ژن های تخریب مغز مرتبط با سن شناسایی شده اند

ژن های تخریب مغز مرتبط با سن شناسایی شده اند

575 0

دانشمندان موسسه Babraham، کمبریج و دانشگاه Sapienza در رم، گروهی از ژن ها و سوئیچ های ژنتیکی را که در زمینه تخریب مغز مرتبط با سن شناخته می شوند، شناسایی کرده اند. این تحقیق که امروز در روز 5 مارس منتشر شده در Cell Aging، متوجه شد که تغییرات در یکی از این ژن ها به نام Dbx2 می تواند سلول های بنیادی مغز را به طور زودهنگام رشد دهد و باعث کُند شدن رشد آنها شود. این مطالعه به طور مشترک توسط جوزپه لوپو و Emanuele Cacci در ایتالیا و پیتر Rugg-Gunn در انگلستان برگزار شد.

سلول های مغز به طور مداوم در حال مرگ هستند و جایگزین آن ها با سلول های بنیادی مغز می شوند. همانطور که سن ما، برای این سلول های بنیادی برای تولید سلول های جدید مغز سخت تر می شود و بنابراین مغز به آرامی از بین می رود. با مقایسه فعالیت ژنتیکی در سلول های مغز از موش های سالم و جوان، دانشمندان بیش از 250 ژن را شناسایی کردند که سطح فعالیت آنها را با سن تغییر داد. سلول های سالم برخی از ژن ها را شامل می شوند، از جمله Dbx2، و ژن های دیگر را خاموش می کنند.

با افزایش فعالیت Dbx2 در سلول های بنیادی مغز جوان، تیم توانست کاری کند که مانند سلول های قدیمی تر رفتار کند. تغییرات در فعالیت این ژن باعث کاهش رشد سلول های بنیادی مغز می شود. این سلول های بنیادی پیش از موعد همسو با سلول های بنیادی قدیمی نیستند، اما شباهت های کلیدی زیادی دارند. این بدان معنی است که بسیاری از ژن های شناسایی شده در این مطالعه احتمالا نقش مهمی در پیری مغز دارند.

این تحقیق همچنین تغییرات در چند علامت اپی ژنتیکی، نوعی سوئیچ ژنتیکی در سلول های بنیادی قدیمی تر را که ممکن است به بدتر شدن آنها با سن منجر شود، شناسایی کرد. علائم اپی ژنتیکی برچسب های شیمیایی مرتبط با ژنوم است که فعالیت ژن های خاصی را تحت تاثیر قرار می دهند. قرار دادن این علامت ها در ژنوم با تغییر سن ما تغییر می کند و این رفتار سلول ها را تحت تاثیر قرار می دهد. محققان معتقدند که برخی از این تغییرات که در مغز اتفاق می افتد ممکن است باعث ایجاد سلول های بنیادی مغز شود که به آرامی رشد می کنند.

دکتر جوزپه لوپو، استاديار دانشگاه Sapienza، نوشت: “ژن ها و رگولاتورهای ژنی که شناسایی شده اند، در سلول های بنیادی عصبی موش های سالم خراب می شوند. با مطالعه ژن Dbx2 ما نشان داده ایم که این تغییرات ممکن است باعث افزایش پیری در مغز ، کاهش رشد سلول های بنیادی مغزی و تعویض فعالیت های دیگر ژن های مرتبط با سن شود “.

دکتر پیتر روغ گان، متخصص جراحی بابراحم گفت: “پیری در نهایت بر همه ما تاثیر می گذارد و بار اجتماعی و مراقبت های بهداشتی بیماری های نورودنژنتیک بسیار زیاد است. با درک اینکه چگونه پیری در مغز، حداقل در موش ها، ما را امیدوار می کند شناسایی راه هایی برای از بین بردن سلول های بنیادی عصبی شناسایی شده است. در نهایت، ما ممکن است راه هایی برای کاهش و یا حتی کاهش معکوس مغز پیدا کنیم و به طور بالقوه با بازنشانی سوئیچ های اپیزیونیک، کمک به ماندگاری ذهنی برای مدت طولانی تر به سن می باشد. ”

دکتر Emanuele Cacci دانش پژوهان در دانشگاه Sapienza گفت: “ما امیدواریم که این تحقیق منجر به منافع سلامت انسان شود. ما موفق به تسریع بخشی از روند پیری در سلول های بنیادی عصبی شده ایم. با مطالعه دقیق تر این ژن ها، ما اکنون برنامه ریزی می کنیم و سعی کنیم ساعت ها وقت برای سلول های قدیمی بگذاریم. اگر ما بتوانیم این کار را در موش انجام دهیم، همین امر ممکن است برای انسان ها نیز امکان پذیر باشد. ”

منبع:

موارد ارائه شده توسط موسسه Babraham 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: ژن های تخریب مغز مرتبط با سن شناسایی شده اند. آخرین ویرایش: اکتبر 3, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=4359

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *