چگونه خواب های REM و غیر REM ممکن است با هم کار کنند تا به ما در حل مشکلات کمک کنند

چگونه خواب های REM و غیر REM ممکن است با هم کار کنند تا به ما در حل مشکلات کمک کنند

825 0

خواب شناخته شده است و برای تفکر خلاق مهم است، اما دقیقا چگونه به ما کمک می کند و نقش هر مرحله خواب REM و غیر REM هنوز مشخص نشده است. یک گروه از محققان در حال حاضر یک نظریه را مطرح کرده اند که در یک نظر منتشر شده در 15 مه در مجله Trends in Sciences شناخت شناسی منتشر شده است تا توضیح دهد که چگونه میان گذراندن خواب REM و غیر REM ممکن است حل مسئله خلاقانه را در شیوه های مختلف اما مکمل تسهیل کند.

پنی لوئیس، استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه کاردیف، می گوید: “فرض کنید من یک پازل خلاقیت به شما می دهم که در آن شما تمام اطلاعاتی را دارید و برای حل کردن به آن نیاز دارید، اما نمی توانید، زیرا شما گیر کرده اید. شما می توانید به این فکر کنید که همه خاطراتی را که لازم دارید در اختیارتان قرار داده ایم، اما شما باید آنها را بازسازی کنیم و ارتباط بین خاطراتی را که ارتباطی با آنها نداشته اید، پیوند دهیم، چیزهایی را که در حال یکپارچه سازی نیست، ادغام کنید”.

مطالعات نشان می دهد که این نوع از بازسازی اغلب در حالی که ما در حال خواب هستیم اتفاق می افتد ، بنابراین لوئیس و همکارانش در این ادبیات، و همچنین داده های فیزیولوژیکی و رفتاری، به منظور ایجاد یک مدل از آنچه که ممکن است در هر مرحله رخ دهد، اقداماتی انجام دادند. مدل آنها پیشنهاد می کند که خواب غیر REM به ما در سازماندهی اطلاعات به مقوله های مفید کمک می کند، در حالیکه REM به ما اجازه می دهد از این دسته ها برای کشف ارتباط های غیرمنتظره جلوگیری کنیم.

بر اساس تحقیقات قبلی، خاطراتی که توسط هیپوکامپ گرفته شده در طول خواب غیر REM پخش می شوند، و همانطور که ما شباهت بین آنها را تشخیص می دهیم، این اطلاعات در قشر مغز ذخیره می شود. لوییس و همکارانش پیشنهاد می کنند که هیپوکمپ به نحوی کنترل آنچه را که پخش می کند، به دلیل وجود هیپوکامپ و قشر در ارتباطات نزدیک است. از آنجایی که ترجیح می دهد که چیزهایی را که مشابه یا مرتبط با موضوع هستند، پخش کنند، ما را تشویق می کند که این پیوند ها را پیدا کنند و از آنها برای ایجاد طرح یا چارچوب سازمان استفاده کند.

از سوی دیگر، در طول خواب REM، هیپوکامپ و قشر به نظر نمی رسد تقریبا همگام باشد. بنابراین، تیم لوئیس مظنون است که قشر مغز در حال حاضر آزاد است که خاطرات ذخیره شده را در هر ترکیبی پخش کند، صرف نظر از اینکه آیا آنها مشابه هستند. در همین حال، شواهد نشان می دهد که امواج ponto-geniculo-occipital باعث می شود که مناطق قشر مغز به طور تصادفی فعال شوند، که می تواند باعث پخش خاطرات از طرح های مختلف شود.

لوییس می گوید: “بنابراین، آنچه ما پیشنهاد می دهیم این است که اگر شما در مورد نوعی مشکل گیر افتاده باشید، این مسئله برجسته است و ما می دانیم که چیزهای برجسته ای پخش می شوند. قسمت کمی اندکی این است که وقتی چیز دیگری به طور تصادفی در قشر مغز فعال شده است که عنصری مشابه است، شما یک پیوند را ایجاد خواهید کرد.” این پیوند های شگفت انگیز ممکن است جهش خلاق مورد نیاز برای حل یک مشکل باشد.

برای نشان دادن، او به کشف ساختار یک اتم توسط ارنست رادرفورد اشاره دارد. او طرح خود را بر روی چیزی که ممکن است غیر مرتبط باشد مانند: منظومه شمسی انجام دهد. با توجه به مدلی که لوئیس و تیمش پیشنهاد می کنند، دانش رادرفورد از اتم ها و سیستم های خورشیدی در طرح های مختلف در طول خواب غیر REM تقسیم می شود. سپس در طول خواب REM، خاطرات اتم خود را می تواند با حافظه به طور تصادفی از منظومه شمسی فعال کند، و اجازه دهد او را در تشخیص همپوشانی بین آنها و بعد آن کمک کند و کار خود را مجددا پخش کند.

لوئیس می گوید: “ایده این است که این مدل را به صورت رسمی قرار دهیم تا آن جا وجود داشته باشد و مردم بتوانند به طور صریح آن را آزمایش کنند. پس از دریافت کمک پنج ساله، او و تیم او در حال کار بر روی تست خود هستند و منتظر به اشتراک گذاشتن نتایج هستند.

منبع:

موارد ارائه شده توسط Cell Press

بازنشر(Cite this article as):
سارا نظری مقدم. تاپ نیوز: چگونه خواب های REM و غیر REM ممکن است با هم کار کنند تا به ما در حل مشکلات کمک کنند. آخرین ویرایش: سپتامبر 20, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=3859

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *