حریم خصوصی پس از ازدواج

نوشته شده برای at مارس 30, 2021
441 0

یکی از مهم ترین کارهایی که باید زوجین انجام دهند حفظ حریم خصوصی است. بعد از ازدواج اهداف و حریم شخصی همچنان ادامه پیدا می‌کند و افراد باید آگاهانه و با برنامه ریزی به اهداف خود فکر کرده و آرزوها و اهداف را دنبال کنند تا بتوانند در زندگی پیشرفت داشته باشند.

از مئایب رعایت نکردن حریم خصوصی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قربانی به جای پیشرو

زمانی که افراد از تمام انرژی و توان خود در زندگی برای دیگران استفاده می کنند حس قربانی به آن ها دست می دهد البته این احساس به دوران کودکی و تربیت آن ها برمی گردد.

به هرحال یکی از موضوعاتی که زوجین با آن درگیر هستند همین احساس قربانی بودن است که بیشتر درخانم‌ها اتفاق می‌افتد البته برخی از آقایان نیز با این مشکل مواجه هستند.

 اگر زوجین حریم خصوصی یکدیگر را رعایت نکنند با مسئله قربانی شدن مواجه می‌شوند.

این افراد فکر می کنند که با ازدواج موقعیت های خود را از دست داده اند و حتی گاهی فکر می کنند که اگر  ازدواج نکرده بودند به تمام اهداف و آرزوهایشان می رسیدند. اگر این احساسات شدید باشد فرد دچار ناامیدی و افسردگی می شود.

حفظ اهداف شخصی پس از تعیین حریم خصوصی در ازدواج

 بهترین و سالم ترین ازدواج، ازدواجی است که باعث پیشرفت زوجین شود زمینه را برای شادی آن ها فراهم می کنند. ازدواج نباید مانعی برای رسیدن به اهداف و آرزوها باشد.

یکی از دلایلی که باعث می شود افراد دچار ناامیدی و احساسات منفی شوند این است که دست از تلاش و کوشش برمی دارند و همین موضوع زمینه را برای افسردگی و غم فراهم می کنند. ازدواج نیاز به وقت و انرژی دارد. ممکن است افراد بعد از ازدواج زمان کمتری برای توجه به اهداف و آرزوهای شخصی داشته باشند ولی ازدواج و مسئولیت های بعد از ازدواج دلیلی بر رها کردن ارزوها و اهداف نیست.

سعی کنید بعد از ازدواج هم همچنان آرزوها و اهداف شخصی خود فکر کنید و آن ها را دنبال کنید. شاید به دلیل مشغله های موجود زمان کمتری برای فکر کردن به اهداف شخصی باشد اما نباید آن ها را رها کرد بلکه باید آن ها را دنبال کرد.

این اهداف باعث می شود انگیزه افراد بیشتر شود پس باید قبل از ازدواج در مورد اهدافتان با همسرتان صحبت کنید. شاید همسر شما به دلیل تفاوت هایی که با شما دارد با این اهداف موافق نباشد برای همین باید قبل از بروز هر مشکلی در مورد اهداف و آرزوهای خود صحبت کنید.

حریم خصوصی پس از ازدواج

تعیین حریم خصوصی در ازدواج

  • هدف گذاری را بیاموزید.

افراد روش های هدف گذاری را نیاموخته اند و نمی دانند که چگونه اهداف خود را دنبال کنند اما اگر دوست دارید که قربانی نشوید باید روش های درست هدف گذاری را بیاموزید.

قانون خاص و مشخصی برای هدف گذاری وجود ندارد اما هدف گذاری شما باید شامل تمام جنبه های مالی، اقتصادی، اجتماعی و… باشد.

برای اینکه شما زندگی سالم و موفقی داشته باشید باید به تمام جنبه های توجه داشته باشید و صرفا به یک جنبه توجه نکنید.

  • تعیین اهداف شخصی پس از ازدواج به صورت واقع بینانه

شما باید اهداف را واضح و واقع بینانه تعریف کنید یعنی اهداف شما نباید خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد زیرا اگر اهداف شما بیش از اندازه بزرگ باشد شما توانایی رسیدن به آن را نخواهید داشت و این موضوع می تواند باعث ناامیدی و افسردگی شود. حتی اگر آرزو و اهداف شما خیلی کوچک هم باشد شما شور و شوقی برای رسیدن به آن را نخواهید داشت.  اهدافی که انتخاب می کنید باید متناسب با توانایی هایتان باشد تا راه رسیدن به آن برای شما هموار شود.

ممکن است که شما اهداف زیادی در زندگی خود داشته باشید و رسیدن به همه ی این اهداف امکان پذیر باشد ولی شما باید اهداف را اولویت بندی کنید و به اهدافی که در اولویت های بالاتر است توجه کنید و برای رسیدن به این اهداف تلاش کنید.

می توانید اهداف خود را روی کاغذ یادداشت کنید تا هر لحظه آن ها را ببینید و بخوانید.شما با نوشتن اهداف می تواند بهترین تصمیم ها را بگیرید و به راحتی آن ها را کنترل کنید.

  • نوشتن اهداف شخصی پس از ازدواج به صورت دقیق و مشخص

اهداف خود را واضح و روشن بنویسید. هر آنچه که دوست دارید به آن برسید را یادداشت کنید مثلاً بنویسید که در چه تاریخی می خواهید چه میزان درآمدی کسب کنید.

زمانی که شما اهداف خود را یادداشت می کنید می تواند به راحتی به آن برسید شما باید به یاد داشته باشید که اینک ازدواج کرده آید و در زندگی مشترک هستید و اهداف شما باید در چهارچوب خانواده باشد. اولویت های شما تغییر کرده است و اینک خانواده اولویت اصلی شماست اما به این معنا نیست که به اهداف شخصی خود فکر نکنید و دائما در خدمت خانواده باشید بلکه به این معناست که شما وارد زندگی جدیدی شده اید و باید به اعضای خانواده خود توجه داشته باشید.

  • نوشتن اهداف شخصی در جدول های مختلف

شما باید اهداف خود را در سه جدول بنویسید.

در یک جدول اهداف کوتاه مدت، در یک جدول اهداف میان مدت و در یک جدول اهداف بلند مدت را بنویسید و این اهداف را متناسب با اولویت ها در این جداول قرار دهید سپس متناسب با زمان در نظر گرفته شده اقداماتی را برای رسیدن به اهداف انجام دهید. همچنین شما می بایست آخرین زمان رسیدن به اهدافتان را مشخص کنید.

شاید برخی افراد نتوانند به طور درست هدف گذاری کنند و این موضوع ممکن است که به دلایل متفاوتی رخ دهد.

یکی از مهم ترین و رایج ترین دلایل این است که افراد شناخت دقیقی نسبت به خود ندارند و نمی دانند که توانایی هایشان چقدر است همچنین ممکن است که اعتماد به نفس کافی نداشته باشند.

برای همین بعد از ازدواج نیاز به کمک دارند، در چنین شرایطی فرد باید ابتدا مشکل را ریشه یابی و سپس آن را برطرف کند.

  • پس از ازدواج حریم خصوصی داشته باشید.

یکی از  مهم ترین موضوعاتی که در روابط زوجین باید مورد بررسی قرار بگیرد حریم خصوصی است.

گاهی افراد آگاهی های لازم در مورد حریم خصوصی را ندارند وهمین نااگاهی باعث به وجود آمدن مشکلاتی در روابط آن ها خواهد شد اما اگر افراد اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشند به یکدیگر نزدیک می شوند و رابطه آن ها بهبود پیدا می‌کند.

در صورتی که به حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذارید به راحتی می توانید به اهداف شخصی خود در زندگی برسید.

  • محلول بودن به جای مخلوط بودن

یک محلول پس از حل شدن هویت جدیدی به خود می گیرد و جدا کردن آن سخت است.

در واقع در روش محلول ما دیگر دوماده نداریم بلکه ماده جدیدی داریم که هویت قبلی خود را از دست داده و هویت جدیدی پیدا کرده است.

مثل محلول آب و شکر زمانی که ما آب و شکر را با هم  حل می کنیم دیگر نمی توانیم آب و شکر را از هم جدا کنیم و آن ها بعد از حل شدن هویت جدیدی پیدا می‌کنند، اما در مخلوط ما چند ماده را با یکدیگر ترکیب می کنیم با این تفاوت که جدا کردن آن ها به سادگی اتفاق می افتد و هویت هر ماده جدا از دیگری است درست است که ما با ترکیب آن ها به ماده جدیدی رسیده ایم اما باز هم آن ها با یکدیگر تفاوت دارند پس تشخیص این اصل مهم ترین اصل برای رسیدن به اهداف شخصی بعد از ازدواج است.

  • هویت مستقل و حریم خصوصی در ازدواج

یکی از اشتباهات رایج بین زوجین محلول شدن است یعنی زن و مرد در هم حل می‌شوند و هویت مستقل خود را از دست می دهند.

به یاد داشته باشید که حریم خصوصی به این معنا نیست که اگر حریم خصوصی نداشته باشید دچار مشکل هستید.

برخی افراد فکر می کنند که پس از ازدواج هیچ حریم خصوصی نباید داشته باشند و همین موضوع باعث می‌شود که به اهداف شخصی خود پس از ازدواج فکر نکنند، برخی دیگر فکر می کنند که بعد از ازدواج باید حریم و چارچوب های زیادی را برای خود مشخص کنند یعنی هم محلول می شوند و هم مخلوط.

ازدواج یعنی شریک شدن نه محدود کردن و یا بیش از حد رها شدن.

  • دلیلی برای وجود نداشتن حریم خصوصی در ازدواج وجود ندارد.

حتی اگر شما عاشق همسرتان هستید نباید از حریم خصوصی خود بگذرید.

اگر به دنبال این هستید که رابطه عمیق و پایداری داشته باشید باید حریم خصوصی خود و همسرتان را حفظ کنید.

قبل از ازدواج در مورد حریم های خصوصی خود و همسرتان صحبت کنید و ببینید که چه چیزهایی از نظر او جزء حریم خصوصی است و چه چیزهایی جزء حریم خصوصی محسوب نمی شود.

با این کار شما از بروز مشکلات جلوگیری می کنید، حتی اگر تا به الان این کار را انجام نداده اید سریع تر اقدام کنید این کار باعث می شود که شما زودتر به اهدافتان برسید.

پس از ازدواج افراد دوست دارند که یکدیگر را بیشتر و بهتر بشناسند.

گاهی ممکن است یکی از طرفین به دلیل حساس بودن همسر احساس نارضایتی پیدا کند پس شما می بایست با همدلی و همکاری کنار یکدیگر حریم خصوصی را مشخص و آن را حفظ کنید.

در واقع حریم خصوصی مثل چارچوبی است که شما آن را مشخص می کنید و اگر شما خط قرمز ها را بشناسید و از آن ها عبور نکنید جلوی بروز مشکلات را خواهید گرفت.

یکی دیگر از مشکلاتی که زوجین معمولا با آن روبرو هستند و باعث از بین رفتن حریم خصوصی می شود سوال های بی مورد از همسر است.

پرسیدن برخی سوالات حریم خصوصی را از بین می برد و باعث می شود فرد سر دوراهی بماند اگر پاسخ صحیح بدهد حریم خصوصی خود را از دست می دهد و احساسات منفی را تجربه خواهد کرد، اگر به همسر خود دروغ بگوید روی رابطه آن ها تاثیر می گذارد پس هرگز همسر خود را بر سر دوراهی قرار ندهید.

باید به این نکته توجه داشته باشید که رابطه هرچقدر هم عمیق باشد باید به حریم شخصی یکدیگر احترام بگذارید.

اینکه چه عوامل و مواردی شامل حریم می شود در خانواده ها متفاوت است. اگر بین افراد حریم و چهارچوب مشخصی نباشد رابطه از هم پاشیده می شود.

  • برای تعیین حریم خصوصی در ازدواج باید چهارچوب ها را حفظ کنید.

باید چهارچوب های که انتخاب می کنید منطقی باشند، رفتار اشتباه افراد جزو منطق محسوب نمی شود.

مثلا اگر افراد با یکدیگر توافق کنند که موبایل یکدیگر را چک کنند از آن جایی که این یک رفتار کاملا اشتباه است نمی توان آن را به عنوان منطق دانست و از آنجایی که این چهارچوب ها سالم نیستند زمینه را برای بروز مشکلات فراهم می کنند.

برای اینکه به شخصی خود برسید باید چهارچوب های منعطفی داشته باشید به این معنا که متناسب با شرایط مختلف می توانید چهارچوب‌هایتان را متعادل کنید.

اگر هوش هیجانی افراد پایین باشد مشکلات سخت ترو جدی‌تری را تجربه خواهند کرد و موارد بی اهمیت را جزء حریم شخصی خود می دانند.

حتی برخی حریم های خشک و سخت باعث بروز مشکلات روانی در  بین زوجین می شود.

  • حریم خصوصی در ازدواج را با پنهان‌کاری اشتباه نگیرید.

باید به این نکته توجه داشته باشید که حریم خصوصی به معنای پنهان کاری نیست، پنهان کاری مانع رسیدن افراد به اهداف شخصی می‌شود هرگز مسائل مهم و ضروری را از همسرتان مخفی نکنید. یکی از مواردی که معمولاً اشتباه گرفته می‌شود درآمد‌است هرگز درآمد و خرج هایتان را از همسر خود مخفی نکنید.

رازهای کوچک و بی اهمیت را هرگز مخفی نکنید زیرا همین موضوع باعث بی‌اعتمادی هر دو طرف به یکدیگر می شود مثلاً ملاقات با یک دوست قدیمی بدون حضور همسر.

 مخفی کردن چنین رازهایی زمینه را برای بی اعتمادی فراهم می کند.

اگر حس می کنید که نمی دانید همسرتان چه دیدی نسبت به موضوع دارد حتماً خود را جای او بگذارید و به موضوع از دید همسرتان نگاه کنید و ببینید که این موضوع برای او دارای اهمیت است یا خیر؟

  • در مورد حریم خصوصی در رابطه تان با همسرتان صحبت کنید.

یکی از روش هایی که باعث کاهش سوء تفاهم‌ها می‌شود صحبت کردن با یکدیگر است پس در زمانی که آرامش دارید و شرایط برای شمامناسب است با همسر خود را صحبت کنید و در مورد حریم خصوصی در رابطه صحبت کنید.

این موضوع نه تنها باعث دوری شما نمی شود بلکه باعث می شود که رابطه شما پایدار باشد.

  • ملاحظه کاری و عدم توانایی نه گفتن

یکی از مشکلاتی که باعث بروزمشکل در حریم شخصی می شود عدم توانایی نه گفتن است.

یکی از ویژگی‌های مهم در هر خانواده گذشت و فداکاری می باشد اما گاهی فداکاری به دلیل این است که فرد توانایی نه گفتن را ندارد و یا این که در تفکر او مشکلاتی ایجاد شده است.

فردی که فداکار و با گذشت باشد با میل و خواسته قلبی خود از موضوعات عبور می کند و از این کار احساس رضایت دارد اما گاهی فرد توانایی نه گفتن را ندارد و احساسات خود را سرکوب می‌کند، در این حالت فرد احساس خوبی ندارد.

سعی کنیدکه در رابطه گذشت و فداکاری داشته باشید ولی احساسات خود را سرکوب نکنید.

زندگی زناشویی محلی برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف است نه محلی برای سرکوب این اهداف.

منبع : حریم خصوصی پس از ازدواج

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: حریم خصوصی پس از ازدواج. آخرین ویرایش: مارس 30, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5570

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *