عواقب وحشتناک اختلاف مذهبی در ازدواج

نوشته شده برای at 9:24 ب.ظ
277 0

یکی از عواملی که بر روی تداوم زندگی مشترک اثر می گذارد و زندگی مشترک را به خطر می اندازد، اختلاف مذهبی در ازدواج می باشد اما با این وجود بسیاری از زوجین تفاوت مذهبی را نادیده می گیرند و ازدواج می کنند، در این صورت زوجین دچار مشکلاتی در زمینه های مختلف زندگی شان خواهند شد.

مصالحه کردن در مورد موضوعات اعتقادی بسیار دشوار می باشد، زیرا آن شخص باورهای متضادی با شما دارد، زمانی که با حوادث و رویدادهای مختلفی رو به رو می شود واکنش های متضادی را از خود نشان می دهد، حتی نظر او در مورد خوب و بد با نظرات شما متفاوت می باشد.

در این شرایط مشاوره قبل از ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار است و تا حد زیادی می تواند چشم اندازی از زندگی مشترک را به شما نشان دهد در این صورت تست تفاهم ازدواج توسط روانشناس گرفته می شود و در این خصوص تفاوت ها مورد بررسی قرار گرفته پیامدها و راه های مقابله با تفاوت های مذهبی بیان می شود.

اهمیت رفع اختلاف مذهبی در ازدواج

امروزه ازدواج میان دختران و پسران با وجود اختلاف های مذهبی بسیار رایج شده است، در صورتی که دختر و پسر تصمیم به ازدواج می گیرند فکر می کنند که هیچ اختلافی نمی تواند مانع عشق بین آن ها شود و هر کدام از آن ها امید دارند تا بعد از ازدواج همسرشان را تغییر دهند.

فردی که چندین سال با اعتقادات خود بزرگ شده است و با آن ها خو گرفته است را نمی توان یک شبه تغییر داد. اگر با وجود اختلافات مذهبی تصمیم به ازدواج گرفتید و وارد زندگی مشترک شدید با مشکلاتی در زمینه های زیر رو به رو خواهید شد:

  • تربیت فرزندان
  • نوع پوشش
  • مراسم مذهبی

برخی از اختلاف ها مانند اختلاف فرهنگی با تعامل و بعد از مدتی قابل تطبیق خواهد بود و زوجین می توانند با یکدیگر کنار بیایند اما در صورتی که گرفتار تفاوت های عقیدتی شوند این اختلاف ها باعث به وجود آمدن دلخوری هایی در میان زوجین می شود، پس به این مسائل توجه کنید و هرگز آن ها را نادیده نگیرید.

عواقب وحشتناک اختلاف مذهبی در ازدواج

معیارهای اعتقادی در ازدواج

تشابه مذهبی بر تمام معیارهای افراد برای ازدواج تاثیر می گذارد. اعتقادات مذهبی شامل علایق، طرز فکر، آداب، رسوم، سنت و حتی دیدگاه‌ های افراد می باشد.

مراسم، آداب، سنت در ازدواج دو خانواده مذهبی و غیرمذهبی بسیار به چشم می آید و باعث درگیری خانواده ها می شود.

 مرز شوخی‌ افراد، جدا بودن سرگرمی خانم ها از آقایان، باورهای متفاوت، سن ازدواج و بارداری متفاوت همه ناشی از اعتقادات مذهبی و غیرمذهبی متفاوت می باشد.

در مواردی دیده می شود که زوجین به دلیل علاقه زیادی که به یکدیگر دارند خانواده خود را ترک می کنند یا اعتقاد خود را کنار می گذارند تا بتوانند کنار یکدیگر بمانند. شاید این کار به نظر درست باشد اما به مرور از اشتیاق اول زندگی کاسته می شود، علاوه بر این افراد به مرور از تصمیم خود پشیمان می شوند زیرا نمی توانند خود را عوض کنند.

هر خطایی در طرف مقابل به آن ها یادآوری می کند که طرد خانواده کار اشتباهی بوده و همسرش لیاقت این کار را نداشته است!

به یاد داشته باشید که دین قسمت مهمی از شخصیت، فرهنگ و خانواده فرد است و بر تربیت فرزندان و رابطه با خانواده و خود همسر تاثیر زیادی می گذارد.

پیامدهای اختلاف مذهبی در ازدواج| تفاوت مذهبی با خانواده شوهر

اختلافات مذهبی در ازدواج پیامدها و مشکلاتی را به همراه دارد که برخی از آن ها شامل موارد زیر می باشد:

1. اختلافات اعتقادی در تربیت فرزندان مشکل ساز می شود

اگر والدین با یکدیگر از نظر اعتقادی اختلاف داشته باشند این مسئله بر روی شکل گیری شخصیت فرزندان و تربیت آن ها اثر می گذارد. زوجین باید قبل از ازدواج در مورد این مسائل با یکدیگر حرف بزنند و با نظرات یکدیگر آشنا شوند وگرنه بعد از ازدواج با مشکلاتی رو به رو خواهند شد.

والدینی که بر سر مسائل مذهبی تفاهم ندارند باعث آشفتگی و دوگانگی فرزندشان می شوند و فرزندشان در مورد پوشش، ارتباط با جنس مخالف، به جا آوردن نماز و روزه دچار سردرگمی خواهد شد و در این شرایط نمی داند که با کدام یک از والدین حرف بزند و حرف کدام یک را قبول کند و به آن عمل نماید.

در این صورت اگر به اعتقادات یکی از والدین عمل کند با والد دیگر به مشکل بر می خورد و برعکس، در این شرایط فرد مجبور است تا رضایت هر دو والد را به دست آورد و به همین دلیل همیشه حفظ ظاهر می کند. در این حالت فرد دچار بی ثباتی شخصیت می شود و این مسئله بر روی تصمیم گیری هایش و شکل گیری هویت او در آینده تاثیر مخربی می گذارد و پس از مدتی فرد احساس پوچی پیدا می کند.

به همین دلیل قبل از بچه دار شدن سعی کنید از مشاوره فرزندپروری و تربیت دینی کمک بگیرید در این شرایط مشاور به شما کمک می کند تا روش صحیحی برای تربیت فرزندتان انتخاب کنید و برای حل اختلافات خود در تربیت فرزندان راه حل موثر و مفیدی را به کار بگیرید.

2. اختلافات مذهبی در مورد حجاب، زن و شوهر را از هم دور می کند| ازدواج با دختر غیر مذهبی

بسیاری از دختران و پسران قبل از ازدواج تصویر دقیقی از حجاب و پوشش برای یکدیگر در نظر نمی گیرند و موقعی که ازدواج کردند همین مسئله باعث به وجود آمدن اختلافات در میان آن ها شده و بحث و جدل را به وجود می آورد و منجر به دوری زن و مرد می شود.

بسیاری از پسران به دلیل برخی از باورهای غلط تصور می کنند که بعد از ازدواج می توانند همسرشان را تغییر دهند و او را با اعمال زور و نصیحت مجبور به رعایت حجاب کنند. در این شرایط دختر ممکن است برای خوشحالی و رضایت همسرش، اصول حجاب را رعایت کند اما بعد از مدتی که از شور و عشق او کاسته شد این امر برای او خسته کننده می شود زیرا به خواست قلبی خودش نبوده است در این حالت آن را کنار می گذارد. و این مسئله باعث به وجود آمدن اختلافات و چالش هایی در میان زوجین می شود.

راهکارهای موثر برای مواجه با اختلاف مذهبی در ازدواج

در برخی از خانواده ها ممکن است زوجین با وجود اختلافات مذهبی ازدواج کرده باشند اما همسر و زندگی شان را دوست داشته باشند در این شرایط می توانید با کمک گرفتن از مشاور خانواده و زوجین از اختلافات خود بکاهید، هم چنین آگاهی خود را در زمینه اختلافات مذهبی افزایش دهید تا با استفاده از راهکارهای موثر به حل آن ها بپردازید و این راهکارها در جلوگیری از بروز اختلافاتی که منشا مذهبی و اعتقادی دارند به شما کمک می کنند..

1. احترام به اعتقادات یکدیگر

یکی از ارکان مهم پایداری و آرامش در زندگی مشترک، احترام به همسر می باشد، و مهم تر از همه احترام به اعتقادات مذهبی می باشد که باعث می شود زن و شوهر اجازه دخالت یا مخالفت با اعتقادات طرف مقابل را به خود ندهد، در این شرایط ابتدا باید با خودتان و بعد با همسرتان عهد ببندید که به اعتقادات یکدیگر کاری نداشته باشید و به یکدیگر احترام بگذارید و یکدیگر را با هر مذهب و عقیده ای است بپذیرید و به خاطر اعتقادات با یکدیگر به جر و بحث نپردازید و سعی کنید شنونده باشید.

2. پیدا کردن وجه اشتراکات| اختلاف مذهبی با خواستگار

سعی کنید اعتقادات مذهبی که میان شما و همسرتان مشترک است را پیدا کنید تا بتوانید راحت تر با یکدیگر کنار بیایید به عنوان مثال کسی که حجاب را قبول ندارد ممکن است در زندگی اش محدودیت ها و اصول اخلاقی خاصی را در نظر بگیرد، در این شرایط سعی کنید رفتارهایی که مورد قبول هر دو طرف است را در یابید و در مورد آن با یکدیگر صحبت کنید هم چنین هر کدام از شما باورهای خاصی در مورد خدا دارید، باورهای مشترک را بنویسید و بر روی آن ها تمرکز داشته باشید.

3. اختلاف مذهبی در ازدواج، درک اعتقادات مذهبی یکدیگر

سعی کنید اعتقادات مذهبی همسرتان را درک کنید و به خوبی آن ها را بفهمید، هم چنین توجه داشته باشید که او حق دارد با اعتقادات خود زندگی کند زیرا سال ها با این اعتقادات بوده و آن ها را از خانواده اش الگوبرداری کرده است، در این شرایط سعی کنید نسبت به اعتقادات مذهبی او اطلاعاتی کسب کنید و از آن ها آگاهی پیدا کنید.

شما در این شرایط نمی توانید در مورد صحیح یا غلط بودن اعتقاداتش نظر بدهید، تنها بهتر است خودتان را در جای او بگذارید و به خوبی درکش کنید، این گونه می توانید از همسرتان حمایت کنید و در موقعیت های مختلف اختلافات میان خودتان را کاهش دهید.

4. توجه بیشتر به مسائل غیر مذهبی| ازدواج پسر مذهبی با دختر بی حجاب

در صورتی که بر سر مسائل مذهبی با همسرتان به تفاهم نمی رسید سعی کنید بر روی مسائل غیر مذهبی تمرکز داشته باشید و از آن ها لذت ببرید و به جنبه های خوب و مثبت یکدیگر توجه کنید سرگرمی های دیگری برای خودتان داشته باشید. به عنوان مثال فیلم ببینید، ورزش کنید و کارهایی که شما را خوشحال می کند انجام دهید این گونه به یکدیگر نزدیک تر می شوید و اختلافات را برطرف می سازید.

سعی کنید از بحث های مذهبی دوری کنید و هنگامی که به این موضوعات نزدیک شدید به سرعت بحث را تغییر دهید و از ادامه بحث خودداری کنید.

تاثیر خدمات روانشناسی بر اختلاف مذهبی در ازدواج

اختلاف مذهبی در ازدواج مخصوصا زمانی که زوجین دو مذهب متفاوت دارند مشکلات بسیاری را برای زوجین به وجود می آورد در صورتی که تصمیم به ازدواج گرفته اید و یا ازدواج کرده اید برای کاهش این مشکلات بهتر است از روانشناس کمک بگیرید.

در این شرایط روانشناس به شما کمک می کند تا مسائلی که در انتظار شما است آگاه باشید و با استفاده از روش های صحیح مشکلات شما را به حداقل می رساند، در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان خدماتی را به صورت حضوری و غیرحضوری ارائه می دهد و در این زمینه یاری تان می کند.

منبع : عواقب وحشتناک اختلاف مذهبی در ازدواج 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: عواقب وحشتناک اختلاف مذهبی در ازدواج. آخرین ویرایش: آوریل 17, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8926

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *