دلایل مشاوره خانوادگی

نوشته شده برای at 3:38 ب.ظ
186 0

دلایل مشاوره خانوادگی

مشاوره خانواده فرآیندی است که در طی آن, ابعاد مختلفی از شخصیت افراد هویدا شده و به همین دلیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این فرآیند خصوصا برای افرادی کارآمدتر خواهد بود که حین تصمیم گیری برای ازدواج, قوه منطق خود را به کلی کار می گذارند و صرفا با احساسات خود انتخاب می کنند. این افراد معمولا در برابر بزرگ ترین مشکلات هم سکوت می کنند یا آن را نادیده می گیرند.

انواع مراحل و اهداف مشاوره خانواده و ازدواج

مشاوره ازدواج دو نوع دارد : مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره پس از ازدواج

در مشاوره پیش از ازدواج, میزان آمادگی طرفین جهت بررسی همخوانی شخصیت و خانواده ها, میزان شناخت یکدیگر از زندگی مشترک و نحوه برخورد با چالش های پیش رو زناشویی سنجیده می شود.

مشاوره پس از ازدواج نیز در مواقعی کاربرد دارد که زوجین پس از تشکیل زندگی مشترک به مانعی برخورد کرده اند و قصد دارند نظر تراپیست را نیز در این باره جویا شوند.

مشاور خانواده در چنین موقعیت هایی به دور از هر گونه پیش داوری و سو گیری نسبت به طرفین قضاوت می کند و به زوجین کمک می کند تا درست ترین راه را به نفع خود, انتخاب کنند.

علت اهمیت زیاد مشاوره ازدواج

متاسفانه این روزها شاهد آمار بسیار بالایی از طلاق زوجین جوان هستیم و علت عمده آن نیز, عدم شناخت کافی زوجین نسبت به اخلاق و شخصیت یکدیگر است. علل دیگر اهمیت مشاوره ازدواج نیز به شرح زیر می باشد:

۱) باعث شناخت کافی زوجین نسبت به یکدیگر می شود.

۲) باعث شناخت نقاط ضعف و قوت یکدیگر خواهد شد.

۳) میزان آگاهی زوجین نسبت به چالش ها و مسائل مختلف را بالا می برد.

۴) موجب پیشگیری از بسیاری از چالش های پیش رو می شود.

خوب است که زوجین حتی کوچک ترین مسائل خود را برای افراد غیر متخصص بازگو نکنند چرا که این کار علاوه بر حل نشدن مشکلات, موجب سخت تر شدن آن و اجازه دخالت اطرافیان در این مسئله خواهدشد.

مشاوران ازدواج نسبت به اطلاعات مراجعین خود متعهد هستند تا اسرار آنان را به کسی بازگو نکنند اما با بازگوکردن اسرار خود برای فامیل و آشنایان خود را سوژه قضاوت و پیش داوری های غیر منطقی اقوام خواهید کرد.

به طور کلی ازدواجی از هر نظر موفق و مثمر ثمر خواهد بود که زوجین در طی آن از لحاظ مختلفی مثل اخلاق جایگاه اجتماعی اقتصادی و غیره هم سطح و هم سو باشند. اگر در این زمینه ها شباهتی وجود نداشته باشد طبیعتا اختلاف پیش می آید و ازدواج نا موفق خواهد شد.

 

در جلسات مشاوره ازدواج چه می گذرد؟

مشاور در وهله اول اطلاعات مهم شما را می پرسد و شما با پر کردن یک فرم جامع و کامل, به او کمک می کنید تا درباره شناخت شما و ارائه راه حل مناسب راهی ارائه کند.

یک مشاور خوب و با تجربه تلاش می کند تا موارد زیر را مهیا کند:

۱) ایجاد فضای امن و مناسب که هر دو طرف بتوانند نظر خود را بدون ترس از هیچ گونه قضاوتی بیان کنند.

۲) ایجاد فرصت برای گفت و گوی آزاد .

۳) رو به رو شدن با نقص های فردی و آشنا شدن با آن ها .

۴) تلاش برای به توافق رسیدن با یکدیگر .

چرا می گوییم مشاوره ی ازدواج واجب و حیاتی است؟

آگاهی کامل لازمه داشتن یک زندگی سالم و بدون ریسک خطرناک می باشد.

شما نمی توانید با دانستن خصوصیات اخلاقی و شخصیتی فرد مقابل با او تشکیل خانواده بدهید. البته لازم به ذکر است که مشاوره ازدواج افراد را به طور کامل معرفی نمی کند اما تا حدود زیادی لایه های زیرین شخصیت او را هویدا می کند.

نحوه مشاوره تلفنی

خانواده نوعی اجتماع کوچک می باشد که هر یک از اعضای آن عضوی مهم از جامعه هستند.

اولین لایه های شخصیتی هر فرد در این اجتماع کوچک شکل می گیرد و فرد را می سازد. با توجه به این که در اغلب خانواده ها درگیری ها و تنش های بسیاری وجود دارد، بهتر است تا در این مسیر سخت از یک مشاور خبره کمک بخواهیم.

علت اهمیت مشاوره خانواده

خانواده ها همیشه برای دلایل متفاوتی احتیاج به مشاوره حضوری یا تلفنی پیدا خواهند کرد. انجام مشاوره و در میان گذاشتن مشکلات با مشاور به شما کمک می کند تا اعضای خانواده و تعارضات آنان را بیشتر بشناسید و با آنان کنار بیایید.

این جلسات مشاوره به افراد کمک می کنند تا کاملا قوی تر بشوید و از نظر اختلالات روانی مختلف, به طور کامل بررسی شوید.

متاسفانه این روزها مشکلات اقتصادی تنش ها و دغدغه های والدین برای تربیت فرزندان و همچنین نحوه ارتباط خانواده با دیگر افراد, بر سلامت روان خانواده تاثیر می گذارد و لزوم مشاوره خانواده را تایید می کند.

اگر در خانه که محیط امن اعضای آن است تنش و استرس وجود داشته باشد اعضای آن از نظر روانی به هم ریخته و بیرون از خانه نیز به تعارضات زیادی برخورد می کنند.

تا زمانی که مشکلات در خانه حل نشوند شما نمی توانید در محیط بیرون از خانه نیز ارتباط سازنده ای داشته باشید.

مزایای مشاوره خانواده

در جلسات مشاوره خانواده سعی بر آن است که خانواده را مثل یک دستگاه سیستماتیک ببینیم که هر یک از اعضای آن عضو مهم آن هستند و عملکرد آنان حائز اهمیت می باشند. در این دستگاه اگر هر عضو آن به درستی کار نکند یا از کار بیوفتد کل عملکرد سیستم به مشکل خواهد خورد.

متاسفانه مشکلی که این روزها گریبان گیر خانواده ها شده است عدم توانایی بر برقراری گفت و گو و ارتباط موثر است. انتظارات فراتر از حد اعضا موجب می شود تا نتوانند یکدیگر را درست بشناسند و این موضوع چالش ها را بیشتر خواهد کرد.

در جلسات مشاوره خانواده چه به صورت حضوری و چه به صورت تلفنی می آموزید که اختلالات رفتاری چگونه هستند و با هر یک از اعضا به چه صورت باید رفتار کنید. چه بسیار خانواده هایی که فقط به علت نا آگاهی و سهل انگاری اعضا از همدیگر پاشیده شده اند.

مشاوره و حل اختلافات زناشویی

مشکلات زناشویی یکی از متداول ترین مشکلاتی است که در جلسات مشاوره مطرح می شود. زوجین به خصوص زوجین جوان به راحتی نمی توانند از پس چنین مشکلاتی بر آیند. حل این تعارضات هنگامی امکان می پذیرد که همه این مشاجرات و دعواها ریشه یابی بشوند.

در این جلسات زوجین می آموزند تا درک عمیق تری به نسبت پارتنر خود پیدا کنند و به طبع در مقابل مشکلات سخت تر بشوند.

چنین جلساتی همچنین به زوجین می آموزد تا چگونه به طور صحیح همسر خود را از دلخوری های موجود با خبر کند.

ایجاد ارتباط سازنده با همسر باعث می شود تا مشکلات به راحتی حل بشوند بدون این که کوچک ترین دلخوری ایجاد بشود.

نحوه مشاوره خانواده تلفنی

با توجه به دنیای پیشرفته و امروزی بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا به صورت تلفنی و غیر حضوری با تراپیست خود ارتباط برقرار کنند. گاهی اوقات موقعیت مکانی تراپیست مورد نظر شما غیر قابل دسترس است و لازم است تا هر چه سریع تر با او صحبت کنید در این مواقع مشاوره تلفنی به حل مشکل شما کمک می کند.

مشاوره تلفنی می تواند به دقت مشاوره حضوری باشد و مشاور شما به همان اندازه برای حل مشکل شما وقت بگذارد.

سخن آخر

مشاوره خانواده چه به صورت حضوری و چه به صورت تلفنی به اعضای خانواده کمک می کند تا بتوانند ارتباطی موثر با خانواده برقرار کنند و جهت حل تعارضات خانوادگی روش های موثر و نوینی یاد بگیرند.

مهم ترین دستاورد جلسات مشاوره این است که شما نسبت به مسائل مختلف آگاهی و هوشیاری پیدا خواهید کرد و همچنین می آموزید تا پیش از هر گونه سوگیری برای حل مشکلات, مذاکره کنید.

منبع : دلایل مشاوره خانوادگی

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: دلایل مشاوره خانوادگی. آخرین ویرایش: سپتامبر 13, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=11139

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *