ایده های عقلانی و حساس برای ازدواج موفق

ایده های عقلانی و حساس برای ازدواج موفق

نوشته شده برای at 10:20 ق.ظ
756 0

ازدواج و انتخاب همسر اصول و معیار هایی دارد که که رعایت این اصول و معیار ها تا حدود زیادی سلامت ازدواج را تضمین می کند.

که در این مطلب به برخی از این اصول اشاره شده است .

تطابق خانوادگی زوجین یکی از ابعاد مهم ازدواج است .زیرا ازدواج صرفا پیوند بین دو نفر نیست بلکه پیوند دو خانواده است باید در زمان ازدواج ارزش های درون خانواده فرد را برسی کنید و با ارزش های درون خانواده خودتان مقایسه کنید و لازم است هر دو خانواده از نظر فرهنگی و سنت های رایج نزدیک به هم باشند.

تا سر حد امکان، تمکن مالی دو خانواده متناسب با یکدیگر باشد. و صلاح نیست که دختر و پسر و خانوادهایشان از لحاظ مالی تفاوت زیادی داشته باشند

همتایی مذهبی در انتخاب همسر بسیار مهم است خانم متدین باید با آقای متدین ازدواج کند اگر یکی متدین و دیگری نیست باهم ازدواج نکنند. زیرا اگر زوجین اعتقادات مشترک نداشته باشند زندگی سخت می شود

 

دیدگاه های دو خانواده از نظر مذهبی – سیاسی – اجتماعی و معاشرت نزدیک به هم باشند.

در خانواده دو طرف پدرسالاری یا مادرسالاری به صورت مطلق وجود نداشته باشد.

توجه به تناسب جسمی – زیبایی – قیافه و اندام مهم است و زیرا اگر یک نفر زیبا و دیگری زشت صورت باشد باعث به وجود آمدن مشکل برای هر دو نفر می شود.

یکی از معیار های انتخاب همسر تناسب زوجین از نظر سنی است.- البته هر چه فاصله سنی زوجین کمتر باشد احنال تفاهم بیشتر است چرا که دو نفر با تفاوت سنی زیاد در دو مرحله متفاوت از زندگی هستند و نیاز ها و خصوصیات اخلاقیشان به الطبع متفاوت است .

میزان تحصیلات از عوامل مهم تشکیل دهنده شخصیت و تعیین کننده وجه اجتماعی فرد است بنابراین بهتر است زوجین از نظر میزان تحصیلات، اختلاف فاحش نداشته باشند.

اتفاق نظر داشتن در مورد محل زندگی و محل کار .

از نظر طبقه اجتماعی فاصله زیادی با یکدیگر نداشته باشند و رشد اجتماعی رابطه نزدیکی با رشد عاطفی دارد بنابراین شخصی که از لحاظ اجتماعی رشد کرده باشد روابط اجتماعی بهتری دارد .

برخورداری زوجین از تشابهات مهم ترین رکن یک ازدواج موفق می باشد .دیدگاهشان نسبت به زندگی یکسان باشد. و شرایط روحی و روانی و فکری یکسانی داشته باشند.

تناسب هوشی بین زوجین .در واقع هوش یک معیار ی است که علایق و تفکر خاصی را ایجاد میکند و در صورت اختلاف هوشی زیاد انطباق و و تواق طرفین به شدت کاهش می یابد.

دارای دیدگاه های سیاسی گرایش های اعتقادی و افق های فکری نزدیک به هم باشند.

مهارت تصمیم گیری برای زندگی خود داشته باشند هر دو نفر استقلال رأی داشته باشند؛ یعنی شخصاً در امور زندگی تصمیم بگیرند و نگذارند دیگران در زندگیشان دخالت داشنه با شند و نظر بدهند و تصمیماتشان بر پایه ی دهن بینی و تقلید از زندگی دیگران نباشد .

از نظر تفکرات مذهبی در دو قطب مخالف هم نباشند که این مورد بسیار مسئله ساز است. به دنبال شباهت ها تناسب ه ها و همگن بودن ها بروید و در اصول کلی باید شبیه و مانند باشید یعنی قرین و قرینه یکدیگر باشید .

داشتن اختلافاتی در موارد اشاره شده گرچه زندگی را سخت می کند و امکان تفاهم را به حداقل می رساند ولی به شرطی که طرفین اهل تغییر، رشد، تکامل و پیشرفت باشند، همزیستی را غیر ممکن نمی سازد دنبال ازدواج نابرابر نروید ازدواج ازدواج برابر است معنی ازدواج برابر این هست که همه چیزتون باید به هم نسبتا همه چیزتون باید باهم برابر باشد.

آموخته های طول زندگی را می توان تغییر داد زیرا همه آنها اکتسابی هستند و کافی است غلط بودنش به فرد ثابت شود تا میل به تغییر آنها فزونی یابد ولی عوامل روان شناختی و ساختاری شخصیت افراد را به سختی می توان تغییر jدادفاوت های شخصیتی میان همسران ممکن است مشکلاتی در رابطه آنها ایجاد کند،.

این تغییرات نیاز به طول زمان، آموزش علمی، خواستن و به کاربردن تمرینات لازم دارد. تنها «خواستن» کافی نیست؛ گذشت آگاهانه در زندگی و پاکسازی ذهن از تعصبات، نقش اساسی در تفاهم و سازندگی دارد.

در ازدواج هم با توجه به تفاوت‌هایی که میان زن و مرد وجود دارد، به‌ هر میزان زمینه‌های اشتراکی و یکسانی بین آنها‌ بیشتر باشد، ازدواج آن دو استوارتر و محکم‌تر خواهد بود و بالعکس. پس اساس کار در روابط میان زن و شوهر، تناسب و هماهنگی میان آن دو است می‌توان گفت که ازدواج نوعی ترکیب بین دو انسان است، یک مرد و یک زن. همان‌طور که در ترکیبات شیمیایی دو عنصری که با هم ترکیب می‌شوند هرقدر از نظر هویت وجودی به یکدیگر نزدیک‌تر باشند ترکیب آن دو استوارتر و عمیق‌تر انجام خواهد شد و اگر بین دو عنصر تقارن و پیوندی نباشد، ترکیب آن متزلزل می شود و پس از زمان کوتاهی از بین خواهد رفت،

ایده های عقلانی و حساس برای ازدواج موفق
ایده های عقلانی و حساس برای ازدواج موفق

راه و روش هایی که زوجین می توانند یکدیگر را بیشتر بشناسند
که راههای مطالعه و بررسی همسر به دو روش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود
الف : روش های غیرمستقیم

در ابتدا برای شناخت فرد مورد نظر باید از افرادی که با وی در تماس هستند اطلاعات لازم کسب شود .

منابع کسب اطلاع به روش غیرمستقیم عبارت اند از:

– تحقیق و بررسی از خانواده و چگونگی روابط خانوادگی و فامیلی. چون هر فردی تحت تأثیر محیط خانواده به دنیا آمده و رشد کرده است و از آن فضای فرهنگی و اجتماعی تأثیر پذیر بوده و هست.

۱- همسایگان

۳- تحقیق و شناسایی دوستان و نزدیکان و رفقای صمیمی در محل زندگی و سکونت، محل درس و محل کار.

۴- محل تحصیل و شغل

۵- همکلاس ها و…

معمولاً کسی که می خواهد ازدواج کند باید در اطراف و جوانب به تفحص و جستجو بپردازد و درباره خانواده و همکاران، همکلاسی ها و دوستان فرد تحقیق و بررسی کند و از بین افراد ذی صلاح برای تکمیل اطلاعات خود اقدام کند.

برای انتخاب باید در زمینه های اجتماعی – فرهنگی – تحصیلات – وضعیت مالی – اخلاق و سن و شغل اطلاعات لازم کسب شود و فرد از نظر تطبیق وضعیت طرف مقابل با شرایط خودش بررسی های کافی به عمل آورد.

ب : روش های مستقیم

گفتگوی مستقیم (ولی تحت نظارت خانواده های دو طرف) با یکدیگر و اگاهی یافتن از نقطه نظرات همدیگر درباره مسائل مختلف و آنچه در آینده می تواند در زندگی مشترک تان تأثیرگذار باشد و کسب اطلاع از میزان اهتمام وی نسبت به ملاک ها و معیارهای معرفی شده.
بنابراین برخی اطلاعات را می توان در غیر از جلسه مشترک بدست آورد. در عین حال آنچه مهم است در چنین جلساتی موضوعات ومسائل را طرح کرد و از یکدیگر بپرسید و از ویژگیهای یکدیگر اطلاع بیشتری پیدا کرد

ودین اسلام تحقیق و موشکافی مستقیم زن و مرد را در صورتی که قصد ازدواج داشته باشند مجاز دانسته است.

با توجه به مطالب فوق مطالعه حضوری از نظر دیدن و کسب اطلاعات قبل از ازدواج (اگر هدف ازدواج باشد، نه کسب لذت) مانعی ندارد. پیغمبر اکرم (ص): در حدیثی فرموده اند: «وقتی خداوند خواستگاری زنی را به دل کسی انداخته باشد مانعی نیست که او را بنگرد».

منبع :ایده های عقلانی و حساس برای ازدواج موفقمشاوره جنسی

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: ایده های عقلانی و حساس برای ازدواج موفق. آخرین ویرایش: سپتامبر 30, 2019. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=4826

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *