موارد منع ازدواج در مرکز مشاوره ازدواج چیست؟

نوشته شده برای at 9:43 ب.ظ
85 0

موارد منع ازدواج در مرکز مشاوره ازدواج چیست؟

زن و مرد در دوران مجردی در مورد زندگی مشترک اطلاعات کاملی ندارند و چون درگیر زندگی مشترک نبوده اند نمی دانند که چطور باید با آن مسائل کنار بیایند و آشنایی لازم را ندارند، زندگی مشترک و ازدواج تجربه جدیدی است که هر دو با آن رو به رو می شوند.

در زمینه ازدواج ادراک و اطلاعات کمی درمورد ارتباطات دو نفره و ازدواح و مهارت های زناشویی وجود دارد آن ها باید در این زمینه اطلاعات خود را افزایش دهند تا زندگی موفقی داشته باشند.

زوجین باید قبل از ازدواج مشاوره های لازم را به کمک مشاوره ببینند تا با مشکلات شخصیتی و اختلالات جسمانی مهم مانند معلولیت، دیابت، رماتیسم و غیره آشنا شوند و نسبت به طرف مقابل خود اطلاعات کاملی داشته باشند و با آگاهی ازدواج کنند، در این صورت اگر ازدواج با شناخت باشد می توانند زندگی مشترک شاد و موفقی داشته باشند.

با شناخت کامل و مشاوره می توان از جدایی جلوگیری کرد به طوری که دو طرف به خوبی با یکدیگر زندگی می کنند.

در مشاوره ازدواج به مسائلی زیادی توجه می شود مثلا به ازدواج هایی که در آن فقط به جنبه جنسی توجه می شود و مشکلاتی به خاطر آن ممکن است به وجود آید، هم چنین به نقش والدین و دخالت های آن ها در زندگی مشترک و عواملی که باعث گسستن زندگی مشترک می شود پرداخته می شود.

در مشاوره به اختلاف هوشی بین دو طرف توجه شده و به آن ها آموزش می دهند تا با همسر خود چطور برخورد کنند و چه رفتاری صحیح می باشد.

اهمیت مشاوره ازدواج  و موارد منع ازدواج

بر اساس نظر مشاوران کسانی که می خواهند در زندگی رابطه زناشویی خوبی داشته باشند، زندگی مشترک شاد و موفقی را تشکیل دهند و رابطه بین فردی برای آن ها اهمیت دارد باید از جلسات مشاوره ازدواج بهره مند شوند.

در جلسه مشاوره در مورد مسائل و موارد بسیاری بحث می شود که فرد می تواند به درستی این موارد را تشخیص دهد و در آخر انتخاب درستی را داشته باشد و تصمیم نهایی و درست را بگیرد.

شرایط و موارد منع ازدواج

هنگامی که دو طرف می خواهند با هم ازدواج کنند اما تفاوت سنی آن ها بیش از هفت سال می باشد و در مورد مسائل اقتصادی، طبقات فرهنگی، اختلاف تحصیلی با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند برای ازدواج مناسب نیستند.

بر اساس نظر روانشناسی گروه هایی هستند که ازدواج برای آن ها منع شده است و زندگی مشترک با این افراد بسیار سخت و دشوار می باشد و ازدواج با آن ها باید منع شود که در زیر نمونه هایی از آن ها را ذکر می کنیم.

  • بیکار بودن
  • سن کم
  • اختلالات شخصیتی
  • اعتیاد
  • رابطه خویشاوندی نزدیک و عدم تجانس ژنتیکی

دختر و پسری که در آستانه ازدواج هستند باید دلیل ازدواج خود را به خوبی بدانند. آگاهی های لازم می توانند بر ازدواج تاثیر گذار باشند و به فرد کمک کند تا تصمیمات درستی در مورد ازدواج بگیرد.

آگاهی های قبل از ازدواج

افراد برای ازدواج ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند اما بسیاری از این دلایل ممکن است آسیب رسان بوده و مشکلاتی را برای آن ها به وجود آورد آن ها باید قبل از ازدواج به خوبی دلیل ازدواج خود را بدانند و در مورد آن فکر کنند و منطقی و واقع بینانه تصمیم درست را بگیرند تا بتوانند از بسیاری مشکلات پیشگیری کنند.

هنگامی که آن ها دلیل مناسبی برای ازدواج داشته باشند می توانند در زمان مناسب با شخص مناسبی که انتخاب کرده اند زندگی مشترک خوبی را شکل دهند و زندگی خود را با هدف شروع کنند تا بتوانند ازدواج شاد و موفقی را داشته باشند.

زوج های جوان باید در زمینه ازدواج و زندگی مشترک اطلاعات و آگاهی های خود را بیشتر کنند در این صورت راحت تر می توانند بحران ها و چالش های زندگی را مدیریت کرده و مشکلات خود را بدون آن که صدمه ای به آن ها وارد شود، حل کند.

گاهی اوقات ممکن است ازدواج به دلایل نادرستی ایجاد شود که در زیر نمونه هایی از آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

ازدواج برای خوب شدن حال:

بسیاری از افراد هستند که هنگامی که به مشکلات روحی، روانی و عاطفی و غیره دچار می شوند به ازدواج روی می آورند و فکر می کنند که با ازدواج حال آن ها بهتر خواهد شد و زندگی شادتری خواهند داشت.

اما آن ها باید توجه کنند که ازدواج یک تغییر بزرگ در زندگی ایجاد می کند و تصمیم مهمی می باشد بنابراین باید انتخاب درستی برای ازدواج صورت گیرد زیرا فردی که وارد زندگی مشترک می شود باید فشار و استرس های زیادی را تحمل کند.

به همین دلیل  فردی که تصمیم به ازدواج دارد باید از نظر عاطفی و روانی آمادگی های لازم را داشته باشد تا بتوانند با تغییراتی که به وجود آمده سازگاری پیدا کند و زندگی مشترک موفق و شادی را برای خود به وجود آورد.

موارد منع ازدواج – ازدواج برای فرار از مشکلات خانوادگی :

بسیاری از جوانان در زندگی با والدین خود مشکل دارند و برای آن که از مشکلات خانوادگی رها شوند تصمیم می گیرند که ازدواج کنند اما هنگامی که وارد زندگی مشترک می شوند مشکلات آن ها دو چندان می شود و با مشکلات بسیاری مواجه می شوند.

به همین دلیل ازدواج به خاطر فرار از مشکلات خانوادگی بسیار اشتباه می باشد که ممکن است بسیاری از جوانان این کار را انجام دهند.

ازدواج با کسی که کامل باشد

برخی از افراد برای ازدواج گزینه ها و فرصت های خوبی دارند که ممکن است با گذاشتن عیب و ایراد، فرصت ها را از دست بدهند زیرا آن ها دنبال فردی برای ازدواج هستند که از همه نظر کامل باشد اما آن ها باید توجه کنند که هیچ انسانی کامل نیست و هر فردی نقص هایی دارد.

آن ها برای این که ازدواج موفقی داشته باشند باید معیارهای خود را برای ازدواج به خوبی بشناسند و با توجه به معیارها فرد مناسب را برای زندگی انتخاب کنند تا در کنار یکدیگر به رشد و تکامل برسند و با هم پیشرفت کنند و زندگی خوبی را بسازند.

موارد منع ازدواج – ازدواج برای فراموش کردن رابطه گذشته :

برخی از افراد ممکن است در رابطه قبلی خود شکست خورده باشند و هنوز با این شکست کنار نیامده و آن را فراموش نکرده باشند اما برای این که از افکار قبلی خود بیرون بیایند و فراموشش کنند وارد رابطه جدید می شوند که این کار بسیار اشتباه می باشد.

آن ها باید ابتدا با شرایط فعلی خود کنار بیایند و زخم های خود را ترمیم کنند و سپس زمان لازم را برای بازسازی حال روحی خود در نظر بگیرند و بعد در فرصت مناسب وارد رابطه جدید شوند.

اگر آن ها بدون فراموش کردن رابطه قبلی وارد رابطه جدید شوند کار بسیار اشتباهی کرده و ازدواج موفقی نخواهند داشت.

موارد منع ازدواج – ازدواج برای رضایت والدین :

بر اساس نظر روانشناسان بسیاری از افراد به خاطر دل پدر و مادر شان ازدواج می کنند آن ها می خواهند که والدینشان از آن ها راضی  و خشنود باشند به همین دلیل معیارهای خود را برای ازدواج در نظر نمی گیرند و آمادگی لازم برای ازدواج را ندارند.

اما آن ها باید بدانند که ازدواج یکی از مهم ترین تصمیمات شخصی می باشد و فرد باید توجه کافی به آن داشته باشد تا با توجه به معیارهای خود، فرد مناسبی را برای ازدواج انتخاب کند و زندگی موفقی شکل دهد.

اما او نباید نسبت به امر ازدواج سست برخورد کند و با هدف ها و معیارهای اشتباه و نادرست وارد رابطه اشتباه و مخرب شود.

منبع : موارد منع ازدواج در مرکز مشاوره ازدواج چیست؟

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: موارد منع ازدواج در مرکز مشاوره ازدواج چیست؟. آخرین ویرایش: می 23, 2023. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=12884

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *