تکنیک تجسم درمانی راهنمایی شده - مشکلات و محدودیت

تکنیک تجسم درمانی راهنمایی شده – مشکلات و محدودیت

920 0

تجسم درمانی راهنمایی شده عبارت از یک  تکنیکی می باشد که متخصصان سلامت روان با استفاده از آن، به افراد درمانجو کمک می کنند تا بتوانند احساس ریلکسیشن و آرامش داشته باشند. این رهیافت درمانی بر مبنای مفهوم ارتباط ذهن – بدن ایجاد شده است. ارتباط ذهن – بدن منجر به تقویت تعاملات مابین بدن و مغز می شود و یک عامل مهم در سلامت کلی و بهزیستی فرد می باشد. در تجسم راهنمایی شده، فرد از تصاویر ذهنی برای بهبود سلامت فیزیکی و روانی استفاده می کند.

  • تاریخچه تجسم درمانی راهنمایی شده
  • تکنیک های تجسم درمانی راهنمایی شده
  • مشکلات درمان شده با استفاده از تجسم درمانی راهنمایی شده
  • آموزش برای تجسم درمانی راهنمایی شده
  • محدودیت های مربوط به تجسم درمانی راهنمایی شده

تاریخچه تجسم درمانی راهنمایی شده

انواع مختلفی از تجسم های راهنمایی شده در طول قرن های گذشته مورد استفاده قرار گرفته است و سابقه آن به دوران یونان باستان بر می گردد و تکنیک های برای استفاده از آن به عنوان یک رهیافت درمانی در پزشکی چین و فرهنگ هایی هندی های آمریکا و همچنین سایر روش های درمانی و مذهبی دیگر ایجاد شده بود. تکنیک جاکوب مورنو[1] به عنوان یک نقش گزاری روانی، در دهه 1940 تاسیس شد و همانطور که مشکلات منحصر به فرد شخص درمانجو می تواند به عنوان روشی برای راهنمایی کردن تجسم خود فرد مورد استفاده قرار گیرد، تکنیک جاکوب مورنو هم می تواند با تجسم راهنمایی شده مرتبط باشد. در حقیقت، هانز لنر[2] که نقش گزاری روانی را معرفی کرد، برای اولین بار عنوان رهیافت تجسم کارایی راهنمایی شده را مورد استفاده قرار داد.

در دهه 1970، دکتر دوید برسلر و دکتر مارتین روزمن[3] شروع به حمایت و استفاده از تجسم راهنمایی، به عنوان یک رهیافت موثر در درمان درد های مزمن، سرطان و دیگر بیماری های خطرناک کردند. همکاری آنها منجر به تاسیس مشترک آکادمی تجسم راهنمایی شده در سال 1989 گردید. در سرتاسر دهه 80 میلادی، تعدادی از طرفداران و متخصصان  سلامت شروع به انتشار اسنادی کردند که تاثیر مثبت تجسم راهنمایی شده را بر روی مشکلات سلامتی فیزیکی و روانی مورد بررسی قرار می داد. الریچ شاتل، لزلی داونپورت و هلن بونی[4] از جمله این افراد بودند. در حال حاضر، تجسم راهنمایی شده یک رهیافت ثابت در پزشکی مکملی و جایگزینی است و مطالعات نشانگر مفید بودن آن به عنوان بخشی از فرایند درمانی می باشند.

تکنیک های تجسم درمانی راهنمایی شده

تجسم درمانی راهنمایی شده  یک تکنیکی می باشد که در طیف وسیعی از وضعیت های درمانی و مجموعه های درمانی گروهی و انفرادی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این تکنیک می تواند بعد از آموزش، به صورت مستقل و بدون راهنمایی درمانگر انجام گیرد. دستور العمل های مربوط به تجسم راهنمایی شده به صورت آنلاین و همچنین در کتاب های خود راهنما قابل دسترس هستند. افراد زیادی می توانند از بکارگیری تجسم راهنمایی شده بر روی خودشان منتفع شوند، ولی معمولا توصیه می شود تا فرد قبل از استفاده مستقل از تجسم درمانی راهنمایی شده، از دستور العمل های متخصص آموش دیده مطلع شده باشد. دستور العمل های مربوط به این تکنیک می تواند به افراد کمک کند تا در نتیجه اقدامات درمانی، بیشترین تاثیرات درمانی ممکن را به دست بیاورند.

درمانگرانی که از این روش درمانی استفاده می کنند، معمولا به صورت زبانی افراد را راهنمایی می کنند تا بر روی تجسم تمرکز کنند، و در اغلب موارد فرد درمانجو ترغیب می شود تا به جنبه های احساسی مختلف مربوط به منظره توجه داشته باشد. برای مثال، ممکن است از شخص درمانجو درخواست شود تا یک مکان آرامش بخش را تصور کند که در آن هیچ نوع ماده عطری، صدا و یا الگوی خاصی وجود ندارد. تجسم راهنمایی شده برای تاثیر بر روی بدن، و همچنین ذهن طراحی شده است و معمولا تنفس در طول فرآیند درمانی به صورت آرام تر و کنترل شده صورت می گیرد و ماهیچه ها شُل می شوند که در نهایت منجر به ایجاد آرامش و تمدّد اعصاب می شود. همچنین ممکن است که برخی از درمانگران از موسیقی به عنوان یک بخش درمانی استفاده کنند.

فرآیند تجسم درمانی راهنمایی شده با دیگر تکنیک های طراحی شده برای ایجاد ریلکسیشن، همانند هیپنوتیزم شباهت هایی را دارد. هر دو تکنیک شامل تجسم و تصویر سازی ذهنی ، تمرکز بر روی تجارب ذهنی درونی و وضعیت آرامش یافته ذهن هستند. با این وجود هیپنوتیزم تمایل دارد تا بیشتر بر روی پیشنهاد تمرکز کند در حالی که در تجسم راهنمایی شده بر روی حس ها تمرکز صورت می گیرد. در زمانی که هیپنوتیزم به صورت رویه درمانی مورد استفاده قرار گیرد، می تواند برای ایجاد وضعیت آرامش بخش  استفاده شود و به فرد درمانجو کمک کند که پذیرش بیشتری نسبت به ایده ها و عقاید جدید داشته باشد. تجسم راهنمایی شده تلاش دارد تا حس های فرد را ترکیب کند تا بهتر بتواند توجه خود را به سمت حوزه های خاص مشکل راهنمایی کند و بر روی آن تمرکز داشته باشد، و یک خروجی مطلوب را برای آن مشکل تصور کند.

مشکلات درمان شده با استفاده از تجسم راهنمایی شده

هر چند که در مراحل ابتدایی، تجسم راهنمایی شده چیزی فراتر از یک رهیافت جایگزین یا مکمل در نظر گرفته نمی شد، ولی با گذشت زمان این رهیافت کارایی خودش را ثابت کرد و در سال های اخیر به شدت مورد حمایت قرار گرفته است. در حال حاضر، تجسم درمانی راهنمایی شده در تحقیقات به صورت گسترده مورد استفاده و حمایت قرار می گیرد. این تکنیک معمولا برای مدیریت استرس استفاده می شود و فرد درمانجو ترغیب می شود تا مکانی را تصور کند که حس آرامش و تمدّد اعصاب را در فرد ایجاد می کند.

تحقیقات بیانگر این است که تجسم راهنمایی شده برای درمان تعدادی از مشکلات مفید می باشد که عبارتند از:

  • استرس
  • اضطراب
  • افسردگی
  • سوء استفاده های مهم (جنسی، فیزیکی و روحی)
  • غصّه
  • استرس بعد از آسیب
  • مشکلات رابطه ای
  • خود مراقبتی تقلیل یافته
  • مشکلات خانوادگی و سرپرستی

تجسم راهنمایی شده علاوه بر مشکلات عاطفی و رفتاری، در اغلب موارد توسط متخصصان سلامت روان به منظور شناسایی مدیریت درد، فشار خون بالا و کاهش رفتارهای نامطلوب از قبیل سیگار کشیدن بکار گرفته می شود. همچنین تجسم راهنمایی شده به منظور افزایش کارایی و عملکرد ورزشکاران هم مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا تکنیک های تجسم راهنمایی شده به منظور رفع مشکلات خاص به کار گرفته می شود. برای مثال، یک شخص دارای سرطان می تواند برای تجسم سلول های سلامتی و قوی در ارگان های قدرتمند، از تجسم راهنمایی شده استفاده کند.

آموزش تجسم درمانی راهنمایی شده

آکادمی تجسمی راهنمایی شده ارائه دهنده گواهی نامه های تخصصی در تجسم درمانی راهنمایی شده می باشد که به عنوان تجسم راهنمایی شده محاوره ای هم شناخته می شود. درمانگران علاقمند باید یک دوره آموزشی 150 ساعتی، که شامل 33 ساعت مطالعه است مستقل را پشت سر بگذارند و به عنوان متخصص سلامت روان مجاز مشغول به کار شوند. آموزش دهنده های سلامت، مربی های شخصی ، متخصصان بدن و مشاوران هم می توانند در دوره آموزش مربوط به این روش درمانی شرکت کنند.

آموزش که شامل سه سطح است و باید در 24 ماه به صورت کامل صورت گیرد، از طریق مدل های مطالعه خانگی و کارگاه های مطالعات گروهی آنلاین ارائه می شود. همچنین آموزش های مداوم دیگر در وب سایت  AGI در دسترس می باشند.

محدودیت های مربوط به تجسم درمانی راهنمایی شده

هر چند که استفاه از تجسم درمانی راهنمایی شده در تحقیقات مختلف مورد حمایت و تایید قرار گرفته است ولی برخی از مطالعات حاکی از آن هستند که این روش درمانی می تواند منجر به ایجاد خاطرات نادرست شود. با این وجود، معمولا چندین عامل از قبیل فشار گروهی، عوامل شخصیتی و تجارب شخصی وجود دارند که منجر به اصلاح خاطرات نادرست می شوند.

ممکن است که تجسم راهنمایی شده در مورد همه افراد کارا نباشد و برخی افراد ترجیح دهند که مشکلات خود را با استفاده از رهیافت های دیگر درمان کنند.

این تکنیک معمولا به عنوان یک تکنیک ایمن برای استفاده بیشتر افراد، چه افرادی که ترجیح می دهند که در طول درمان از حمایت متخصص سلامت روان بهره مند شوند و چه افرادی که خودشان به صورت مستقل از تجسم راهنمایی شده استفاده می کنند، در نظر گرفته می شود. معمولا توصیه می شود که در مراحل ابتدایی درمان از راهنمای درمانگر استفاده شود، و توصیه می شود زمانی که فرد با یک مشکل جدی مواجه می شود،  مورد حمایت و راهنمایی متخصص سلامت روان قرار بگیرد.

منبع : سایت دانشگاه برلین – انجمن روانشناسی آمریکا – سایت انجمن روانشناسی آلمان

[1] Jacob Moreno

[2] Hans Leuner

[3] Dr. David Bressler and Dr. Martin Rossman

[4] Ulrich Schoettle, Leslie Davenport, and Helen Bonny

 

بازنشر(Cite this article as):
گروه محتوایی دکتر آزمندیان. تاپ نیوز: تکنیک تجسم درمانی راهنمایی شده – مشکلات و محدودیت. آخرین ویرایش: سپتامبر 2, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=2923

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *