تکنیک درس خواندن

تکنیک درس خواندن : دقیق تر درس بخوانید نه سخت تر

145 0

تکنیک درس خواندن را بیاموزید. آیا تا به حال احساس می کنید که عادت های مطالعه شما به سادگی آن را کاهش نمی دهد؟ آیا نمی‌دانید برای عملکرد بهتر در کلاس و امتحانات چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ بسیاری از دانش‌آموزان متوجه می‌شوند که عادات مطالعه دبیرستانی آن‌ها در دانشگاه چندان مؤثر نیست. این قابل درک است، زیرا کالج با دبیرستان کاملاً متفاوت است. اساتید کمتر درگیر شخص هستند، کلاس‌ها بزرگ‌تر هستند، امتحانات ارزش بیشتری دارند، مطالعه شدیدتر است، و کلاس‌ها بسیار دقیق‌تر هستند. این بدان معنا نیست که مشکلی با شما وجود دارد. این فقط به این معنی است که شما باید مهارت های مطالعه موثرتری را بیاموزید. خوشبختانه، بسیاری از استراتژی های مطالعه فعال و موثر وجود دارد که نشان داده شده است که در کلاس های دانشگاه موثر است.

این جزوه چند نکته در مورد مطالعه موثر ارائه می دهد. اجرای این نکات در روال مطالعه منظم به شما کمک می کند تا مطالب درسی را به طور کارآمد و موثر یاد بگیرید. با آنها آزمایش کنید و برخی از آنها را پیدا کنید که برای شما مفید هستند.

تکنیک درس خواندن

صرف خواندن و بازخوانی متون یا یادداشت ها به طور فعال درگیر مطالب نیست. این به سادگی یادداشت های شما را دوباره می خواند. فقط “انجام” خواندن برای کلاس درس خواندن نیست. این به سادگی خواندن برای کلاس است. بازخوانی منجر به فراموشی سریع می شود.

به خواندن به عنوان بخش مهمی از پیش مطالعه فکر کنید، اما یادگیری اطلاعات مستلزم درگیر شدن فعالانه با مطالب است (ادواردز، 2014). مشارکت فعال فرآیند ساخت معنا از متن است که شامل ایجاد ارتباط با سخنرانی ها، شکل دادن به مثال ها و تنظیم یادگیری خود می شود (دیویس، 2007). مطالعه فعال به معنای برجسته کردن یا خط کشی متن، بازخوانی یا به خاطر سپردن رو به رو نیست. اگرچه این فعالیت‌ها ممکن است به درگیر نگه داشتن شما در کار کمک کنند، اما تکنیک‌های مطالعه فعال در نظر گرفته نمی‌شوند و به طور ضعیفی با بهبود یادگیری مرتبط هستند (Mackenzie, 1994).

تکنیک درس خواندنایده هایی برای مطالعه فعال عبارتند از:

  • یک راهنمای مطالعه بر اساس موضوع ایجاد کنید. سوالات و مسائل را فرموله کنید و پاسخ های کامل را بنویسید. مسابقه خود را ایجاد کنید
  • معلم شدن. اطالعات را با صدای بلند به زبان خودتان بگویید که انگار شما مربی هستید و مفاهیم را به یک کلاس آموزش می دهید.
  • نمونه هایی را استخراج کنید که به تجربیات خودتان مربوط می شود.
  • نقشه های مفهومی یا نمودارهایی ایجاد کنید که مطالب را توضیح دهد .
  • نمادهایی را توسعه دهید که مفاهیم را نشان می دهند.
  • برای کلاس‌های غیر فنی (مثلاً انگلیسی، تاریخ، روان‌شناسی)، ایده‌های بزرگ را کشف کنید تا بتوانید آنها را توضیح دهید، مقایسه کنید و دوباره ارزیابی کنید.
  • برای کلاس های فنی، مشکلات را بررسی کنید و مراحل و دلیل کارکرد آنها را توضیح دهید.
  • مطالعه از نظر سؤال، شواهد و نتیجه: سؤال مطرح شده توسط مربی/نویسنده چیست؟ شواهدی که ارائه می دهند چیست؟ نتیجه گیری چیست؟

سازماندهی و برنامه ریزی به شما کمک می کند تا فعالانه در دوره های خود مطالعه کنید. هنگام مطالعه برای آزمون، ابتدا مطالب خود را سازماندهی کنید و سپس مرور فعال خود را بر اساس موضوع شروع کنید (نیوپورت، 2007). اغلب اساتید موضوعات فرعی را در برنامه های درسی ارائه می دهند. از آنها به عنوان راهنما برای کمک به سازماندهی مواد خود استفاده کنید. به عنوان مثال، همه مطالب را برای یک موضوع (مثلاً یادداشت های پاورپوینت، یادداشت های کتاب درسی، مقالات، تکالیف و غیره) جمع آوری کنید و آنها را در یک انبوه قرار دهید. هر شمع را با موضوع برچسب گذاری کنید و بر اساس موضوعات مطالعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اصل مطالعه فعال، برگه راهنمایی ما را در مورد فراشناخت تکنیک درس خواندن بررسی کنید.

چرخه مطالعه را درک کنید

چرخه مطالعه که توسط فرانک کریست توسعه یافته است، بخش های مختلف مطالعه را تقسیم می کند: پیش نمایش، حضور در کلاس، مرور، مطالعه و بررسی درک شما. اگرچه هر مرحله ممکن است در یک نگاه واضح به نظر برسد، اغلب دانش آموزان سعی می کنند از میانبرها استفاده کنند و فرصت های یادگیری خوب را از دست بدهند. به عنوان مثال، ممکن است قبل از کلاس از مطالعه خودداری کنید زیرا استاد همان مطالب را در کلاس پوشش می دهد. انجام این کار یک فرصت کلیدی برای یادگیری در حالت های مختلف (خواندن و شنیدن) و بهره مندی از تکرار و تمرین توزیع شده را از دست می دهد (به شماره 3 زیر مراجعه کنید) که هم از خواندن پیش رو و هم از حضور در کلاس به دست خواهید آورد. درک اهمیت تمام مراحل این چرخه به شما کمک می کند تا فرصت های یادگیری موثر را از دست ندهید.

فاصله گرفتن خوب است |تکنیک درس خواندن

یکی از تاثیرگذارترین تکنیک درس خواندن ، «تمرین توزیع‌شده» است – فاصله زمانی مطالعه شما در چند دوره زمانی کوتاه در چند روز و هفته (نیوپورت، 2007). موثرترین تمرین این است که هر روز برای مدت کوتاهی روی هر کلاس کار کنید. مجموع زمان صرف شده برای مطالعه به اندازه (یا کمتر) از یک یا دو جلسه کتابخانه ماراتن خواهد بود، اما اطلاعات را عمیق‌تر یاد خواهید گرفت و در درازمدت بسیار بیشتری را حفظ خواهید کرد – که به شما کمک می‌کند در مرحله نهایی A . مهم این است که چگونه از زمان مطالعه خود استفاده می کنید، نه مدت زمان مطالعه. جلسات طولانی مطالعه منجر به عدم تمرکز و در نتیجه عدم یادگیری و حفظ می شود.

برای اینکه مطالعه را در بازه‌های زمانی کوتاه در چند روز و چند هفته پخش کنید، باید بر برنامه خود کنترل داشته باشید . داشتن فهرستی از وظایف برای تکمیل به صورت روزانه به شما کمک می کند تا جلسات مطالعه فعال منظم را برای هر کلاس در نظر بگیرید. سعی کنید هر روز کاری برای هر کلاس انجام دهید. در مورد مدت زمانی که قصد دارید برای هر کار اختصاص دهید دقیق و واقع بین باشید—نباید وظایفی بیش از حدی که می توانید در طول روز انجام دهید در لیست خود داشته باشید.

به عنوان مثال، ممکن است به جای همه آنها یک ساعت قبل از کلاس، چند مسئله را در روز در ریاضی انجام دهید. در تاریخ، می توانید هر روز 15 تا 20 دقیقه به طور فعال یادداشت های کلاس خود را مطالعه کنید. بنابراین، ممکن است مدت زمان مطالعه شما همچنان یکسان باشد، اما به جای اینکه فقط برای یک کلاس آماده شوید، برای تمام کلاس های خود در مدت زمان کوتاه آماده می شوید. این به تمرکز، ماندن در کار خود و حفظ اطلاعات کمک می کند.

علاوه بر یادگیری عمیق تر مطالب، فاصله گذاری بین کارتان به جلوگیری از اهمال کاری کمک می کند. به جای اینکه روز دوشنبه چهار ساعت با پروژه مخوف روبرو شوید، می توانید هر روز 30 دقیقه با پروژه مخوف روبرو شوید. زمان کوتاه‌تر و ثابت‌تر برای کار بر روی یک پروژه مخوف به احتمال زیاد قابل قبول‌تر است و احتمال اینکه تا آخرین لحظه به تعویق بیفتد کمتر است. در نهایت، اگر مجبور هستید مطالبی را برای کلاس حفظ کنید (نام، تاریخ، فرمول)، بهتر است برای این مطالب فلش کارت درست کنید و به طور دوره ای در طول روز مرور کنید تا یک جلسه حفظ طولانی (Wissman and Rawson, 2012). برای کسب اطلاعات بیشتر به جزوه ما در مورد استراتژی های حفظ کردن مراجعه کنید.

خوب است که شدید باشید

همه درس خواندن برابر نیست. اگر فشرده مطالعه کنید، به موفقیت بیشتری دست خواهید یافت. جلسات مطالعه فشرده کوتاه هستند و به شما این امکان را می دهند که کار را با کمترین تلاش تلف شده انجام دهید. زمان‌های کوتاه‌تر و فشرده‌تر مطالعه مؤثرتر از مطالعه طولانی است.

در واقع، یکی از تاثیرگذارترین استراتژی های مطالعه، توزیع مطالعه در جلسات متعدد است (نیوپورت، 2007). جلسات مطالعه فشرده می تواند 30 یا 45 دقیقه طول بکشد و شامل استراتژی های مطالعه فعال باشد. به عنوان مثال، خودآزمایی یک استراتژی مطالعه فعال است که شدت مطالعه و کارایی یادگیری را بهبود می بخشد. با این حال، برنامه ریزی برای صرف ساعت ها برای خودآزمایی پایانی احتمالاً باعث می شود حواس شما پرت شود و توجه خود را از دست بدهید.

از سوی دیگر، اگر قصد دارید به مدت 45 دقیقه در مورد مطالب درسی خود را امتحان کنید و سپس استراحت کنید، به احتمال زیاد توجه خود را حفظ کرده و اطلاعات را حفظ خواهید کرد. علاوه بر این، جلسات کوتاه‌تر و شدیدتر احتمالاً فشار لازم را برای جلوگیری از اهمال کاری وارد می‌کند.

تکنیک درس خواندن برای دختران و پسران

سکوت ارزشمند نیست |تکنیک درس خواندن

بدانید کجا بهتر مطالعه می کنید. شاید سکوت یک کتابخانه بهترین مکان برای شما نباشد. این مهم است که در نظر بگیرید که چه محیطی نویز برای شما بهترین کار را دارد. ممکن است متوجه شوید که با مقداری نویز پس زمینه بهتر تمرکز می کنید. برخی از افراد متوجه می شوند که گوش دادن به موسیقی کلاسیک در حین مطالعه به آنها کمک می کند تا تمرکز کنند، در حالی که برخی دیگر این کار را بسیار حواس پرتی می دانند. نکته اینجاست که سکوت کتابخانه ممکن است به همان اندازه (یا بیشتر) از سر و صدای یک سالن ورزشی حواس پرت کننده باشد. بنابراین، اگر سکوت حواس‌تان را پرت می‌کند، اما ترجیح می‌دهید در کتابخانه مطالعه کنید، طبقه‌های اول یا دوم را امتحان کنید، جایی که پس‌زمینه «زنگ» بیشتری وجود دارد.

به خاطر داشته باشید که مطالعه فعال به ندرت ساکت است زیرا اغلب مستلزم بیان مطالب با صدای بلند است.

مشکلات دوست شماست

کار کردن و دوباره کاری کردن مسائل برای دروس فنی مهم است (به عنوان مثال، ریاضی، اقتصاد). بتوانید مراحل مشکلات و دلیل کارکرد آنها را توضیح دهید.

در دوره های فنی، معمولاً مهمتر از خواندن متن مشکلات کار است (نیوپورت، 2007). در کلاس، مشکلات تمرینی که توسط استاد نشان داده شده است را با جزئیات بنویسید. هر مرحله را حاشیه نویسی کنید و اگر گیج هستید سوال بپرسید. حداقل سوال و پاسخ را ثبت کنید (حتی اگر مراحل را از دست دادید).

تکنیک درس خواندن شامل: هنگام آماده شدن برای آزمون ها، فهرست بزرگی از مشکلات مطالب درسی و سخنرانی ها را جمع آوری کنید. مشکلات را بررسی کنید و مراحل و چرایی کارکرد آنها را توضیح دهید (Carrier, 2003).

چندوظیفه ای را تجدید نظر کنید

تعداد قابل توجهی از تحقیقات نشان می دهد که انجام چند وظیفه ای کارایی را بهبود نمی بخشد و در واقع بر نتایج تأثیر منفی می گذارد (Junco، 2012).

برای اینکه هوشمندانه تر مطالعه کنید، نه سخت تر، باید حواس پرتی را در طول جلسات مطالعه حذف کنید. شبکه های اجتماعی، وبگردی، بازی کردن، ارسال پیامک و … اگر اجازه دهید، شدت جلسات مطالعه شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد! تحقیقات واضح است که انجام چند کار (به عنوان مثال، پاسخ به متون، در حین مطالعه)، زمان مورد نیاز برای یادگیری مطالب را افزایش می دهد و کیفیت یادگیری را کاهش می دهد (Junco، 2012).

حذف عوامل حواس پرتی به شما این امکان را می دهد که در طول جلسات مطالعه خود به طور کامل درگیر شوید. اگر به رایانه خود برای انجام تکالیف نیاز ندارید، از آن استفاده نکنید. از برنامه‌ها برای کمک به تعیین محدودیت‌هایی برای مدت زمانی که می‌توانید در سایت‌های خاص در طول روز بگذرانید، استفاده کنید. گوشی خود را خاموش کنید به مطالعه فشرده با استراحت در رسانه های اجتماعی پاداش دهید (اما مطمئن شوید که زمان استراحت خود را دارید!) برای نکات و استراتژی های بیشتر به جزوه ما در مورد مدیریت فناوری مراجعه کنید.

تنظیمات خود را تغییر دهید

چندین مکان برای مطالعه در محوطه و اطراف دانشگاه پیدا کنید و اگر متوجه شدید که دیگر فضای کاری برای شما نیست، فضای خود را تغییر دهید.

بدانید چه زمانی و کجا بهتر مطالعه می کنید. ممکن است تمرکز شما در ساعت 10:00 شب باشد. به اندازه 10:00 صبح نیست. شاید شما در یک کافی شاپ با سر و صدای پس زمینه، یا در سالن مطالعه در محل اقامت خود بهره وری بیشتری داشته باشید. شاید وقتی روی تختتان مطالعه می کنید، خوابتان می برد.

مکان های متنوعی در محوطه دانشگاه و اطراف آن داشته باشید که محیط های مطالعه خوبی برای شما باشد. به این ترتیب در هر کجا که هستید، می توانید محل مطالعه عالی خود را پیدا کنید. پس از مدتی، ممکن است متوجه شوید که محل شما خیلی راحت است و دیگر مکان مناسبی برای مطالعه نیست، بنابراین وقت آن است که به یک مکان جدید بروید! که خود یک تکنیک درس خواندن است.

معلم شدن |تکنیک درس خواندن

سعی کنید مطالب را به زبان خودتان توضیح دهید، انگار شما معلم هستید. شما می توانید این کار را در یک گروه مطالعه، با یک شریک مطالعه یا به تنهایی انجام دهید. گفتن مطالب با صدای بلند نشان می دهد که در کجا سردرگم هستید و به اطلاعات بیشتری نیاز دارید و به شما در حفظ اطلاعات کمک می کند. همانطور که در حال توضیح مطالب هستید، از مثال ها استفاده کنید و بین مفاهیم ارتباط برقرار کنید (همانطور که معلم انجام می دهد). اشکالی ندارد (حتی تشویق می شود) این کار را با یادداشت های خود در دستان خود انجام دهید. در ابتدا ممکن است لازم باشد برای توضیح مطالب به یادداشت های خود تکیه کنید، اما در نهایت می توانید آن را بدون یادداشت های خود آموزش دهید.

ایجاد یک مسابقه برای خودتان به شما کمک می کند تا مانند استاد خود فکر کنید. استاد شما چه چیزی را می خواهد که بدانید؟ امتحان کردن خودتان یک تکنیک مطالعه بسیار موثر است. یک راهنمای مطالعه تهیه کنید و آن را با خود حمل کنید تا بتوانید پرسش‌ها و پاسخ‌ها را به صورت دوره‌ای در طول روز و چند روز مرور کنید. سوالاتی را که نمی دانید شناسایی کنید و فقط در مورد آن سوالات خود را امتحان کنید. پاسخ های خود را با صدای بلند بگویید. این به شما کمک می کند تا اطلاعات را حفظ کنید و در جاهایی که لازم است اصلاحاتی انجام دهید. برای دروس فنی، نمونه مسائل را انجام دهید و توضیح دهید که چگونه از سوال به پاسخ رسیدید. مشکلاتی که برای شما دردسر ایجاد می کند را دوباره انجام دهید. یادگیری مطالب از این طریق به طور فعال مغز شما را درگیر می کند و به طور قابل توجهی حافظه شما را بهبود می بخشد (کریک، 1975).

کنترل تقویم خود را در دست بگیرید

کنترل برنامه و حواس پرتی به شما کمک می کند تا به اهداف خود برسید.

اگر کنترل تقویم خود را در دست دارید، می‌توانید تکالیف خود را تکمیل کنید و در راس کارهای درسی خود باقی بمانید. مراحل زیر برای کنترل تقویم شما هستند:

  1. در یک روز هر هفته، (شاید یکشنبه شب ها یا صبح های شنبه) برنامه هفته خود را برنامه ریزی کنید .
  2. هر کلاس را مرور کنید و آنچه را که می خواهید برای هر کلاس در آن هفته تکمیل کنید، بنویسید.
  3. به تقویم خود نگاه کنید و تعیین کنید که چند ساعت برای تکمیل کار خود وقت دارید.
  4. تعیین کنید که آیا لیست شما می تواند در مدت زمانی که در دسترس دارید تکمیل شود یا خیر. (شاید بخواهید مدت زمان مورد انتظار برای تکمیل هر تکلیف را تعیین کنید.) در صورت نیاز تنظیمات را انجام دهید. برای مثال، اگر متوجه شدید که تکمیل کارتان بیش از ساعت‌هایی که در دسترس دارید، طول می‌کشد، احتمالاً باید خوانش‌هایتان را تریاژ کنید. تکمیل تمام خواندن ها یک تجمل است. شما باید بر اساس آنچه در کلاس پوشش داده می شود، در مورد مطالب خود تصمیم بگیرید. شما باید تمام تکالیف را از منبع کلاس مورد علاقه (آنی که در کلاس زیاد استفاده می شود) بخوانید و یادداشت برداری کنید. این ممکن است کتاب درسی یا مطالعه ای باشد که مستقیماً به موضوع روز می پردازد. به احتمال زیاد می توانید از خواندن مکمل ها استفاده نکنید.
  5. زمانی که قصد دارید تکالیف را تکمیل کنید، در تقویم خود مداد بزنید.
  6. هر شب قبل از رفتن به رختخواب، برنامه خود را برای روز بعد تنظیم کنید. بیدار شدن با یک برنامه، شما را بازده بیشتری می کند.

برای راهنمایی های بیشتر در مورد استفاده از تقویم به عنوان مدیریت زمان، جزوه ما را در مورد تقویم ها و دانشگاه در مورد تکنیک درس خواندن ببینید.

از زمان استراحت به نفع خود استفاده کنید

مراقب هفته های “آسان” باشید. این آرامش قبل از طوفان است. هفته های کاری سبک زمان بسیار خوبی برای پیشبرد کار یا شروع پروژه های طولانی است. از ساعت های اضافی برای پیشبرد وظایف یا شروع پروژه ها یا مقالات بزرگ استفاده کنید. شما باید برنامه ریزی کنید که هر هفته روی هر کلاسی کار کنید، حتی اگر هیچ کاری ندارید. در واقع بهتر است هر روز برای هر یک از کلاس های خود مقداری کار انجام دهید. گذراندن 30 دقیقه در هر کلاس در هر روز به سه ساعت در هفته اضافه می شود، اما تقسیم این زمان در شش روز موثرتر از جمع کردن آن در طول یک جلسه طولانی سه ساعته است. اگر تمام کار را برای یک کلاس خاص انجام داده اید، از 30 دقیقه برای پیشرفت یا شروع یک پروژه طولانی تر استفاده کنید.

از تمام منابع خود استفاده کنید

به یاد داشته باشید که می توانید با یک مربی دانشگاهی قرار ملاقات بگذارید تا روی اجرای هر یک از استراتژی های پیشنهاد شده در این جزوه کار کند.

آثار مورد مشاوره

کریر، LM (2003). تکنیک درس خواندن انتخاب راهبردهای مطالعه دانشجویان دانشگاه مهارت های ادراکی و حرکتی، 96 (1)، 54-56.

کریک، فی، و تولوینگ، ای. (1975). عمق پردازش و حفظ کلمات در حافظه اپیزودیک. مجله روانشناسی تجربی: عمومی، 104 (3)، 268.

دیویس، اس جی، و گری، ES (2007). فراتر رفتن از راهبردهای آزمون دادن: تکنیک درس خواندن و ایجاد دانش آموزان و معلمان خودتنظیم. مجله برنامه درسی و آموزش، 1 (1)، 31-47.

ادواردز، ای جی، واینستین، CE، گوتز، ای تی، و الکساندر، PA (2014). راهبردهای یادگیری و مطالعه: مسائل مربوط به ارزیابی، آموزش و ارزشیابی. الزویر.

Junco، R.، & Cotten، SR (2012). No A 4 U: رابطه بین چندوظیفه ای و عملکرد تحصیلی. کامپیوتر و آموزش، 59 (2)، 505-514.

مکنزی، AM (1994). آمادگی برای امتحان، اضطراب و عملکرد امتحان در گروهی از دانش آموزان بزرگسال. مجله بین المللی آموزش مادام العمر، 13 (5)، 373-388.

McGuire، SY & McGuire, S. (2016). به دانش‌آموزان بیاموزید که چگونه یاد بگیرند: استراتژی‌هایی که می‌توانید در هر دوره‌ای برای بهبود فراشناخت، مهارت‌های مطالعه و انگیزه دانش‌آموزان بگنجانید. Stylus Publishing, LLC.

نیوپورت، سی (2006). چگونه یک دانشجوی مستقیم شویم: استراتژی‌های غیر متعارفی که دانشجویان واقعی برای کسب امتیاز بالا در حالی که کمتر مطالعه می‌کنند استفاده می‌کنند. چاپ سه رودخانه.

پل، ک. (1996). هوشمندانه تر مطالعه کنید نه سخت تر. مطبوعات خود مشاور.

رابینسون، A. (1993). آنچه دانش آموزان باهوش می دانند: حداکثر نمرات، یادگیری بهینه، حداقل زمان. جلد شومیز تجارت تاج.

ویسمن، کی تی، راوسون، کا، و پیک، MA (2012). دانش آموزان چگونه و چه زمانی از فلش کارت استفاده می کنند؟ حافظه، 20، 568-579.

 

5
بازنشر(Cite this article as):
گروه محتوایی دکتر آزمندیان. تاپ نیوز: تکنیک درس خواندن : دقیق تر درس بخوانید نه سخت تر. آخرین ویرایش: آگوست 20, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=10840

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *