ترس از ازدواج در زنان با راه حل های معجزه آسا

نوشته شده برای at 7:36 ب.ظ
194 0

ترس از ازدواج در زنان، همه دلایل به همراه راه حل

ترس از ازدواج در بسیاری از زنان دیده می شود، به طور معمول تمامی انسان ها ترس از ازدواج را تجربه می کنند اما این مسئله زمانی به چالش و مشکل تبدیل می شود که زندگی فرد را به شکل چشمگیری تحت تاثیر قرار می دهد.

زنان به خاطر ترس شان از ازدواج فرار می کنند و آن را به تعویق می اندازند. بسیاری از افراد به دلیل توهمات واهی و برخی دیگر به دلیل اختلالات روانی ممکن است دچار ترس از ازدواج شوند.

در این شرایط باید از مشاوره متخصص در حوزه خانواده و ازدواج کمک بگیرید تا در جهت تعدیل تنش های روانی و کنترل ترس از ازدواج، راهکارهای موثری را ارائه دهد.

دلایل ترس از ازدواج در زنان

فرد در زمانی که به ترس شدید از ازدواج یا گاموفوبیا دچار می شود تنش و اضطراب بسیاری را تحمل می کند.

به طور معمول افراد روابط عاطفی آتشینی برقرار می کنند و با طرف رفتار عاشقانه ای دارند اما زمانی که به طور جدی وارد بحث ازدواج می شوند به یکباره رابطه را قطع می کنند و سعی می کنند از فرد دوری کنند.

این اختلال ریشه در تجربیات تلخ و رشد در محیط های پر تنش زناشویی دارد، البته این نوع ترس در افراد مختلف متفاوت است و در بعضی مواقع شدید و در برخی از مواقع ضعیف است.

نکته ای اکه در این جا مهم است و فرد باید به آن توجه کند این است که ازدواج تصمیمی شخصی می باشد و تا حد زیادی به وضعیت فردی و خانوادگی شما بستگی دارد به همین دلیل ممکن است دلایل شما برای تعویق انداختن ازدواج با دیگران متفاوت باشد.

بنابراین برای این که خودتان را بهتر بشناسید و با ویژگی های درونی خود آشنا شوید بهتر است از مشاور متخصص کمک بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کند.

  1. شخصیت اجتنابی

زنانی که دارای اختلال شخصیت اجتنابی هستند به دلیل ترس از مسخره شدن و مورد محبت قرار نگرفتن ترجیح می دهند روابط محدودی داشته باشند و از کارهای جدید خودداری می کنند آن ها از ازدواج را رابطه گسترده و جدیدی می بینند و به همین دلیل از آن فرار می کنند.

زیرا استرس بسیاری به آن ها وارد می شود یکی از ارکان مهم در ازدواج، بهداشت روانی می باشد که تضمین کننده آرامش و سعادت در زندگی زناشویی می باشد.

  1. انتظار برای گزینه های بهتر

برخی از دختران با وجود این که خواستگارهای خوب و مناسبی دارند اما آن ها را رد می کنند و فکر می کنند که ممکن است موردهای ایده آل تری را برای ازدواج پیدا کنند.

این یک نوع تفکر وسواسی است و ریشه در کمبود اعتماد به نفس دارد که فرد باید به روانشناس مراجعه کند تا مورد درمان قرار گیرد.

زنانی که اعتماد به نفس بالایی دارند در چنین شرایطی رفتار منطقی تری دارند و واقع بینانه به ازدواج و زندگی مشترک نگاه می کنند به همین دلیل سعی می کنند به خوبی موقعیت های مورد نظر را بسنجند.

  1. ترس از مسئولیت پذیری یا ازدواج

برخی از افراد به خاطر ترس از تعهد و مسئولیت پذیری از ازدواج می ترسند، زیرا در زندگی مشترک مسئولیت پذیری و تعهد اهمیت زیادی دارد.

برای افراد راحت طلب که از مسئولیت فراری هستند مسئولیت پذیری دشوار می باشد برای همین از پذیرش مسئولیت می ترسند و نگران هستند که از پس آن برنیایند.

در این شرایط کمک گرفتن از روانشناس اهمیت بسیاری دارد و فرد می تواند از این طریق توانمندی خود را برای افزایش مسئولیت پذیری تقویت کند تا با اطمینان بیشتری برای ازدواج اقدام نماید.

  1. ترس از ازدواج بخاطر تجربه های تلخ دیگران

در زندگی همه افراد شکست ها و داستان های تلخ بسیاری وجود دارد که برخی از شنیدن آن ها می ترسند. در امر ازدواج برخی از دختران فکر می کنند شاید این تجربه های تلخ برای آن ها نیز پیش آید و در زندگی مشترک خود شکست بخورند.

اگر چه همه افراد در طول زندگی شان با شکست های مختلفی رو به رو می شوند اما اگر تصمیم ها منطقی و از روی آگاهی باشد در صد شکست آن ها بسیار کم می شود.

  1. ترس از مسخره شدن در ازدواج

برخی از افراد به خاطر حرف مردم و مورد قضاوت قرار گرفتن از طرف دیگران، از ازدواج کردن می ترسند زیرا آن ها شخصی را برای ازدواج می خواهند که مورد تایید دیگران باشد و به خاطر انتخابش مورد تمسخر افراد قرار نگیرند.

این طرز فکر ریشه در عدم اعتماد به نفس افراد دارد و باعث می شود تا دختران ترس از ازدواج داشته باشند و در تصمیم گیری های دیگر با مشکل مواجه شوند.

  1. ترس از نرسیدن به اهداف

برخی از دختران ازدواج را مانعی برای پیشرفت خود می دانند و می ترسند که بعد از ازدواج نتوانند به اهدافشان برسند و یا آن را دنبال کنند و مجبور شوند که کارهای شخصی خود را نیمه کاره بگذارند.

هم چنین آن ها نگران این هستند که بعد از ازدواج نتوانند درس بخوانند و یا کار مورد علاقه شان را انجام دهند. به طور کلی آن ها ازدواج را مانعی برای موفقیت شان می دانند.

اما توجه داشته باشید در صورتی که ازدواج آگاهانه و با معیارهای درست انجام شود می تواند یک مشوق برای رسیدن به اهداف باشد و هم چنین در شکل گیری اهداف جدید نقش بسیار مهمی دارد. افراد در کنار یکدیگر می توانند حتی زودتر و راحت تر به اهدافشان برسند.

  1. ترس از ازدواج در زنان و ترس از رابطه جنسی

یکی از مهم ترین پایه ها و اهداف زندگی مشترک، رابطه جنسی می باشد. و برخی از دختران از برقراری رابطه جنسی و از دست دادن بکارت می ترسند. این ترس بسیار طبیعی است و فرد می تواند با کمک گرفتن از مشاور و روانشناس بر این ترس غلبه کند.

اما در موارد شدیدتر معمولا زوجین بعد از ازدواج متوجه این امر می شوند که اختلال ترس از دخول باعث لطمه به رابطه زناشویی می شود و مشکلاتی در زندگی مشترک به وجود می آورد.

راه های مقابله با ترس از ازدواج در زنان

ترس از ازدواج در میان دختران تقریبا امری طبیعی می باشد و با استفاده از راه حل های صحیح می توان این ترس را کاهش داد. برخی از راه های مقابله با ترس از ازدواج به شرح زیر می باشد:

  1. مشخص کردن معیارهای ازدواج

زمانی که احساس کردید برای ازدواج آمادگی دارید، سعی کنید ازدواج موفق و معیارهای آن را به طور دقیق برای خودتان تعریف کنید و همسر آینده تان را در ذهن تان مجسم نمایید.

در صورتی که معیارهای ازدواج را بشناسید دیگر نگران بهتر بودن موردهای بعدی برای ازدواج نخواهید بود و می توانید راحت تر همسر آینده تان را انتخاب کنید.

  1. ترس از ازدواج در زنان، تغییر نگرش

به این فکر کنید که ممکن است نگرش تان تغییر کند و امروز مجرد بودن را دوست داشته باشید و برای تان لذت بخش باشد ولی در آینده دوست داشته باشید تغییراتی در زندگی تان ایجاد شود و تصمیم بگیرید متاهل باشید و تشکیل خانواده دهید.

تنهایی برای شما خسته کننده خواهد بود و احتمال این که آن روز ازدواج برای شما سخت و دیر شده باشد، بسیار زیاد است.

هم چنین اگر تجربه های تلخ دیگران شما را نگران کرده است و از ازدواج کردن پشیمان شده اید، توجه داشته باشید که همه ازدواج ها سرانجام یکسانی ندارند و و در صورتی که انتخابی عاقلانه و صحیح داشته باشید اختلاف ها و شکست ها در زندگی مشترک به حداقل می رسد.

پس سعی کنید معیارهای درستی را برای انتخاب شریک زندگی در نظر بگیرید.

 

  1. شناخت توانایی ها و نقاط ضعف

یکی از راه های غلبه بر ترس از ازدواج در زنان، خودشناسی می باشد، فرد باید توانایی های خودش را به خوبی بشناسد. سعی کنید متعهد بودن و مسئولیت پذیر بودن را در خود تقویت نماید، در صورتی که مسئولیت پذیری را یاد بگیرید دیگر ترس از تعهد در زندگی مشترک نخواهید داشت.

  1. قبول واقعیت ترس از ازدواج

قبول داشته باشید که همان طور که شما ضعف هایی دارید و کامل نیستید همسر آینده تان نیز کامل نیست و دچار ضعف هایی خواهد بود.

حتی ایده آل ترین افراد در زندگی شان ضعف ها و کاستی هایی دارند، مسئله ای که در این جا مهم است این است که بر اساس معیارهای خود همسرتان را

ترس از ازدواج در زنان، کمک مشاور

اگر احساس می کنید که ترس از ازدواج برای شما مشکل جدی است و مانعی برای ازدواج تان شده است بهتر است از روانشناس کمک بگیرید تا در این زمینه شما را راهنمایی کند.

در این خصوص روانشناس با استفاده از روش های درمان شناختی رفتاری و یا روان درمانی به شما کمک می کند. تا بتوانید با دلایل ترس از ازدواج آشنا شوید و راحت تر با آن ها مقابله کنید.

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان

بسیاری از افراد به دلیل مشغله های کاری و کمبود وقت نمی توانند در جلسات حضوری مشاوره شرکت کنند زیرا رفت و آمد و فرآیند نوبت گیری برای آن ها دشوار است به همین دلیل از رفتن به مشاوره حضوری پشیمان می شوند.

هم چنین برخی از افراد حضوری راحت نیستند و نمی توانند به خوبی مشکلات خود را مطرح کنند در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان مشاوره تلفنی را مهیا کرده است تا در هر کجا که هستید بتوانید با مشاوران و متخصصان در ارتباط باشید و مشکلات خود را با آن ها در میان بگذارید.

منبع : ترس از ازدواج در زنان با راه حل های معجزه آسا

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: ترس از ازدواج در زنان با راه حل های معجزه آسا. آخرین ویرایش: می 6, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=9442

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *