طب مکمل و جایگزین

نوشته شده برای at آگوست 29, 2022
169 0

طب مکمل و جایگزین(CAM)درمان‌هایی را توصیف می‌کند که همراه با مراقبت‌های استاندارد ارائه شده و به روش‌های کمتر مرسوم مربوط می‌شود. افرادی که به دنبال درمان برای طیف وسیعی از اختلالات مربوط به سلامت روان هستند ممکن است برخی از رویکردهای درمانی مکمل یا جایگزین را مفید بدانند.

تاریخچه

شاخه ای از مراقبت های پزشکی که به عنوان طب مکمل و جایگزین شناخته می شود، صدها سال است که در برخی از نقاط جهان مانند چین و هند و در میان قبایل متعدد مردم بومی آمریکا استفاده می شود. این تکنیک های سنتی ممکن است لزوماً «مکمل» یا «جایگزین» در نظر گرفته نشوند.

قبل از قرن نوزدهم، بسیاری از تکنیک ها که اکنون به عنوان مکمل یا جایگزین در نظر گرفته می شوند، در آن زمان جریان اصلی بودند. بیمارستان‌ رسمی نادر بوده و بیشتر پزشکان به صورت پاره وقت پزشکی را انجام می‌دادند. در آغاز قرن 19، طب متعارف شروع به شکل گیری کرد و در طی چند دهه بعد، رشته پزشکی به سرعت رشد کرد.

فرآیند

یک نظرسنجی ملی در سال 2007 از آمریکایی ها نشان داد که تقریباً 38٪ از بزرگسالان و 12٪ از کودکان بیمار از طب مکمل و جایگزین استفاده می کنند.

از جمله پرکاربردترین درمان‌های طب مکمل و جایگزین،  درمان‌های طب فیزیکی (مانند کایروپراکتیک و ماساژ درمانی) برای کمردرد، یوگا و سایر اشکال ورزش و طب سوزنی می باشد. مکمل های غذایی مانند ویتامین ها و داروهای گیاهی نیز نسبتاً رایج هستند. تحقیقات نشان می دهد که حدود نیمی از بزرگسالان آمریکایی یک یا چند مکمل غذایی مصرف می کنند.

طب مکمل و جایگزین در درمان

حوزه روانشناسی به طور مداوم تکامل و گسترش می یابد زیرا تحقیقات جدید منجر به توسعه ایده های جدید نه تنها در مورد مراقبت و درمان، بلکه مفاهیم سلامت و رفاه عمومی می شود. بسیاری از افراد دیدگاه جامعی نسبت به شفا و تندرستی دارند.

این تکنیک ها شامل درمان هایی مانند طب سوزنی، ماساژ درمانی، یوگا، بیوفیدبک، درمان های تغذیه ای و مدیتیشن می شود. ثابت شده است که برخی از آن ها تأثیر مثبتی بر سلامت ذهنییا جسمانی دارند، در حالی که برخی دیگر هنوز توسط شواهد علمی تأیید نشده اند.

از آنجایی که بسیاری از این درمان ها مبتنی بر شواهد نیستند، برخی از افراد ممکن است از انتقاد بترسند و تمایلی به هر گونه درمان مکمل یا جایگزین آن نداشته باشند. با این حال، درمان‌های مکمل برای هر فردی مناسب نیستند.

درمانگران معمولاً درمان‌های خوراکی مانند مکمل‌های گیاهی یا ویتامین را تجویز نمی‌کنند، اما برخی از کسانی که در حال درمان هستند ممکن است از این درمان‌ها برای کمک به رفع مشکلات خلقی یا نگرانی‌های دیگر استفاده کنند.

درمانگران می توانند افرادی را که در حال درمان هستند با رویکردهای تکمیلی مانند مدیتیشن یا آرامش آشنا کنند تا درمان را سریع تر و با آرامش بیش تری طی کند.

طب مکمل و جایگزین

طب مکمل

اصطلاح «طب مکمل» بر سلامت کلی (روانی و جسمی) از طریق روان درمانی و درمان های مکمل تمرکز می کند. اصطلاح «مکمل» را می توان به صورت زیر توصیف کرد:

  • استفاده از بیش از یک مدل روان درمانی هنگام درمان
  • همکاری پزشکان در شاخه های مختلف

رویکردهای ذهن و بدن، مانند تصویرسازی هدایت شده، هیپنوتیزم، مدیتیشن و تمرینات تمدد اعصاب مدت‌هاست که برای مدیریت خلق و خو، بهبود احساسات و تقویت حس عمومی استفاده می‌شود.

چنین تکنیک هایی را می توان به راحتی در گفتار درمانی گنجاند. این رویکردها ممکن است به‌عنوان روش‌های درمانی یا تکنیک‌های درمانی مستقل در نظر گرفته شوند یا با روان‌درمانی سنتی ادغام شوند.

کمک طب مکمل و جایگزین

با این حال، برخی از درمان ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان بخشی از درمان مفید هستند. توصیه می شود که هر رویکرد جایگزین یا مکمل ابتدا با روانشناس یا درمانگر مورد بحث قرار گیرد.

برای مثال، ثابت شده است که رویکردهای مبتنی بر مدیتیشن تا حد زیادی تأثیر مثبت داشته و عوارض جانبی کمی دارند. بنابراین رویکردهای مبتنی بر مدیتیشن تأثیر تا حد زیادی مثبت، بدون عوارض جانبی منفی دارند. مطالعات نشان داده اند که مدیتیشن می تواند در درمان بی خوابی مفید باشد و  به طور بالقوه در کاهش خطر آسیب به خود و افکار خودکشی در نوجوانان مفید باشد.

تحقیقات نشان داده است که یوگا ممکن است برای بسیاری از افراد استرس را کاهش دهد و همچنین می تواند در تسکین افسردگی، اضطراب  و احتمالاً اسکیزوفرنی مفید باشد. یوگا در سال های اخیر در ایالات متحده محبوب شده است. بر اساس آمار به دست آمده بیش از 7 درصد از بزرگسالان حداقل یک بار یوگا را امتحان کرده اند و تقریباً 4 درصد در سال گذشته یوگا را تمرین کرده اند، این تحقیقات نشان داده است که یوگا ممکن است به بهبود خلق و خو و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

طبق تحقیقات، طب سوزنی، نوعی از طب جایگزین سنتی است که می تواند در درمان درد مزمن مفید باشد

سایر درمان‌های طب مکمل و جایگزینشامل موارد زیر می باشند اما به آن ها محدود نمی‌شود:

  • بیوفیدبک
  • هیپنوتیزم
  • درمان مبتنی بر تغذیه
  • هومیوپاتی

انتقادات و محدودیت ها

علاوه بر چالش های تحقیقاتی، برخی نگرانی های ایمنی نیز در مورد طب مکمل و جایگزین وجود دارد.

  1. استفاده از درمان طب مکمل و جایگزین به جای درمان اثبات شده در مورد بیماری های اساسی می تواند افراد را در معرض خطر قرار دهد.
  2. استفاده از مکمل های گیاهی که توسط تحقیقات پشتیبانی نشده یا توسط FDA تایید نشده است می تواند خطرناک باشد، به طور مثال ممکن است تداخلات دارویی مضر را تجربه کنند.
  3. زمانی که مهارت، دانش یا آموزش مناسب وجود نداشته باشد این درمان می تواند آسیب زا باشد.

منبع : طب مکمل و جایگزین

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: طب مکمل و جایگزین. آخرین ویرایش: آگوست 29, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=10986

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *