ازدواج با فرد خارجی به دلیل توسعه فضای مجازی امروزه بیش تر از گذشته دیده می شود. قبل از اینکه فضای مجازی به این اندازه در زندگی روزمره مردم جا باز کند، امکان کمتری برای روبرو شدن و برقراری ارتباط با افراد ملیت های دیگر وجود داشت.

ولی بعد از اینکه افراد با اینترنت و فضای مجازی بیشتر آشنا شدند این امکان را پیدا کردند که به همان آسانی که با افراد هم وطن خود ارتباط برقرار می کنند با افراد دیگر کشور ها نیز بتوانند ارتباط داشته باشند.

چنین شرایطی قطعا بر فرهنگ و شرایط زندگی افراد تاثیر دارد و خیلی دور از ذهن نیست که دو نفر از ملیت های مختلف و با فاصله مکانی بسیار زیاد، با یکدیگر رابطه عاطفی داشته باشند و در نهایت تصمیم به ازدواج بگیرند.

اما در چنین حالتی ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا ازدواج با فرد خارجی آسان است یا دشوار؟ آیا می توانم خوشبخت شوم؟ در صورت ازدواج با فرد خارجی چه آینده ای در انتظارم خواهد بود؟

این ها سوالاتی است که معمولا در چنین شرایطی در ذهن هر انسانی ایجاد می شود. بنابراین پرداختن به این مسئله، یعنی ازدواج با فرد خارجی و شرح معایب و مزایای این ازدواج خالی از لطف نیست.

ازدواج با فرد خارجی؛ خوب یا بد!

برخی از افراد ممکن است در هنگام رویارویی با چنین شرایطی بسیار خرسند شوند و به اصطلاح فکر کنند که کبوتر خوشبختی بر بامشان نشسته است و اگر با فردی خارجی ازدواج کنند می توانند به تمام رویاهایی که در ذهن دارند برسند. البته چنین تفکری بیشتر در ذهن افرادی است که همیشه رویای زندگی کردن در کشورهای اروپایی را در سر می پرورانند و به نوعی آرزوی تحقق چنین رویایی را داشته اند. هرچند که منظور ما از فرد خارجی فقط فرد اروپایی نیست و تمام ملیت ها را از جمله اروپایی، آسیایی، افغانی و غیره را در بر می گیرد ولی از آنجا که افراد ایرانی معمولا در مورد اروپایی ها و زندگی آن ها تفکر ماورایی دارند، در هنگام ازدواج با فرد اروپایی است که در این حد خرسند می شوند.

برخی دیگر به دلیل زندگی سنتی و دیدگاه متعصبانه ای که دارند ممکن است ازدواج با فردی خارجی را سراسر عیب بدانند و معتقد باشند که چنین ازدواجی به هیچ عنوان به صلاح نیست و به عنوان مثال اگر فرزندشان چنین موقعیتی داشته باشد و یا به فرد خارجی علاقمند باشد به شدت مخالفت می کنند و به هیچ عنوان حاضر به پذیرش چنین ازدواجی نیستند. طبیعی است که اعتقادات مذهبی نیز در ایجاد چنین تفکری نقش دارد.

اما باید بدانیم که ما انسان ها به طور مکرر در حال انتخاب هستیم و مدام در شرایطی قرار می گیریم که مجبور به بررسی مزایا و معایب انتخاب های پیش رویمان هستیم و معمولا هیچ چیزی در دنیا وجود ندارد که ما بتوانیم اطمینان صد در صدی از آن داشته باشیم یا اینکه بتوانیم آن را خوب مطلق یا بد مطلق بدانیم. طبیعی است که هر چیزی و هر شرایطی مزایا و معایبی دارد و توجه به این مزایا و معایب به طور همزمان است که به ما در داشتن دیدگاه واقع بینانه و در نهایت اتخاذ تصمیم درست کمک می کند.

بنابراین ازدواج با فرد خارجی می تواند مزایا و معایب مختلفی داشته باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  • مزایا
  • امکان زندگی و مهاجرت به کشوری دیگر

شاید یکی از دلایل اصلی تمایل افراد به زندگی با فردی خارجی همین باشد. اینکه شما با ازدواج با فردی خارجی می توانید اقامت آن کشور را بگیرید و به راحتی به آن کشور رفت و آمد کنید و یا حتی تصمیم به زندگی در آن کشور بگیرید. در این صورت این شما و همسرتان هستید که انتخاب می کنید در کدام کشور سکنی گزینید. در واقع دستتان برای انتخاب بازتر است و با توجه به میل خودتان می توانید در کشور خودتان یا همسرتان زنگی کنید.

  • آشنایی با فرهنگ های مختلف

اگر شما فردی ماجراجو و هیجان طلب هستید و از یکنواختی بدتان می آید و مدام به دنبال آشنایی با چیزهای جدید هستید، ازدواج با فردی خارجی این امکان را برای شما فراهم می کند. بعد از اینکه شما با فرد خارجی ازدواج کنید می توانید با سفر به آن کشور و کشورهای همجوار به راحتی با فرهنگ های آن ها آشنا شوید و از قرار گیری در این فرهنگ های جدید، نهایت لذت را ببرید.

ازدواج با خواستگار خارجی

  • تقویت زبان خارجی

اگر چه احتمالا زمینه ای از زبان خارجی داشته اید که توانسته اید با فرد مورد نظرتان بنای آشنایی را ایجاد کنید و با او ارتباط برقرار کنید، ولی اگر که شما با فردی خارجی ازدواج کنید، به واسطه وصلتی که با او داشته اید، زبانتان تقویت می شود و در واقع شما فرد توانمندی در این زمینه خواهید شد، چون با قرار گرفتن در محیط زندگی و شرایط خانوادگی همسرتان، به ناچار مجبور به تقویت زبانتان خواهید شد.

  • انعطاف پذیری بیشتر از مزایا ازدواج با فرد خارجی

با ازدواج با فرد خارجی شما یاد می گیرید که دیدگاه خشک و متعصبانه ای نسبت به مسائل مختلف نداشته باشید و با دیدی باز نسبت به تجربیات مختلف واکنش نشان دهید. در واقع این مسئله باعث تقویت انعطاف پذیری شما خواهد شد. اگر چه تا زمانی که انعطاف پذیری بالایی نداشته باشید نمی توانید چنین ازدواجی داشته باشید و در واقع برای ازدواج با فردی خارجی داشتن میزانی انعطاف پذیری لازم است ولی ازدواج با فردی خارجی این توانایی را در شما بیشتر تقویت خواهد کرد.

  • تجربیات مختلف

همانطور که اشاره شد، شما با ازدواج با فردی خارجی می توانید با فرهنگ های مختلف آشنا شوید و در محیطی متفاوت از محیط زندگی تان قرار بگیرید، چنین امری باعث می شود که شما چیزهای جدید و متنوعی را تجربه کنید و هر روز با شرایطی مواجه شوید که برای شما جذابیت داشته باشد. آشنایی با مکان ها و جاذبه های گردشگری، تجربه کردن غذاهای جدید و غیره از جمله این تجربیات است.

  • معایب
  • مشکلات ناشی از تفاوت فرهنگ ها

همه ما می دانیم که فرهنگ هر کشوری بخشی از هویت افراد آن کشور است و افراد با فرهنگ مربوط به کشورشان بزرگ شده اند و این فرهنگ در افراد درونی شده است. هر چقدر هم که آشنایی با فرهنگ های مختلف برای شما جذاب باشد بازهم برایتان سخت خواهد بود که بخواهید سبک زندگی تان را بر اساس آن فرهنگ تغییر دهید و دقیقا بر اساس فرهنگ آن کشور زندگی کنید، چنین چیزی در مورد همسرتان هم صدق می کند و ممکن است هر کدام از شما تمایل داشته باشد که طبق فرهنگ خودتان پیش بروید که این امر می تواند مشکل ساز باشد و روابط شما را به خطر بی اندازد.

  • تعریف مختلف از رابطه با جنس مخالف

سبک ارتباطی با جنس مخالف در هر کشوری می تواند متفاوت از دیگر کشورها باشد. این تفاوت در کشورهای اسلامی با دیگر کشورها بیشتر به چشم می خورد. اگر شما به عنوان یک ایرانی قصد ازدواج با فردی خارجی را داشته باشید باید به این مسئله توجه ویژه کنید و سعی کنید متوجه شوید که شخص مورد نظر شما چه تعریفی از ارتباط با جنس مخالف دارد و روابط در ذهن او به چه صورت تعریف شده است و آیا  در صورت وجود تفاوت فاحش شما می توانید این تفاوت را بپذیرید یا اینکه به امید تغییر فرد مقابل تان هستید. باید بدانید که اگر به فکر تغییر شریک زندگی تان باشید به احتمال زیاد شکست می خورید. بنابراین کسب اطلاعات از دیدگاه فرد و صحبت و گفت و گو در این زمینه و رسیدن به توافق مشترک اهمیت زیادی دارد، ضمن اینکه نیاز است فرد مقابل تان را همانگونه که هست بپذیرید.

  • اختلاف در عقاید مذهبی از معایب ازدواج با فرد خارجی

اختلاف در عقاید مذهبی می تواند مشکل ساز باشد در صورتی که شما فردی متعصب باشید و نتوانید دیگر عقاید مذهبی را بپذیرید و یا اینکه به آن ها احترام بگذارید. بنابراین در هنگام انتخاب همسر خارجی نیاز است که حتما به این مسئله توجه کنید.

  • مشکل در تربیت فرزند

پدر و مادری که از دو فرهنگ مختلف باشند و دیدگاه، عقاید و طرز فکر مختلفی داشته باشند، ممکن است در هنگام تربیت فرزند نیز با دچار مشکل شوند، این مسئله بسیار مهم است که زن و مرد بتوانند در مورد نحوه تربیت فرزند با یکدیگر توافق کنند و این مسئله را مشخص کنند که فرزندشان طبق چه اصولی قرار است تربیت شود. اگر زن و مردی توانایی گفت و گوی مسالمت آمیز و رسیدن به توافق سر این مسئله را نداشته باشند می توانند به هویت فرزندشان آسیب زیادی وارد کنند و باعث شوند که فرزندشان دچار سردرگمی شود و در نهایت شخصیت ثابتی نداشته باشد.

  • از دست دادن برخی از مناسبت های مهم و خاص

اگر شما با فردی خارجی زندگی کنید قطعا یا در کشور خودتان اقامت می کنید یا در کشور همسرتان، یعنی یکی از شما دو نفر مجبور به مهاجرت می شوید و در کشوری غریب سکونت می کنید، در این بین هر کدام از شما که مجبور به مهاجرت شوید ممکن است برای مناسبت هایی که برایتان مهم است نتوانید به کشور خود برگردید و همین امر می تواند موجب احساس بدی در شما شود. در اینصورت اگر فردی هستید که به مناسبت ها اهمیت زیادی می دهید و بودن در جمع های خانوادگی اهمیت زیادی برایتان دارد بهتر است از ازدواج با فردی خارجی خودداری کنید.

  • پرهزینه بودن از معایب ازدواج با خواستگار خارجی

می دانید که سفرهای خارجی می توانند بسیار هزینه بر باشند و ازدواج با فردی خارجی شرایطی را برای شما فراهم می کند که مجبور باشید بین کشور خودتان و همسرتان رفت و آمد داشته باشید و اگر که از نظر شرایط مالی در تنگنا باشید، یکی از شما مجبور هستید که برای مدت طولانی قید سفر به کشور خودتان و دیدار خانواده تان را بزنید. در چنین شرایطی نیز، به افرادی که وابستگی زیادی به خانواده و کشورشان دارند اصلا توصیه نمی شود که با فردی خارجی ازدواج کنند چون در اینصورت به شدت تحت فشار روانی و عاطفی قرار می گیرند و ممکن است حتی دوره هایی از افسردگی را در هنگام دوری از خانواده طی کنند.

  • مشکل اقامت

برخی تصور می کنند که به محض رسمی شدن ازدواجشان، به راحتی می توانند اقامت کشور میزبان را بگیرند ولی متاسفانه گاهی اوقات، مسئله اقامت با مشکل مواجه می شود و ممکن است کشور میزبان با اقامت شما موافقت نکند یا اینکه پروسه آن بسیار پر دردسر و طولانی باشد که این مسئله نیز، نیاز به توجه، بررسی و تحقیق دارد.

  • تفاوت در بیان احساسات و خلق و خو

تفاوت های فرهنگی می تواند تاثیر زیادی بر خلق و خو و شخصیت افراد داشته باشد. همانطور که در کشور خود ما هم رفتار قوم کرد و ترک و فارس با یکدیگر متفاوت هستند و برخی از قومیت ها نسبت به برخی دیگر خونگرم تر هستند، این تفاوت در بین کشورهای مختلف نیز وجود دارد و اگر برای این تفاوت ها آماده نباشید و نسبت به آن ها آمادگی نداشته باشید، قطعا تحت فشار روانی قرار خواهید گرفت. به عنوان مثال شما به عنوان یک ایرانی ممکن است نسبت به یک فرد آلمانی بسیار خونگرم تر، اجتماعی تر و احساساتی تر باشید. همچنین ممکن است برون ریزی احساسی شان بیشتر باشد و متقابلا از همسرتان هم چنین توقعی داشته باشید ولی همسرتان به دلیل محیطی که در آن بزرگ شده و سبک ارتباطی و شخصیتی که دارد، بر اساس انتظارات شما رفتار نکند.

  • تفاوت دیدگاه در مورد نقش زن و مرد

این مسئله نیز، یکی از موارد مهمی است که باید به آن دقت کنید. واضح است که داشتن دیدگاه مختلف در مورد وظایف و نقش زن و مرد می تواند در سبک ارتباطی شما و همسرتان تاثیر بگذارد. بنابراین قبل از هر تصمیم قطعی سعی کنید این موارد را برای خود و همسرتان مشخص کنید و حتما در مورد آن گفت و گو داشته باشید و تبادل اطلاعات کنید تا بتوانید با آگاهی تصمیم بگیرید.

چه کارهایی می توانم انجام دهم تا ریسک ازدواج با فردی خارجی را کم کنم؟

اگر متن را با دقت مطالعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که تمام تاکید ما در ابتدا بر روی خودشناسی و بعد شناخت طرف مقابل است.

در واقع برای اینکه بتوانید ازدواج موفقی داشته باشید و ریسک شکست را کم کنید نیاز است که از سر هیجان تصمیم گیری نکنید و سعی کنید به اندازه کافی با فرهنگ و سبک زندگی و شخصت فرد مورد نظرتان آشنا بشید.

شناخت فرد مقابل اگر با شناخت خودتان و آگاهی از علایق و سلایقتان همراه باشد قطعا می توانید تصمیم درستی بگیرید.

در ازدواج با فردی خارجی عقاید، سبک زندگی و میزان استقلال یا وابستگی شما اهمیت و نقش ویژه ای دارد و توجه کردن به این موارد بسیار مهم است.

اینکه فردی در ازدواج با فردی خارجی شکست بخورد لزوما به این معنا نیست که همه افراد نیز، چنین چیزی را تجربه کنند و قطعا بر عکس این شرایط هم امکان ندارد. در این بین تفاوت های فردی اهمیت ویژه ای دارد.

از طرفی هر چقدر شما با کشورهای همجوار یا کشورهایی که سبک و فرهنگی شبیه به ایران داشته باشند ازدواج کنید، ریسک شکستتان کمتر خواهد شد.

در آخر اینکه، بعد از اینکه شناخت کافی از فرد مقابل به دست آوردید سعی کنید در مورد بسیاری از موارد از جمله کشور محل سکونتتان و برنامه هایی که هرکدام در آینده دارید، حتما صحبت کنید و قبل از رسمی شدن ازدواجتان این موارد را مشخص کنید و بر سر آن ها توافق کنید.

منبع : ازدواج با خواستگار خارجی