تغییر در مقیاس بزرگ باعث پایین آوردن اکسیژن آب برای حمله به خلیج سنت لارنس کانادا شد

تغییر در مقیاس بزرگ باعث پایین آوردن اکسیژن آب برای حمله به خلیج سنت لارنس کانادا شد

1107 0

خلیج سنت لارنس، اکسیژن را سریعتر از هر جای دیگری در اقیانوس های جهانی گرم کرده و از دست داده است. آبراه وسیع و بیولوژیکی غنی در کانادای غربی، دریاچه های بزرگ آمریکای شمالی را تخلیه می کند و از قایق های ماهیگیری، نهنگ ها و گردشگران محبوب است.

مطالعات جدیدی که توسط دانشگاه واشنگتن انجام شده است، به علل این نوشیدنی سریع تبدیل می شود و آن را به دو جریان قوی ترین اقیانوس تبدیل می کند که شامل: جریان خلیج فارس و جریان لابرادور می باشد. این مطالعه که 17 سپتامبر در تغییرات اقلیمی طبیعت منتشر شده است ، توضیح می دهد که تغییرات اقلیمی در مقیاس وسیع باعث افزایش سطح اکسیژن در قسمت های عمیق تر این آبراه می شود.

Mariona Claret، یکی از پژوهشگران موسسه مشترک UW برای مطالعه اتمسفر و اقیانوس، گفت: “منطقه ناحیه جنوبی نیوفاندلند یکی از بهترین نمونه های اقیانوس است. این نیز یک منطقه بسیار جالب است زیرا در تقاطع جایی که دو جریان بزرگ و بزرگتر در آن تعامل دارند.”

آژانس ماهیگیری کانادا، از سال 1920، در حال افزایش شور و درجه حرارت در منطقه سنت لارنس بوده است. اکسیژن تنها از سال 1960 تحت نظارت بوده و روند نزول آن موجب نگرانی است.

کلاریت گفت: “مشاهدات در خلیج درونی خلیج سنت لارنس نشان دهنده کاهش قابل توجه اکسیژن است که به شرایط هیپوکسیک می رسد، به این معنی که نمی تواند به طور کامل از زندگی دریایی حمایت کند.”

Claret گفت که کاهش اکسیژن در مواجهه با آتلانتیک وولفیش دیده می شود، و پوست های اقیانوس اطلس، خرچنگ های برف و سینه های سبز را تهدید می کند که همه در عمق زندگی می کنند.

Claret گفت: “کاهش اکسیژن در این منطقه قبلا گزارش شده است، اما آنچه که قبل از آن مورد بررسی قرار نگرفت، دلیل اصلی آن بود.” کلارتی در دانشگاه مک گیل کانادا کار می کرد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که با افزایش میزان دی اکسید کربن در طول قرن گذشته به دلیل انتشار گازهای انسانی، جریان Gulf Stream به سمت شمال حرکت کرده و جریان لابرادور تضعیف شده است. این مقاله جدید نشان می دهد که این باعث می شود که بیشتر آب گرم، شور و اکسیژن خلیج فارس به دریای سنت لارنس وارد شود.

این مطالعه جدید با استفاده از خروجی مدل آزمایشی دینامیک ژئوفیزیک ژئوشیمیایی NOAA، یک مدل کامپیوتری با وضوح بالا است که اقیانوس های جهان را با یک نقطه داده در هر 8 کیلومتر (5 مایل) شبیه سازی می کند. این شبیه سازی 9 ماه طول کشید تا با استفاده از 10،000 گره محاسباتی، حتی با استانداردهای مدل های اقلیمی جهانی، بزرگ شود.

با این دقت، سر و صدا و جزئیات خط ساحلی که می توانند در جریان گردش اقیانوس تاثیر بگذارند، ظاهر می شوند. خروجی مدل همراه با مشاهدات تاریخی نشان می دهد که با افزایش سطح دی اکسید کربن آب Gulf Stream جای آب دریا لابرادور را در قسمت های عمیق خلیج سنت لارنس جایگزین می کند.

آبهای موجود در جریان لابرادور توسط طوفان ها در دریای لابرادور فرسوده شده اند و بنابراین جذب هوا در سطح بسیار پایین تر است. با این حال، جریان خلیج فارس در لایه های پایدار افقی طبقه بندی شده است؛ لایه ی بالا حاوی اکسیژن از هوا است، اما اکسیژن لایه های پایین تر  زندگی دریایی می باشد. علاوه بر این،  جریان قسمت گرتر خلیج فارس در عمق بیشتر به همان اندازه متراکم است، بنابراین لایه های عمیق تر و اکثریت محروم از جریان Gulf Stream از همان مسیر چگالی گرفته شده توسط آب های سطحی با اکسیژن از جریان لابرادور پیروی می کنند.

کلارتی گفت: “ما تغییر در اکسیژن در ساحل را به تغییر در جریانهای بزرگ در اقیانوس باز تبدیل می کنیم.”

در مدل، تغییر در گردش بزرگ اقیانوس سبب گرم شدن و خنثی سازی در خلیج سنت لارنس نیز با کاهش در گردش اقیانوس اطلس Meridional، یک الگوی گردش خون اقیانوس شناخته شده به شدت تحت تاثیر قرار آب و هوای نیمکره شمالی است.

کلارتی افزود: “قادر بودن به طور بالقوه تغییرات ساحلی را با جریان آتی Meridional Overturning اقیانوس اطلس مرتبط می کند.”

تجزیه و تحلیل نشان می دهد که نیمی از افت در اکسیژن در رودخانه سنت لارنس مشاهده شده است فقط به دلیل آب گرم تر، که نمی تواند اکسیژن به اندازه کافی نگه داشته شود. نیمه دیگر به علت عوامل دیگری مانند فعالیت بیولوژیکی در دو جریان و درون کانال است. کلارتی گفت: چه اتفاقی خواهد افتاد. او گفت: سطوح اکسیژن در سنت لارنس به مسائل بسیار بزرگتر بستگی دارد، مانند اینکه چقدر انسانهای دی اکسیدکربن در جوامع در دهه های آینده انتشار می یابند و چگونه جریانهای بزرگ اقیانوس پاسخ خواهند داد.

این تحقیق توسط شورای پژوهشی اروپا، وزارت اقتصاد و رقابت اسپانیا، بنیاد نوآوری کانادا و NOAA تأمین مالی شده است. همکاران Eric Galbraith در دانشگاه مستقل بارسلونا هستند. Jaime Palter در دانشگاه رود آیلند؛ دانیل بیانیچی در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس؛ Katja Fennel در دانشگاه Dalhousie در نوا اسکوشیا؛ دنیس گیلبرت در شیلات و اقیانوس کانادا؛ و جان دان در آزمایشگاه Dynamics Fluid Geophysical NOAA.

منبع:

موارد ارائه شده توسط دانشگاه واشنگتن 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: تغییر در مقیاس بزرگ باعث پایین آوردن اکسیژن آب برای حمله به خلیج سنت لارنس کانادا شد. آخرین ویرایش: سپتامبر 18, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=3787

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *