مطالعه ویروس Zika علل احتمالی آسیب مغزی را نشان می دهد

مطالعه ویروس Zika علل احتمالی آسیب مغزی را نشان می دهد

509 0

در افراد سالم، ویروس Zika باعث علائم آنفولانزا می شود. اگر یک زن باردار آلوده شود، نوزاد نابالغ می تواند از اختلالات شدید مغزی در اثر مکانیسم هایی که هنوز مشخص نشده است رنج ببرد. مطالعات انجام شده توسط دانشگاه فنی مونیخ (TUM) و موسسه بیوشیمی مکس پلانک (MPI-B) نشان می دهد که پروتئین ویروس Zika با پروتئین های سلولی مرتبط است که برای رشد عصبی مورد نیاز است.

چند سال پیش، ویروس زیکا در سرتاسر آمریکای جنوبی گسترش یافت و یک مسئله بهداشتی با تأثیر جهانی بود. تعداد قابل توجهی از زنان امریکای جنوبی که برای نخستین بار در ابتدای بارداری خود با نیش حشرات با ویروس ارتباط برقرار کردند، پس از آن کودکان مبتلا به اختلالات شدید را به دنیا آوردند. نوزادان از یک بیماری به نام میکروسفالی رنج می برند؛ آنها با یک مغز که خیلی کوچک بودند متولد شدند. این می تواند به اختلالات عقلی و سایر اختلالات عصبی جدی منجر شود.

دانشمندان موفق به اثبات این شدند که این ناهنجاری ها ناشی از عفونت ویروس زیکا هستند، اما تا کنون آنها نتوانسته اند علت را توضیح دهند . آندریاس پیکلمایر، سرپرست ایمونولوپاتولوژی ویروسی در TUM و تیمش از موسسه ویروس TUM و MPI-B تحقیق کرده است که چگونه ویروس Zika بر سلول های مغزی انسان اثر می گذارد. آنها پروتئین های ویروسی را شناسایی کردند که توانایی تأثیر در رشد مغز را در مغز ایجاد می کردند.

اثر جانبی خطرناک تکثیر ویروس

” Pichlmair توضیح می دهد که به مطالعه اخیر منتشر شده در مجله علمی طبیعت  پرداخت . ویروس Zika نزدیک به ویروس هپاتیت C و برخی بیماری های گرمسیری مانند ویروس دنگ و غرب نیل است. با این حال، تنها ویروس که باعث آسیب مغزی در نوزادان می شود.”

محققان کشف کردند که ویروس از پروتئین های خاصی برای تکثیر ژنوم خود استفاده می کند. این مولکول ها همچنین عوامل مهم مغز و اعصاب در فرایند رشد سلول های بنیادی به سلول عصبی هستند. .” ویروس شناس توضیح می دهد: یافته های ما نشان می دهد که ویروس این عوامل را از پیشرفت مغز دور می کند و از آنها برای تکثیر ژنوم خود استفاده می کند که از مغز به درستی جلوگیری می کند.

هنگامی که تیم تحت رهبری Pichlmair عوامل را در سلول ها حذف کرد، ویروس آن را بسیار تندتر تکرار کرد. محققان توانستند نشان دهند که پروتئین های ویروسی با این عوامل توسعه در ارتباط هستند و باعث نقص مغز می شوند. Pichlmair می گوید: “مطالعات قبلی نشان داد که پروتئین های ویروسی لازم برای بسته بندی یا تکثیر ژنوم ویروسی است، اما برای اینکه بدانید که چگونه این پروتئین ها بر توسعه عصبی تاثیر می گذارد، مبهم است، به نظر می رسد که پروتئین های ویروسی باعث نقص های جدی در نوزادان می شوند.

پاک کردن تصویر از عفونت ویروس

تیم تحقیقاتی خود را در تحقیق جامع پروتئومیک خود، پروتئین های سلولی را که توسط ویروس شیمیایی یا عددی تغییر کرده بودند یا به پروتئین های ویروس منتقل می کردند شناسایی کردند. به این ترتیب، آنها نه تنها قادر به نشان دادن دلایل احتمالی برای ناهنجاری های ناشی از ایجاد شده، بلکه همچنین یک تصویر بسیار واضح از اینکه ویروس دوباره برنامه می کند سلول را برای استفاده از آن برای تکثیر خود به دست آورد.

تأثیر ویروس زیکا در سلول کشنده بود، نه درصد پروتئین های سلولی تغییر شیمیایی داشت و پروتئین های ویروسی با بیش از 380 پروتئین سلولی تعامل داشتند. Pichlmair می گوید: “مجموعه داده های جامع ما امیدوارم راه را برای دیگر دانشمندان برای ایجاد روش های درمانی برای از بین بردن زیکا و یا ویروس های مرتبط هدایت کند.”

منبع:

موارد ارائه شده توسط دانشگاه فنی مونیخ (TUM) 

بازنشر(Cite this article as):
سارا نظری مقدم. تاپ نیوز: مطالعه ویروس Zika علل احتمالی آسیب مغزی را نشان می دهد. آخرین ویرایش: سپتامبر 7, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=3297

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *