرانی برای احساسات “استرس” مانند خشم، غم، عقده های حقارت، شرم و گناه، و احساساتی هستند که بر خلاف قوانین و ارزش های ما هستند.

بسته به تیپ شخصیتی ما، ما بیشتر از مکانیسم های دفاعی خاصی استفاده می کنیم: یک خوش بین گاهی اوقات واقعیت را منطقی می کند (مانند روسری گم شده ای که در بالا ذکر شد)، در حالی که فردی که بسیار سختگیر است ممکن است تمایل بیشتری به سرکوب تکانه های ناخواسته داشته باشد.

مشکل: اگر ما بیش از حد درگیر چنین استراتژی‌های جبرانی شویم، مشکل اصلی حل نمی‌شود – در واقع، گاهی اوقات حتی تشدید می‌شود. تنها زمانی که به عمق احساسی که می‌خواهیم از آن اجتناب کنیم برسیم، می‌توانیم رشد کنیم و شفا را تجربه کنیم. زیرا اغلب در پشت آن الگویی وجود دارد که در دوران کودکی ایجاد کرده ایم تا بتوانیم با تجربیاتی که برایمان دردناک بوده اند، بهتر کنار بیاییم. با این حال، مکانیسم های دفاعی تنها تسکین سطحی و موقتی را ارائه می دهند.

انواع مکانیسم‌های دفاعی

مکانیسم‌های دفاعی اغلب عملکردهای حیاتی را انجام می‌دهند که می‌تواند برای کاهش استرس نیز مفید باشد. مکانیسم های دفاعی از نظر فروید در یک نگاه:

  • سرکوب
  • جابجایی
  • تصعید
  • فرافکنی
  • شناسایی
  • پسرفت
  • تبدیل
  • منطقی سازی
  • انکار
  • تشکیل واکنش
  • تثبیت
  • جبران خسارت
  • مکانیسم های دفاعی سازنده

مکانیسم سرکوب

مکانیسم جابه جایی که به انگلیسی به آن Repression و به آلمانی Verdrängung می گویند. فرآیندی که طی آن یک عمل آگاهانه، یعنی عملی که به سیستم (پیش آگاه، ناخودآگاه قادر به آگاهی) تعلق دارد، ناخودآگاه می شود، یعنی به سیستم (ناخودآگاه) بازگردانده می شود. یعنی جلوگیری از ورود تکانه های ناخواسته یا خطرناک به آگاهی. سرکوب نمی تواند نهایی باشد.

احساسات یا امیال سرکوب می شوند و به ناخودآگاه منتقل می شوند تا فرد مورد نظر دیگر مجبور نباشد با آنها سر و کار داشته باشد. در انجام این کار، فرد به اعمال جایگزینی متوسل می شود که برخلاف خواسته ها و نیازهای واقعی است. به این ترتیب آنها سرکوب می شوند و بیشتر مورد سوال قرار نمی گیرند.

مکانیسم‌های دفاعی مثال‌ها: شما واقعاً دیگر تمایلی به فوتبال ندارید و ترجیح می‌دهید ورزش دیگری انجام دهید. اما از آنجایی که شما یک عضو بسیار مهم تیم هستید، به خود می گویید که واقعاً از فوتبال لذت می برید. شاید حالا وقتی به تمرین فکر می کنید یا حتی کابوس می بینید، بیشتر و بیشتر دچار سردرد می شوید.

روش‌های جایگزین:  سرکوب اغلب در علائم تکرار شونده مانند سردرد، معده درد یا احساس بی‌حالی منعکس می‌شود. سعی کنید محرک این علائم را بیابیدو احساساتی را که آنها را تحریک کرده اند بپذیرید.

چگونه می‌توانید بالغ‌تر به مکانیسم سرکوب واکنش نشان دهید:

از آنجایی که سرکوب کاملاً بدون مشارکت آگاهی ما انجام می‌شود، ردیابی آن چندان آسان نیست.

با این حال، آنچه به چیزهایی اشاره می کند که سرکوب شده اند همیشه «ظاهر» تکرار شونده عجیب و غریب هستند: یک احساس ناخوشایند، یک رویای خاص، یک عمل جایگزین یا یک اشتباه اشتباه.

در مثال بالا، یک اقدام جایگزین این است که مردی که ناخوشایند عاشق شده بود به جای ابراز علاقه به خود زن، مدام به دوست پسرش به خاطر داشتن همسر عالی تبریک می گفت.

نمونه‌ای از لغزش، «لغزش زبان فرویدی» است: عقیده سرکوب‌شده ما با گفتن تصادفی آنچه واقعاً در زیر نمای عالی فکر می‌کنیم، به منصه ظهور می‌رسد. در برابر سرکوب کمک می کندتشریفات صداقت با خودتان : عادت کنید هر روز به درون خود نگاه کنید و از خود بپرسید: “واقعاً من چطور هستم؟ چرا؟» به خصوص به احساسات پراکنده و عجیب نگاه کنید.

جابه جایی

مکانیسم جابه جایی که به انگلیسی به آن Displacement و به آلمانی Verschiebung می گویند. یکی از انواع مکانیسم‌های دفاعی است. این در مورد جابجایی یک عاطفه از یک ایده روانی به ایده دیگر است. مثال: مردی در دفتر با رئیس مشکل دارد و وقتی به خانه می رسد از غذا شکایت می کند.

اگرچه او توانست خشم خود را تخلیه کند، اما نتوانست درگیری با رئیسش را حل کند. علاوه بر این، بحث جدیدی در خانواده به وجود آمده است.

در اینجا احساسات بر روی شخصی که باعث ایجاد این احساس شده است، ریخته نمی شود، بلکه به  افراد یا اشیاء دیگر منتقل می شود. یک جایگزین کمتر خطرناک انتخاب می شود تا فرد مجبور نباشد با احساسات واقعی خود و محرک آن مقابله کند.

مکانیسم های دفاعی مثال: شما با دوستان خود بیرون هستید. یکی از این “دوستان” مدام شما را آزار می دهد. در واقع، شما از دست او عصبانی هستید. اما وقتی به خانه می رسید، ناگهان از دست والدین یا خواهر و برادرتان عصبانی می شوید.

روش جایگزین:  تخلیه احساسات منفی خود بر روی یک فرد غیرمعمول نه تنها ناعادلانه است، بلکه می تواند باعث ایجاد مشکلات روانی برای آنها شود. در عوض، سعی کنید با احساسات خود روبرو شوید و مشکلات خود را با شخصی که باعث آنها شده است، مطرح کنید.

چگونه می‌توانید بالغ‌تر به مکانیسم جابه جایی واکنش نشان دهید:

در موارد معدودی که هیچ‌کس در حین شیفت صدمه نمی‌بیند (مثلاً ضربه زدن به بالش)، این مکانیسم دفاعی ممکن است هنوز قابل قبول باشد.

با این حال، اغلب اوقات، افراد یا حیوانات “بی گناه” احساسات منفی را دریافت می کنند، که ناعادلانه است و کاملاً باید از آن اجتناب کرد! به خصوص هنگامی که کودکان یا حیوانات خانگی قربانی جابجایی می شوند، آسیب شدیدی ممکن است رخ دهد زیرا آنها اصلاً نمی دانند که چرا مورد حمله کلامی یا فیزیکی قرار گرفته اند.

بنابراین مطمئن شوید که از راه های دیگری برای کاهش احساسات منفی خود (ورزش، تمرینات تنفسی، مدیتیشن) استفاده کنید و – در صورت امکان – نارضایتی خود را به شیوه ای سازنده نسبت به افرادی که باعث ایجاد آن در شما شده اند ابراز کنید.

تصعید یکی از انواع مکانیسم‌های دفاعی

تصعید در انگلیسی به آن Sublimation می گویند. غرایز ناشی از ES، مانند بخش های منحرف برانگیختگی جنسی یا تکانه های پرخاشگرانه، توسط نفس سرکوب می شوند.

این نیروهای بازدارنده اما قدرتمند به سمت اهداف عالی اجتماعی و فرهنگی منحرف می شوند.

  • حرفه ای: انگیزه های سادیستی در انتخاب شغل یک جراح تغییر می کند
  • هنری: تکانه های لیبیدینی به هنر رقص تبدیل می شوند
  • اسپورت: تکانه های تهاجمی در جعبه ها منحرف می شوند
  • ارضای انگیزه‌های غریزی غیرقابل تحقق یا از نظر اجتماعی نامطلوب از طریق اعمال جایگزین با ارزش‌تر اجتماعی.

چگونه می‌توانید بالغ‌تر واکنش نشان دهید: اساساً، تصعید یک واکنش مثبت به انگیزه‌های غریزی (بیش از حد) قوی است که اگر افسار گسیخته انجام شود، می‌تواند منجر به مشکلات اجتماعی یا طرد شود. بنابراین در اینجا به دلیل دیگری احتیاط لازم است: کسانی که در این کار با تصعید زیاده‌روی می‌کنند و همه امیال را سرکوب می‌کنند، خود را از انرژی جسمانی خود جدا می‌کنند و فقط در سر و در سطح معنوی زندگی می‌کنند.مهم است که به خود اجازه دهید غرایز خود را به صورت فیزیکی عمل کنید، البته در چارچوبی که در آن هیچ کس آسیبی نبیند. به عنوان مثال، در کودکان این کار با کشمکش های بازیگوش برای مدیریت خشم انجام می شود، و در بزرگسالی یک زندگی جنسی رضایت بخش عامل مهمی در سلامت روان برای اکثر افراد است.

مکانیسم دفاعی فرافکنی

در اینجا، احساسات و تکانه های خود به طور ناخودآگاه به شخص دیگری نسبت داده می شود.

فرافکنی در خدمت اجتناب از ترس و شرم و حفظ تصویری از خود است که با تصور خود از خود سازگار است.

  1. فرافکنی ایده آل: افکار آرمان گرایانه به منظور ارتقای خود به دیگران نسبت داده می شود.
  2. فرافکنی در سایه: آرزوهای غیرقابل قبول (خیال پردازی ها) به دیگران نسبت داده می شود زیرا در آنجا بهتر می توان با آنها مبارزه کرد. این فرافکنی می تواند به طور جمعی به سمت یک گروه هدایت شود. اولویت با اقلیت هایی است که نقش قربانی را بر عهده می گیرند. خطای خود بیرونی می شود: شخص دیگری کار اشتباهی انجام می دهد که گناه فرد را از بین می برد و می تواند دیگران را به خاطر اشتباه خود مجازات کند.

چگونه بالغ‌تر به مکانیسم دفاعی فرافکنی واکنش نشان دهیم: 

واضح است که کلید فرافکنی (Projection) ، سخاوت، مدارا و همدلی با خود است.

هر زمان که از چیزی در مورد شخص دیگری بسیار ناراحت هستید، ممکن است قسمت‌هایی از خود را به او نشان دهید که شما را می‌ترساند یا به خودتان اجازه نمی‌دهد و بر این اساس مخفیانه به دیگران حسادت می‌کنید که در خفا آنچه را که شما می‌خواهید زندگی می‌کنند.

بنابراین، وقتی از شخص دیگری ناراحت هستید، از خود بپرسید: “چرا این من را اینقدر تحریک می کند — چه ربطی به من دارد؟”

شناسایی

یکی از انواع مکانیسم‌های دفاعی است. این شامل پذیرش هنجارها و ارزش های شخص دیگری است که معمولاً یک شخصیت والدین است.

این برای رشد شخصیت کودک مهم است. کودک برای همذات پنداری با او سعی می کند مهم ترین ویژگی های والد مورد حسادت را اتخاذ کند که ویژگی های اروتیک و قدرتمند رقیب همجنس از آن پشتیبانی می کند.

شناسایی با مهاجم : این یک شکل خاص از شناسایی است. اغلب برای کنار آمدن با یک تجربه آسیب زا عمل می کند و با یک واکنش فعال با آنچه که منفعلانه متحمل شده است مقابله می کند.

برای فرار از خطر بیرونی، فرد مورد نظر با درونی کردن باورهای مهاجم یا تقلید از رفتار او با مهاجم خود همذات پنداری می کند.

این باعث کاهش ترس از مهاجم از طریق تسلیم می شود. شکل اصلی شناسایی، پیوندهای عاطفی با یک شی است.

این یک شناسایی قبل از ادیپی است.

پسرفت یکی از انواع مکانیسم دفاعی

به منظور اجتناب از ادعاهای SUPER-Ego، رگرسیون اغلب رخ می دهد، یعنی قهقرایی به حالات رشد قبلی که باید غلبه بر آن در نظر گرفته شود.

رگرسیون ارتباط نزدیکی با تثبیت دارد. تحت تأثیر الکل، بازگشت به سطح کودکانه نیز قابل مشاهده است.

در اینجا فرد دوباره وارد مرحله ای می شود که مدت هاست به پایان رسیده است. زیرا فروید رشد یک انسان را به  مراحل رشد روانی-جنسی تقسیم کرد. هر یک از این مراحل توسعه مبتنی بر انگیزه ها و تمایلات متفاوتی است که افراد در آن زندگی می کنند. بنابراین اگر ایگو از پسرفت استفاده کند، به مرحله ای از رشد بازمی گردد که مثلاً در دوران نوزادی آن را تکمیل کرده بود.

مکانیسم‌های دفاعی مثال‌ها: یک مرد بالغ هنگام راه رفتن دچار لغزش می‌شود. به جای اینکه دوباره بیدار شود، ناگهان شروع به گریه می کند.

روش های جایگزین:  پسرفت همچنین به ما کمک می کند تا فرزند درون خود را حفظ کنیم. به عنوان مثال، هنگام احمق کردن یا هنگام بازی کردن ظاهر می شود. بنابراین یک پسرفت گاه به گاه تأثیر مثبتی بر زندگی ما می گذارد. با این حال، در صورت استفاده بیش از حد، فرد باید واکنش خود را زیر سوال ببرد و بر اساس سطح رشد خود عمل کند.

تبدیل

در مورد پدیده های محاوره ای، ایده های متضاد و سرکوب شده در یک اندام بیان می شود. این علائم خود را در علائم جسمی (زخم معده)، حرکتی (فلج) یا احساسی (درد) نشان می دهند.

این مکانیسم دفاعی تعارضات روانی (یعنی ذهنی) را به جسمی (فیزیکی) تبدیل می کند. آنها علائم پاتولوژیک را ایجاد می کنند، اما منشا پزشکی ندارند. این علائم به عنوان بیماری های جسمی ظاهر می شوند که مانع از رویارویی فرد با ترس های خود می شود.

مکانیسم های دفاعی مثال: قرار است فردا یک سخنرانی مهم داشته باشید. اما شما از آن می ترسید و قطعاً نمی خواهید به این سخنرانی یا مدرسه بروید. روز بعد ناگهان پاهای شما به شدت درد می کند که در واقع نمی توانید به این سخنرانی بروید.

روش های جایگزین:  شکایات فیزیکی مکرر مانند سردرد، حالت تهوع یا تنش که در ارتباط با موقعیت های نامطلوب رخ می دهد باید مشاهده شود. کمک های حرفه ای مانند درمان یا هیپنوتیزم می تواند به پیشگیری از این علائم کمک کند.

منطقی سازی

این به معنای توجیه یک عمل با شبه توجیهات بعدی است. توضیح آگاهانه است.

در اینجا فرد سعی می کند دلیل و معنای خاصی را به رفتار یا احساسات غیراخلاقی خود نسبت دهد . به این ترتیب غرایز مستقر در id را توجیه می کند . فرد همچنین مسئولیت رفتار خود را از خود دور می کند.

مکانیسم‌های دفاعی مثال‌ها: یک بازی ویدیویی را از دست می‌دهید و آنقدر عصبانی می‌شوید که کنترلر خود را می‌شکنید. به جای عصبانی شدن، خود را متقاعد می کنید که به هر حال کنترلر قدیمی بوده و می خواهید یک کنترلر جدید بخرید.

روش های جایگزین:  سعی کنید از خود بپرسید که چه احساسی باعث اعمال شما شده است و آیا واقعاً می توانید اعمال خود را توجیه کنید. اعتراف به گناه خود و مسئولیت پذیری نیزبا تصعید مقابله کند.

چگونه می‌توانید بالغ‌تر به مکانیسم فاعی منطقی سازی واکنش نشان دهید: 

با منطقی‌سازی، واقعیت‌های فرضی را در بیرون ایجاد می‌کنیم، که باید ما را از احساس یا مسئولیت بازدارد.

برای مثال‌های ارائه شده، استدلال این خواهد بود: «همکلاسی به اندازه کافی قلم دارد، پس تقصیر من نیست.» یا «مجرد بودن در جامعه ما با سرگرمی برابر است، بنابراین لازم نیست احساس غمگینی داشته باشم».

 با این حال، می‌توانیم نقش خود را در چنین موقعیت‌هایی با پرسیدن از خودمان ببینیم: «از نظر عاطفی در این مورد چه احساسی دارم؟» و « اگر در مقابل وسوسه یافتن دلایل بیرون مقاومت کنم، چگونه می‌توانم مسئولیتی را بر عهده بگیرم؟».

گفتگوی صادقانه با یک دوست خوب نیز می تواند بسیار مفید باشد. از طرف مقابل بپرسید که وضعیت را چگونه ارزیابی می کند و چه توصیه ای به شما می کند. گاهی اوقات ما به دیدگاه خارجی نیاز داریم تا ببینیم واقعاً چه احساسی داریم (مثلاً این که شکستگی قلبمان را می پوشانیم).

انکار یکی از مهمترین انواع مکانیسم‌های دفاعی

در اینجا امتناع از تصدیق واقعیت یک ادراک آسیب زا وجود دارد. مردم حتی متوجه بخشی از واقعیت بیرونی که باعث ترس می شود، نمی شوند.

در این مکانیسم دفاعی انکار (Denial)، فرد از رویارویی با واقعیت ناراحت کننده  خودداری می کند و چشمان خود را در مقابل آن می بندد. سپس واقعیت انکار شده جای خود را به افکار واهی یا خیال پردازی می دهد.

مکانیسم‌های دفاعی مثال‌ها: شما برای هفته‌ها معده درد شدید داشته‌اید و در واقع باید به پزشک مراجعه کنید. اما چون از تشخیص می ترسید، خود را متقاعد می کنید که درد شکم شما از بین رفته است.

روش‌های جایگزین: این مکانیسم دفاعی به‌ویژه مشکل‌ساز است، زیرا فرد مبتلا اغلب دیگر واقعیت واقعی را نمی‌داند. وقتی با حقیقت روبرو می شود، فقط آن را انکار می کند. در موارد بخصوص حاد، تنها با کمک حرفه ای، مانند درمان ، می توان به فردکمک کرد

چگونه بالغ تر به مکانیسم انگار پاسخ دهیم: 

انکار قطعا یکی از دفاع های ناپخته است که می تواند بسیار مشکل ساز شود. از آنجایی که افراد آسیب دیده واقعیت را متفاوت از آنچه هست درک می کنند، خودشان به سختی می توانند نقاب انکار خود را بپوشانند.

هنگامی که به آنها در مورد چگونگی وضعیت واقعاً تذکر داده می شود، می توانند به دلیل محافظت از خود در برابر دردی که حقیقت به همراه دارد، بسیار لجباز یا عصبانی شوند. در موارد شدید انکار توسط اطرافیانتان، بهتر است از یک روان درمانگر یا – بسته به موضوع – از یک مرکز مشاوره، مشاوره بگیرید .

تشکیل واکنش

شکل‌گیری یک واکنش علیه یک انگیزه غیرقابل قبول رانده (مثلاً نفرت) است. ترس حاصله، انگیزه مخالف را بسیج می کند. به جای نفرت واقعی، لطافت تجربه می شود و زندگی می شود. پیش نیاز این یک تهدید به ویژه برای انگیزه اولیه از ترس یا یک SUPER-ego شدید است.

بنابراین شکل گیری واکنش شامل برگشت به عکس است. در اینجا تاکید بر اغراق است. مشخصه این امر سفتی و سفتی خاصی است که عمل انعطاف پذیر متناسب با موقعیت را غیرممکن می کند.

ترحم اغراق آمیز یا محافظت بیش از حد می تواند پرخاشگری زمینه ای را بپوشاند. رفتار نسنجیده می تواند یک واکنش در برابر ترس شدید ایجاد کند.

تثبیت یکی از انواع مکانیسم‌های دفاعی

گیر افتادن میل جنسی در مرحله ای از رشد است که در واقع باید با افزایش سن غلبه می کرد. این به دلیل درگیری هایی است که به اندازه کافی حل نشده است. تثبیت‌ها می‌توانند از طریق کسب لذت خاص که مثلاً در مرحله شفاهی به دست آمده‌اند، یا از طریق عدم کسب لذت ایجاد شوند.

تثبیت می تواند در هر مرحله از رشد میل جنسی (دهانی، مقعدی، فالیک-ادیپال) ایجاد شود.

تثبیت ارتباط نزدیکی با رگرسیون (عقب نشینی) دارد.

هرچه تثبیت ها قوی تر باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که افراد در برابر مشکلات بیرونی با پسرفت واکنش نشان دهند.

تثبیت و پسرفت نیز پیش نیازهای ایجاد یک روان رنجوری است.

شرایط برای تثبیت میل جنسی و در نتیجه برای ایجاد روان رنجوری عبارتند از:

  1. قوانین جنسی ارثی
  2. برداشت هایی از دوران کودکی قبلی

شرایطی که تحت آن تثبیت ها انجام می شود:

  • رضایت بیش از حد
  • ناامیدی بیش از حد
  • تناوب غیر قابل پیش بینی بین رضایت و ناامیدی
  • جفت ناامیدی و دلداری

جبران خسارت یکی از مهمترین انواع مکانیسم‌های دفاعی

مکانیسم دفاعی جبران خسارت به انگلیسی Compensation می باشد. در واکنش به انکار یک نیاز، ارضای نیاز در جای دیگری جستجو و یافت می شود.

رضایت را جایگزین کنید که نیاز درایو اصلی را به روشی قابل دسترس برآورده می کند.

به عنوان مثال: برای یک کار بد یک تکه شکلات می خورید.

یک نیاز نامطلوب در یک حوزه با ارضای بیش از حد نیاز در حوزه دیگر جبران می شود . این باعث ایجاد تعادل خاصی بین نقاط قوت و ضعف موجود یک فرد می شود.

مکانیسم های دفاعی مثال: شما در حال برنامه ریزی یک جلسه با دوستان خود هستید. هر کس باید یک چیز خانگی برای خوردن بیاورد. اما از آنجایی که شما نه می توانید آشپزی کنید و نه می توانید شیرینی پزی بپزید، خودتان را تحسین می کنید که ایده این جلسه را دارید و در واقع مجبور نیستید چیزی با خود بیاورید.

روش های جایگزین:  به عنوان مثال، جبران خسارت روش خوبی برای محافظت از خود در برابر بار اضافی است. تعطیلات طولانی مدت می تواند به عنوان جبرانی برای زندگی پر استرس روزمره استفاده شود. با این وجود، شما باید از نقاط ضعف خود آگاه باشید

چگونه می توانید بالغ تر به مکانیسم جبران واکنش نشان دهید: 

اساساً، جبران خسارت یک مکانیسم دفاعی گسترده و اغلب مفید است. به عنوان مثال، یک تعطیلات آرامش بخش را می توان به عنوان جبرانی برای کار سخت تر روزمره – یک فرآیند کاملاً “عادی” در نظر گرفت.

تنها نکته مهم این است که تعادل را حفظ کنید: کسی که فقط یک ضعف یا مشکل را با چیز دیگری جبران کند، مشکل واقعی را حل نمی کند.

 برای وارد شدن به مثال‌های ذکر شده در بالا: کارمند آژانس باید علیرغم ایده‌های قوی‌اش روی گسترش مهارت‌های فنی خود کار کند و کسانی که بارها و بارها تحت فشار شدید شغل خود هستند، به جای پرت کردن حواس خود با چیزهای خوشایند، دلایل را تجزیه و تحلیل کنند و راه‌حل‌هایی بیابند.

مکانیسم های دفاعی سازنده 

یک مکانیسم دفاعی زمانی سازنده است که تنش های فردی را به روشی که از نظر اجتماعی قابل قبول باشد حل کند.

بنابراین، نفس به مکانیسم‌های دفاعی متوسل می‌شود تا از احساسات یا حتی ترس‌های ناخواسته جلوگیری یا کاهش دهد. ترس هایی که قبلاً به وجود آمده اند حتی می توانند به طور کامل از ذهن خودآگاه خارج شوند و به ناخودآگاه منتقل شوند.

ما معمولاً حتی متوجه نمی شویم که از این روش ها استفاده می کنیم. بنابراین مکانیسم‌های دفاعی از نظر فروید یک مکانیسم محافظتی از روان انسان هستند . با این حال، گاهی اوقات ممکن است فرد به مکانیسم های دفاعی بیشتر و بیشتر و شدیدتر متوسل شود. به عنوان مثال، اگر هرگز با احساسات واقعی خود روبرو نشوید، می توانید ارتباط خود را با واقعیت از دست بدهید. اینگونه است که روان رنجورها بوجود می آیند نوروزها اختلالات روانی مانند فوبیا یا افسردگی هستند.

همچنین مواقعی وجود دارد که از وسایل دفاعی برای آسیب رساندن به افراد دیگر استفاده می کنید . برای مثال، با جابجایی یا فرافکنی، افراد غیر درگیر، تأثیرات احساسات غیرقابل توضیح شما را احساس می کنند.

منابع:

بازنشر(Cite this article as):
گروه محتوایی دکتر آزمندیان. تاپ نیوز: انواع مکانیسم‌های دفاعی. آخرین ویرایش: جولای 17, 2023. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=13437

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *